News

Escrocherie de proporţii: colaboratori ai Securităţii cu certificat de revoluţionar. Turnătorii rămân cu banii primiţi de la stat

13.10.2020 | 11:42
Escrocherie de proportii colaboratori ai Securitatii cu certificat de revolutionar Turnatorii raman cu banii primiti de la stat
ADVERTISEMENT

Recent, Klaus Iohannis a retras titlurile de revoluționar pentru un număr de 30 de persoane despre care s-a dovedit că au fost colaboratori ai Securității, iar alte 108 persoane sunt „în așteptare”. Legea nu prevede un mecanism clar de depistare a acestora și nici de recuperare a sumelor de bani de care au beneficiat sub diverse forme.

În momentul de față, statul nu dispune de un mecanism clar de recuperare a beneficiilor de care s-au bucurat cei care au avut titlu de revoluționar și care au fost demascați apoi ca fiind colaboratori ai Securității, chiar dacă legea prevede explicit că ei nu sunt îndreptățiți la acest titlu.

ADVERTISEMENT

În plus, verificarea revoluționarilor de către Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității nu este obligatorie, astfel că printre revoluționarii cu acte s-ar putea să fie și alți turnători încă nedescoperiți.

Procedură  lentă de retragere a certificatelor de revoluționar

Acordarea oficială a calității de revoluționar s-a vrut inițial să fie o modalitate de exprimare a recunoștinței față de cei care au făcut posibilă victoria Revoluției din 1989, însă în timp a devenit o escrocherie de proporții. Avantajele materiale ample au făcut ca acordarea certificatelor să devină o afacere, în această categorie intrând indivizi care nu au avut nicio legătură cu revoluția sau care au avut o contribuție minoră.

ADVERTISEMENT

Abia în 2014, OUG 95 a  modificat substanțial Legea 341/2004 a recunoștinței privind Revoluția Română, iar actul normativ a mai cernut din numărul „revoluționarilor” care au văzut de la televizor căderea lui Nicolae Ceaușescu. Însă și ordonanța începe să-și arate limitele.

În urma verificărilor CNSAS, Secretariatul de Stat pentru Revoluționari a făcut mai multe liste cu beneficiari ai Legii 341 pentru care a propus retragerea calității de revoluționari pentru o serie de persoane. Aceste liste sunt trimise Comisiei Parlamentare a Revoluționarilor pentru avizare și apoi remis Administrației Prezidențiale, deoarece retragerea titlurilor se face prin decret prezidențial.

ADVERTISEMENT

CNSAS nu verifică din oficiu revoluționarii

Problema este că procedura este una de durată întrucât calitatea de informator al Securității trebuie confirmată în instanță, prin decizie definitivă.  În plus, descoperirea turnătorilor se face mai mult accidental întrucât revoluționarii nu intră în categoriile de persoane pentru care verificarea este obligatorie. „Cei de la CNSAS  nu au o sarcină de a verifica revoluționarii. Procedura durează pentru că mai întâi trebuie să constate CNSAS și apoi este nevoie de decizia instanței – fond și apel”, a declarat pentru FANATIK Adrian Moldovan, consilier la cabinetul președintelui comisiei parlamentare de resort, deputatul George Sefer (PSD).

Astfel că pe la comisie au trecut în acest an două liste cu  turnători pentru care s-a propus retragerea titlului de revoluționar, fie de Luptător cu rol determinant, fie de Luptător cu merite deosebite, dar nu este sigur că aceștia sunt toți colaboratorii care beneficiază de pe urma Legii 341. Pe cele două  liste figurează 38, respectiv 108 persoane pentru care există definitive de colaborare. Pentru cei de pe prima listă au fost deja emise decretele de retragere a titlurilor.

ADVERTISEMENT

Aceste persoane vor pierde pe viitor avantajele de care au beneficiat până acum și riscă să răspundă penal potrivit articolul 9^2 al legii: „Persoanele care solicită eliberarea certificatelor potrivit prezentei legi poartă răspunderea penală pentru corectitudinea întocmirii dosarelor, a documentelor și probelor aflate în acestea.

Turnătorii rămân cu banii primiți deja

În schimb, legea nu instituie niciun mecanism de recuperare a banilor de la cei care au obținut prin fraudă titlurile de revoluționar. „În lege nu se prevede expres acest lucru și cred că este și dificil de realizat pentru că intervin termenele de prescripție – 3 ani în dreptul civil și 5 ani pentru creanțele fiscale”, a spus Adrian Moldovan.

Asta înseamnă că turnătorii nu vor trebui să dea înapoi statului indemnizațiile primite de-a lungul anului  sau să achite facilitățile sau deducerile fiscale de care au beneficiat în mod ilegal. Iar acestea nu sunt puține chiar dacă OUG 95/2014 a limitat plata indemnizațiilor lunare doar pentru Luptătorii cu rol determinant, adică persoanele care au înfruntat regimul comunist, punându-și viața în pericol, până pe data de 22 decembrie 1989, ora 12.30, când Nicolae Ceaușescu a fugit cu elicopterul din sediul Comitetului Central al PCR.

Lista lungă a beneficiilor

Iată lista parțială a drepturilor de care beneficiază deținătorii de  certificate de revoluționar, așa cum sunt stipulate în articolul 5 al legii:

a) prioritate în asigurarea unei locuințe din fondul disponibil de locuințe sociale, în localitatea de domiciliu, dacă nu au deținut în proprietate o altă locuință până la data atribuirii;
b) stabilirea chiriei la nivelul minim prevăzut de lege pentru locuințele din fondul locativ de stat; (…)
d) accesul gratuit al copiilor la creșele și grădinițele din subordinea administrațiilor locale, precum și asigurarea gratuită a rechizitelor pentru școlari;
e) acordarea unei subvenții de stat egale cu 50% din dobânda aferentă unui credit bancar de până la 20.000 euro, contractat pentru cumpărarea sau construirea unei locuințe în localitatea de domiciliu, dacă nu au deținut sau nu dețin o proprietate locativă, precum și posibilitatea garantării creditelor contractate cu indemnizația calculată conform prevederilor prezentei legi;
f) transportul urban gratuit cu mijloacele de transport în comun și, anual, 12 călătorii gratuite pe calea ferată, la clasa I, dus-întors, cu toate categoriile de trenuri de călători; anual – 12 călătorii gratuite dus-întors până în localitatea reședință de județ, cu mijloace de transport în comun, pentru persoanele care domiciliază în mediul rural (…)
g) accesul gratuit la tratamente și medicamente în spitalele, policlinicile, bazele de tratament și unitățile din stațiuni balneoclimaterice, aparținând Ministerului Sănătății, Ministerului Apărării Naționale și Ministerului Afacerilor Interne, cheltuielile urmând a fi suportate din bugetele ministerelor respective și al Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate;
h) accesul gratuit la toate medicamentele, prin medicul de familie, costul integral al acestora fiind suportat din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate;
i) atribuirea în proprietate, fără plată, a locului de veci;
j) scutirea de la plata taxelor și impozitelor pentru o locuință și terenul aferent acesteia, pentru un autoturism hycomat sau hidramat (cutie de viteze automată) și mototriciclu, aflate în proprietate sau în coproprietate cu soțul/soția, precum și scutirea de taxe la înmatricularea unui singur autoturism tip hycomat sau hidramat (…)
k) cumpărarea sau închirierea cu prioritate, fără licitație, din fondul de stat a unui spațiu comercial ori de prestări de servicii corespunzător, cu o suprafață utilă de până la 100 mp, inclusiv în indiviziune, sau concesionarea ori închirierea cu prioritate, fără licitație, a unei suprafețe de teren de până la 100 mp din domeniul public pentru construirea unui spațiu comercial sau de prestări de servicii;
l) pensionarea cu 5 ani înainte de împlinirea vârstei standard, prevăzută de lege;
m) scutirea de la plata taxelor pentru serviciile publice de radiodifuziune și de televiziune;
n) atribuirea, în limita posibilităților, în proprietate a 10.000 mp de teren în extravilan și 500 mp de teren în intravilan – acesta din urmă pentru destinația de locuință, dacă nu a avut sau nu are în proprietate un alt spațiu locativ;
o) acordarea unei indemnizații lunare, adăugată la pensia pentru limită de vârstă, echivalentă cu un coeficient de 0,6, calculată pe baza coeficienților de multiplicare aplicați asupra câștigului salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat și aprobat prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat.

ADVERTISEMENT