Transferul lui Philippe Coutinho de la Liverpool la Barcelona, pentru 106 milioane de lire sterline, care pot deveni 142, ne-a demonstrat, încă o dată, cât de ipocriţi suntem.
În momentul în care ştirea a explodat în mass-media, pe siteurile de socializare au început să curgă şi comentariile docte, încheiate cu celebra sintagmă, obligatoriu în limba engleză: “against modern football”.
Cu alte cuvinte, suntem împotriva fotbalului dus aproape de perfecţiune, pus în scenă de antrenori de geniu şi jucat de fotbalişti uriaşi. Dar nu pentru asta ne pregătim toţi, indiferent de domeniu? Nu spre asta tindem? Spre excelenţă şi perfecţiune? Care e rostul instruirii şi antrenamentelor din ce în ce mai complete?
Liverpool l-a luat pe Coutinho în 2013 cu doar 9 milioane de lire sterline. Acolo, peste talentul lui imens, britanicii au suprapus antrenamente moderne, bazate pe ştiinţă şi măsurători complexe, condiţii şi organizare de 5 stele, plus o competiţie solidă şi acerbă, care l-au transformat pe brazilian în ţinta Nr. 1 pentru ceilalţi giganţi. I-ai văzut cifrele din Premier League? Preţul plătit de Barcelona şi insistenţa în a-l transfera înseamnă doar că spaniolii l-au dorit mai mult.
Şi mai înseamnă ceva! Că analiza din spatele mutării le-a dat oficialilor cu plus, calculele arătând că brazilianul va ajuta echipa să îşi îndeplinească obiectivele, urmând astfel nu doar să îşi scoată banii, ci să aducă şi profit. Câte afaceri proaste aţi contorizat în contul clubului în ultimul timp?
Ăsta e fotbalul modern împotriva căruia în mod ipocrit te declari! Şi ca să realizezi cât de ipocrit eşti cu adevărat, răspunde-ţi la întrebările de mai jos:
Preferi să vezi un meci Barcelona – Real sau un Chiajna – Voluntari? Primele două înseamnă fotbal modern jucat de fotbalişti totali, următoarele încremenire în timp.
Te-ai mai fi declarat “against modern football” dacă Neymar sau Coutinho ar fi fost cumpăraţi de Dinamo sau Craiova?
Sigur nu ţi-ai dori ca Steaua ta să fie atât de puternică, inclusiv financiar, încât să-şi permită să-i facă o ofertă lui Ronaldo?
Sigur nu ţi-ai dori ca economia ţării tale să crească atât de mult, iar odată cu ea şi clubul, încât să ajungă şi CFR sau Timişoara la nivelul celor din afară?
Chiar nu l-ai prefera pe şeicul din spatele lui PSG ghiocelului Negoiţă? Dar pe miliardarii de la Arsenal lui Niculae?
Care meci crezi că e cel mai probabil să te facă să-i mulţumeşti Divinităţii, încă o dată, că eşti contemporan cu fotbaliştii implicaţi, un Bayern – Real sau un San Lorenzo – Voijvodina Novi Sad?
Realizezi că idolii tatălui tău, Maradona sau Pele, ar fi depăşit azi suma de transfer a lui Neymar?
Toate răspunsurile tale, dacă sunt sincere, îţi vor da măsura ipocriziei în care te scalzi.
Ti-aş fi acordat credit doar dacă te-ai fi declarat împotriva Converşilor încălţat în tenişi Drăgăşana, ori nu e cazul, aşa-i!?
Barcelona, Real, PSG sau United nu plătesc doar valoarea sportivă a unui jucător, ci şi potenţialul lui de a vinde. Cu alte cuvinte, Stanciu poate fi mai bun decât brazilianul de 5 ori, dacă nu are potenţialul lui de marketing, va îmbătrâni la Praga!
Te declari împotriva fotbalului modern, dar îţi place mai mult decât Ioana, pe care o plesneşti dacă îţi ia telecomanda! Te scandalizezi împotriva preţurilor de transfer, dar faci împrumut la bancă pentru a ajunge să îi vezi jucând pe viu! Spui că preferi fotbalul transmis în culori alb-negru, dar te bucuri din plin de beneficiile modernităţii, printre care televizorul HD şi iPhone-ul X, pe care se vede Facebook-ul beton!
Tu chiar te faci că nu înţelegi evoluţia lumii? Fotbalul nu este doar oglinda societăţii în care trăieşti, ci chiar expresia ei! Te miră faptul că doar 10 cluburi din lume îşi permit să plătească peste 100 de milioane euro pentru un jucător? Asta pentru ca eşti neinstruit, altfel ai şti că peste 80% din populaţia globului trăieşte în sărăcie.
Pentru restul există însă Mastercard! În anul în care respiri aerul lumii moderne, marketing-ul a devenit aproape o ştiinţă, biletele la meci s-au scumpit de câteva zeci de ori, stadioanele au devenit mall-uri în care devii şi tu spectator de lux, chiar dacă în peluză te exprimi ca un ultras, iar cu maxi-taxi nu-ţi mai place, te orientezi spre Emirates, firma lui Messi de pe piept!
Consumul, dispoziţia ta de a plăti să vezi un spectacol au crescut proporţional cu veniturile tale, tu fiind, deci, cel care a achitat, practic, transferul lui Pogba la United, pentru că tu plăteşti să intri pe stadion sau să te uiţi la TV, îmbrăcat în tricoul cu numele lui pe spate, comandat din doua click-uri de pe Amazon. Tu, ipocrit mic, îi plăteşti nu doar salariul lui Ronaldo la Real, dar şi contractul pe care i-l oferă sponsorul, ştiai?
Sigur că da, dar alegi să te declari against modern football fix după ce ai devenit follower pe Twitter sau Facebook! Conform revistei Forbes, CR7 a postat anul trecut de 580 de ori ceva cu siglă, aducându-le peste 1 miliard $ sponsorilor. Altfel spus, când pune o poză cu chiloţii în care joacă, Nike îi dă vreo 200.000 de dolari pentru like-ul pe care tu i-l oferi gratis.
Iar tu eşti atât de “against”, încât îi oferi şi un share!
Părerea mea ştii care e? Că împotriva fotbalului modern te declari tocmai tu, cel care la bătaie te duci cu telescopica, nu cu mâinile goale, aşa cum procedau huliganii old school, în vremurile în care nu existau Social Media şi YouTube şi pe care susţii că le vrei înapoi. Eu pe ăia îi respect, pe tine nu – despre tine cred că eşti un ipocrit! Şi ar trebui să te bucure asta.
Pentru că aş fi putut alege să cred că nu înţelegi nimic din ce se întâmplă în jur, ceea ce ar fi însemnat că eşti prost.