Fotbal international

Erling Haaland, riscurile şi avantajele investiţiei de jumătate de miliard de euro. “Este starul perfect pentru era Tik Tok”

18.04.2021 | 16:21
Erling Haaland riscurile si avantajele investitiei de jumatate de miliard de euro Este starul perfect pentru era Tik Tok
ADVERTISEMENT

Una dintre cele mai interesante perioade de transferuri se apropie în fotbalul european. După dezastrul din vara lui 2020, când totul a fost paralizat de pandemia de coronavirus, marile cluburi sunt gata să înceapă noi licitații. Iar Erling Haaland este premiul pe care toţi îl doresc. Dar cu finanțele serios afectate de pandemie, cât de mult vor băga mâna în buzunar marii miliardari din fotbal?

Erling Haaland și Kylian Mbappe sunt starurile la care tânjesc marile forțe ale Europei. Norvegianul a fost deja pus de tarabă de impresarul său, Mino Raiola. Dortmund ar putea fi forțată să îl vândă, mai ales dacă nu prinde Champions League. Raiola a făcut deja o vizită în Spania, unde a discutat cu conducătorii de la FC Barcelona și Real Madrid.

ADVERTISEMENT

Iar pretenţiile expuse au fost, cel puţin la prima vedere, astronomice. Cunoscutul agent vrea să obţină un salariu net de 30 de milioane de lire sterline (n.r. – aproximativ 34,5 milioane de euro) pentru Haaland. Cu tot cu taxe, ar însemna o cheltuială de aproape un milion de lire pe săptămână pentru un club din Anglia. 142.000 pe zi.

Cifrele unui transfer care poate scrie istoria următoarei decade în fotbalul european. Cine scoate banii pentru Haaland

Borussia Dortmund i-a fixat un preţ de 180 de milioane de euro lui Haaland, iar Mino Raiola şi tatăl fotbalistului ar urma să primească şi ei comisioane uriaşe. Întreaga afacere ar ajunge la 460 de milioane de euro (400 milioane lire sterline). Newcastle, echipă de tradiţie din Premier League, poate fi achiziţionată pe mai puţin, remarcă jurnaliştii britanici.

ADVERTISEMENT

“Cu aceste prețuri este imposibil. Nu ne putem permite! Nu vom face un astfel de transfer. Toate cluburile au probleme financiare, iar noi nu suntem o excepție”, a fost răspunsul lui Guardiola atunci când a fost întrebat despre “operațiunea Haaland”, care ar valora aproape jumătate de milard de euro.

Vorbim despre una dintre cele mai potente echipe din Europa din punct de vedere financiar. City este o piesă importantă din licitația pe care Mino Raiola vrea să o deschidă în această vară. Dar celebrul impresar nu a fost impresionat de cuvintele lui Pep. Ba chiar a stabilit și care ar fi pețitorii. Cu City sigur inclusă. La fel ca Manchester United, Chelsea, Liverpool, Juventus, Real Madrid, PSG, Barcelona şi Bayern Munchen. Ba chiar a lăsat un loc vreo apariție neașteptate la licitație. Poate Atletico Madrid sau Inter, variante greu de imaginat, totuşi.

ADVERTISEMENT

Mino Raiola ştie de ce marile cluburi ar trebui să investească în Haaland: “Se caută noile staruri, după Ibra, Ronaldo şi Messi”

“Este evident că toate marile cluburi se gândesc la Erling ca la un potenţial viitor star. Este atât de greu de realizat, la vârsta lui, ceea ce el reuşeşte. Va fi unul dintre starurile următoarei decade. Vedem că Ibrahimovic, Ronaldo, Messi au ajuns la o vârstă şi toată lumea se întreabă cât timp îi vom mai putea urmări. Toată lumea caută noua generaţie de staruri. Sunt maximum 10 cluburi care şi l-ar permite pe Haaland şi care să fie variante bune după Dortmund. Patru dintre ele sunt în Anglia”, a declarat Mino Raiola.

Erling Haaland, 20 de ani, are deja 24 de goluri marcate în Champions League. Şi este cel mai tânăr şi cel mai rapid în drumul spre 20 de goluri marcate în competiţie. Mino Raiola vrea să speculeze aceste cifre. Cluburile interesate trbuie să ştie ce primesc pentru 460 de milioane de euro. Un produs premium care va genera profit mai bine de 10 ani de acum încolo. Atât din punct de vedere sportiv, cât mai ales în zona da marketing.

ADVERTISEMENT

Cu Messi şi Ronaldo aproape de vârsta retragerii, se caută noi eroi în fotbalul european. Iar rivalitatea Mbappe – Haaland vine perfect pentru a umple acest gol. Şi pentru a genera un profit uriaş. Pentru PSG, “operaţiunea Mbappe” a costat în 2018 un total de aproximativ 250 de milioane de euro. Şi s-a dovedit deja extrem de profitabilă.

Cum ar putea să se justifice o investiţie atât de mare pentru Haaland. “Bani mai mulţi din Champions League şi de la sponsori”

Ce aduce Haaland pentru aproape jumătate de miliard de euro? Asta este întrebarea pe care şi-o pun experţii de la multe cluburi din lume în acest moment. Iar calculele nu sunt deloc simple, ba chiar depind de foarte mulţi factori greu de controlat.

“Diferenţa între a ieşi din optimile Champions League şi a câştiga trofeul este de aproximativ 50 de milioane de lire sterline în fondurile de premiere. Apoi mai sunt bonusurile de la sponsori, poate şi bilete de meci vândute. Apoi, vei juca şi Supercupa Europei şi Campionatul Mondial al Cluburilor. Alte venituri. Dacă Haaland va livra în aceste meciuri, deja se recuperează o parte importantă din suma investită”, a explicat Kieran Maguire, expert financiar specializat pe fotbal.

Dar riscurile sunt foarte mari. Pentru că nimeni nu are garanţia că Haaland va rămâne o maşinărie de goluri. Iar dubla cu Manchester City, în care norvegianul a fost destul de şters, în ciuda unei pase decisive în partida tur, este chiar un avertisment. Un tânăr cu potenţial, Haaland nu are încă numele asigurat între marile staruri ale acestui sport. Cum era cazul lui Ronaldo când s-a transferat la Juventus. Cum era cazul lui Messi atunci când Barcelona i-a oferit cel mai mare salariu din lume.

Sunt puţini jucători care pot convinge un sponsor să meargă de la un club la altul. Haaland nu este încă printre ei!”

“Beneficiile comerciale din achiziţionarea unui jucător de nivelul lui Haaland, care încă nu este în vârful piramidei, nu vin instant. Mai ales din cauza instabilităţii financiare din această perioadă, potenţialii cumpărători să nu se aştepte să dea lovitura instant.  Să zicem că va semna un contract pe cinci ani. Poate că în primul an nu se vor vedea atât de clar beneficiile. Dar dacă echipa are rezultate, iar el începe să marcheze, valoarea comercială va creşte enorm”, a explicat Dan Haddad, şeful departamentului comercial la Octagon, o agenţie de sport, muzică şi entertainment.

Erling Haaland este o investiţie pentru viitor. Care poate asigura profit mulţi ani de acum încolo. Dar şi o investiţie riscantă. Ronaldo la Juventus nu s-a dovedit o investiţie reuşită din punct de vedere sportiv. Dar beneficiile financiare au fost oricum uriaşe. Mulţi sponsori au fost atraşi datorită lui Ronaldo. Plus o bază importantă de fani ai portughezului. Dar Ronaldo era deja o legendă în 2018. Astfel că investiţia în Haaland este diferită. Ar depinde automat şi de latura sportivă.

“Poate un jucător să convingă sponsorii să renunţe la un club şi să meargă la altul? Sunt puţini fotbalişti care pot avea un asemenea impact. S-a văzut asta la Juventus, când a semnat cu Ronaldo. Branduri care poate nu s-ar fi asociat cu Juventus, sau cu Serie A, au ales să o facă. Cu siguranţă este un caz valabil şi pentru Messi la Barcelona. Şi PSG a obţinut mult peste statutul de echipă de Ligue 1. Asta în special datorită lui Neymar jr. Deci este nevoie de asemenea jucători pentru a avea impact. Haaland încă nu este la acest nivel. Nu sunt multe branduri mari care s-ar înghesui să dea bani la City doar pentru că Haaland merge acolo. Dar cu siguranţă potenţialul este uriaş”, a continuat Haddad.

Nu din vânzarea de tricouri se va amortiza investiţia în Haaland. Abia faci bani să îi plăteşti salariul pe o săptămână

La începutul anilor 2000, Real Madrid îşi crea marea echipă “galactică”. Iar Florentino Perez bătea record după record prin sumele de transfer pe care le achita. Se vorbea la acea vreme că investiţiile erau amortizate şi de vânzarea de tricouri. Cu Ronaldo, Figo, sau Beckham. Este asta o soluţie şi pentru echipa care l-ar achiziţiona pe Haaland în 2021? NU!

Marile firme de echipament sportiv au negociat dur pentru a-şi asigura profitul pe care au considerat că îl merită. Iar cluburile primesc, în medie, cinci lire pentru fiecare tricou vândut. Astfel că ar fi nevoie de 200.000 de tricouri vândute pentru a acoperi salariul lui Haaland pe o săptămână.

Pe de altă parte, cluburile interesate de un transfer sunt fascinate de ascensiunea lui Haaland. În urmă cu doar un an şi jumătate era doar un jucător promiţător din lotul lui Red Bull Salzburg. Impactul la Borussia Dortmund a fost fantastic. Iar alegerea făcută de Mino Raiola se dovedeşte a fi cea corectă.

Secretul care îl poate transforma pe Haaland într-o maşinărie de bani, nu doar de goluri: “Starul perfect pentru era Tik Tok”

Fan Intelligence Network o platformă care analizează puterea brandului pentru peste 11.000 dintre cei mai importanţi sportivi din lume, l-a analizat şi pe Haaland. Este încă departe de Messi şi Ronaldo, dar are deja o bază de fani solidă, în special printre tinerii sub 25 de ani. Este, totuşi, doar pe locul 12 pentru cei peste 25 de ani. “Cap de afiş pentru Generaţia Z. Starul perfect pentru era Tik Tok”, concluzionează Owen Laverty, director la Fan Intelligence.

“Fazele pe care le crează pe teren sunt excepţionale, iar comentariile şi interviurile sale sunt perfecte pentru a scoate mici citate şi ale da share online. În acest moment nu iese din această bulă a pasionaţilor de fotbal, pentru că încă nu a câştigat trofee importante. Şi nici nu a fost atât de implicat în campanii promoţionale ale marilor companii.

Dar la Erling este uimitoare viteza cu care i-a crescut numărul de urmăritori pe reţelele de socializare. Doar Kylian Mbappe se poate compara. Dar francezul a câştigat Cupa Mondială şi trei titluri naţionale până la 20 de ani. Un jucător care stârneşte atâtea reacţii online deşi nu a câştigat încă nimic este cu adevărat ceva special”, a explicat Owen Laverty.

Haaland trebuie să fie produsul perfect de marketing. Dar riscă să lipsească de la Campionatele Mondiale

Există şi un mic obstacol în ceea ce priveşte marketabilitatea lui Haaland. Naţionalitatea! Mbappe va fi sigur la mai toate turneele finale cu Franţa. În vreme ce pentru Haaland, cu Norvegia, este mult mai complicat ca acest lucru să se întâmple. Nordicii nu au mai ajuns la Cupa Mondială din 1998. Mai mult, în prezent se pune presiune de la Oslo pentru ca Haaland şi compania să boicoteze World Cup 2022. Din cauză că în Qatar nu sunt respectate drepturile omului. Oricum, într-o grupă cu Olanda şi Turcia, calificarea pare foarte greu de obţinut.

“Drepturile omului, atât pe teren cât şi în afara lui”, este mesajul pe care Haaland l-a avut pe tricou, la fel ca şi colegii săi, înaintea unui meci cu Gibraltar, în preliminariile pentru Campionatul Mondial din Qatar. Un mesaj care deschide un nou palier de unde Haaland îşi poate câştiga fani: corectitudinea politică. Ar trebui să se implice Haaland în problemele sociale de zi cu zi. Să se lupte pentru drepturile omului, pentru corectitudine politică? I-ar putea mări considerabil baza de fani. Dar este şi o strategie riscantă, mai ales că Haaland va fi cu siguranţă mult mai puţin abil din acest punct de vedere decât pe terenul de fotbal. Modelul Rashford, care s-a implicat în cauze sociale, este cel mai bun. Jucătorul lui Manchester United şi-a câştigat mai mult în popularitate prin generozitatea şi implicarea sa decât prin prestaţiile din Premier League.

Imaginea lui Haaland este un factor cheie pentru cluburile interesate să îl cumpere. Şi poate aspectul decisiv care ar putea convinge granzii să intre într-o licitaţie. Dar concluzia specialiştilor este că Haaland depinde încă de numerele mari pe care le produce pe teren. Poate norvegianul să continue în acest ritm? Asta este întrebarea pe care şi-o pun marile cluburi. Mai ales că Haaland a ajuns la şapte meciuri fără gol marcat după Borussia Dortmund – Manchester City 1-2. La câtă presiune poate rezista un puşti de nici 21 de ani? De răspunsul la această întrebare depinde investiţia de aproape jumătate de miliard de euro. Pregătiţi-vă pentru o vară intersantă.

 

ADVERTISEMENT