Eugenia Vodă face “plîngere deschisă” la CNA. Ce solicită prezentatoarea emisiunii “Profesioniştii” Consiliului Audiovizualului

Eugenia Vodă, realizatoare şi prezentatoare a emisiunii "Profesioniştii", de la televiziunea naţională, a lansat astăzi o scrisoare deschisă, adresată Consiliului Naţional al Audiovizualului....
13.10.2013 | 08:37
Eugenia Voda face plingere deschisa la CNA Ce solicita prezentatoarea emisiunii Profesionistii Consiliului Audiovizualului
ADVERTISEMENT

Eugenia Vodă, realizatoare şi prezentatoare a emisiunii “Profesioniştii”, de la televiziunea naţională, a lansat astăzi o scrisoare deschisă, adresată Consiliului Naţional al Audiovizualului. “O puteţi înregistra şi ca o plîngere deschisă”, scrie cunoscuta jurnalistă, care cere astfel membrilor CNA “stoparea imediată şi totală a reclamelor legate de Roşia Montană, care au invadat audiovizualul românesc”, informează Gândul.info.

În scrisoarea intitulată De ce e bun pentru România un Lac Otrăvit, mai mare decât Monaco, Eugenia Vodă scrie că subiectul Roşia Montană – în ciuda interesului său naţional – nu “a încăput” pînă în prezent pe ordinea de zi a niciunei şedinţe a Consiliului, deşi pe adresa forului au ajuns “în jur de 2.000 de plângeri, sesizări şi reclamaţii”.
Jurnalista susţine că reclamele prezentate contravin dispoziţiilor legale privind informarea corectă a publicului şi face o comparaţie cu reclamele la medicamentele care se eliberează fără reţetă: “(*n.r. la reclamele privind medicamentele) privitorul e avertizat obligatoriu: „Citiţi cu atenţie prospectul”. Pe cînd la reclamele aşa-zisului „minerit modern”, nu! El e „BUN PENTRU ROM NIA”, se repetă în diverse feluri, pe mai toate canalele, în neştire, însoţit de somaţia „Spune Da mineritului!”, ca într-un fel de referendum privat, al unui stat în stat! Iar pe internet, de mii de ori, pe orice ai da click, orice ai căuta – un film, un autor, un bilet de avion, o reţetă de bucătărie, orice -, ţi se înfige în ochi, zbang!, „Spune Da mineritului!”… Într-un fel, e de înţeles: pe seceta asta, nici banii RMGC nu au miros. Şi totuşi, cînd e vorba de un subiect care a răvăşit România, şi care e încă în dezbatere naţională, nu credeţi că aţi putea găsi modalitatea legală de a stopa tot acest veritabil dezmăţ publicitar, generator de confuzie?”, scrie Eugenia Vodă.

ADVERTISEMENT

Jurnalista aminteşte şi de un alt moment, în 2009, cînd o a fost interzisă o campanie publicitară RMGC, pentru că vehicula sume inexacte. ” Vi se pare că enunţul „bun pentru România” e mai puţin inexact decît o simplă cifră? Vi se pare că, de la acea campanie care – o spunea atunci o voce a CNA-ului – „dezinformează şi manipulează, spune mari neadevăruri”, s-a schimbat ceva? Aceste noi reclame contravin Codului de practică în publicitate ( art 1.3, potrivit căruia „comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare”; sau art. 5.1, potrivit căruia „anunţatorul trebuie să fie în măsură să probeze veridicitatea datelor, descrierilor, afirmaţiilor folosite în comunicare”). Toată această campanie încalcă şi art.114 din Decizia nr 187 privind Codul de reglemetare a conţinutului audiovizual (nu mai invoc şi alte articole, pentru că, desigur, CNA-ul ar putea găsi rapid argumentaţia juridică pentru o hotărîre dreaptă, cu condiţia să vrea!). Şi, pentru credibilitatea instituţiei dumneavoastră în ochii opiniei publice, ar fi bine să vrea! Cred că CNA-ul ar trebui să merite să fie perceput nu ca o sumă de funcţionari care distribuie licenţe şi sancţiuni, mereu atenţi la recomandările celor care i-au recomandat acolo, şi cu atît mai puţin ca un spaţiu al unor sinecuri, ci ca un for intelectual, al unor conştiinţe independente”, se arată în scrisoare.