News

Euro 7 va ucide motoarele pe benzină și diesel înainte de 2035? Normele de poluare auto, bătălia dintre lobby-ul constructorilor și Bruxelles

Poluarea auto: bătălia pro și contra Euro 7. Lobby-ul industriei auto critică nomele propuse de Comisia Europeană pentru reglementarea emisiilor toxice.
11.05.2023 | 16:28
Euro 7 va ucide motoarele pe benzina si diesel inainte de 2035 Normele de poluare auto batalia dintre lobbyul constructorilor si Bruxelles
13 milioane de europeni lucrează în industria auto / Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Eforturile de amânare a noilor standarde UE privind emisiile auto riscă să înrăutățească problema poluării în UE. Dar grupul de lobby ACEA, care reprezintă 14 producători auto, și-a exprimat deja opinia negativă cu privire la noile standarde antipoluare ale blocului comunitar.

13 milioane de europeni, în industria auto

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) și-a publicat deja argumentele împotriva noilor standarde de poluare Euro 7 propuse de UE. Standardele Euro sunt în vigoare din 1992 și se pregătesc pentru următoarea etapă de reducere suplimentară a nivelurilor diferitelor substanțe poluante, cum ar fi dioxizii de azot (NOx) și particulele fine. Cu toate acestea, asociația contestă acest lucru ca fiind imposibil de realizat.

ADVERTISEMENT

Producătorii auto, prin intermediul ACEA, se plâng de ”lipsa de timp pentru a-și dezvolta noile tehnologii”. Aceștia spun că data de punere în aplicare de la 1 iulie 2025 este prematură. Aceasta nu le oferă posibilitatea de a-și testa și dezvolta vehiculele pentru a respecta standardele. ACEA speră să pună în aplicare o politică de care să beneficieze producătorii de automobile. ACEA afirmă că 13 milioane de europeni lucrează în industria auto, ceea ce reprezintă 7% din totalul locurilor de muncă disponibile în Europa

UE dorește să stabilească noi standarde stricte de poluare pentru automobile; producătorii de automobile protestează, dar grupurile de lobby din domeniul sănătății susțin că normele actualizate Euro 7 vor salva vieți. ”Modelizarea arată că o legislație puternică Euro 7 ar putea preveni sute de mii de decese pe an”, a declarat Cale Lawlor, senior policy manager pentru sănătate publică globală în cadrul Alianței Europene pentru Sănătate Publică, un ONG. ”Această legislație trebuie să fie implementată urgent pentru a preveni această povară masivă”.

ADVERTISEMENT

2035, groapa mașinilor diesel și pe benzină

Propunerea Euro 7 stabilește limite detaliate de emisii pentru vehiculele noi, cu scopul de a forța industria să implementeze o tehnologie care să reducă totul, de la oxizi de azot la particule, exact acel tip de praf fin care rămâne blocat în țesuturile umane și care este asociat cu maladii multiple, de la boli pulmonare la demență și mortalitate prematură.

Potrivit Comisiei Europene, standardul Euro 7, aplicabil începând din 2025, ar reduce emisiile de oxizi de azot (NOx) ale autoturismelor și ale vehiculelor utilitare ușoare cu 35% față de standardul Euro 6 anterior. Dar industria auto, împreună cu țările mari producătoare de automobile, susțin că aceste standarde sunt inutile, având în vedere că UE a convenit deja să pună capăt – cel puțin în teorie- vânzării de mașini noi cu motoare pe benzină sau diesel până în 2035.

ADVERTISEMENT

Asociația Constructorilor Europeni de Automobile susține că nu este necesară înlocuirea actualelor standarde Euro 6 cu Euro 7, deoarece vânzările de automobile cu motoare cu combustie vor începe să se reducă înainte de 2035. Acest lucru înseamnă că noile norme se vor aplica unui număr mic de vehicule, ceea ce va duce la creșterea costurilor acestora și va împovăra producătorii de automobile cu cheltuieli suplimentare, în timp ce aceștia investesc în trecerea la mașini electrice, potrivit lobby-ului.

”Dacă propunerea Euro 7 va fi adoptată fără modificări semnificative de fond, aceasta va forța producătorii să redirecționeze resurse valoroase de la dezvoltarea și ingineria noilor vehicule cu emisii zero către dezvoltarea în continuare a vehiculelor cu motoare cu combustie internă”, spune acesta.

ADVERTISEMENT

10 milioane de mașini, vândute anual în UE

Această nemulțumire este agreată de unii membri ai Parlamentului European și de țările europene care fac presiuni pentru a se amâna implementarea Euro 7 după data de 2025 propusă de Comisia Europeană. Argumentul este că industria are nevoie de mai mult timp pentru a se adapta la vânzarea modelelor actualizate.

Deși modificarea datei într-un act legislativ de altfel foarte vast – care, pentru prima dată, reglementează, de asemenea, praful de pe discurile de frână, abraziunea microplasticelor din pneuri și durabilitatea bateriilor vehiculelor electrice – ar putea să nu pară o mare problemă, fiecare an de întârziere înseamnă că standardele actuale mai slabe se vor aplica celor peste 10 milioane de mașini vândute anual în UE.

Poluarea va persista

Aceasta înseamnă că problema poluării actuale, endemică în multe orașe mari, va persista. Problemele sunt și mai acute în cartierele de afaceri aglomerate, cum ar fi Cartierul European din Bruxelles. Cel mai recent raport al Agenției Europene de Mediu privind calitatea aerului a constatat că 97% din populația urbană a UE este expusă la niveluri mai ridicate de poluare cu particule fine decât cele permise de orientările Organizației Mondiale a Sănătății. Raportul a precizat că 238 000 de decese premature sunt atribuibile acestei poluări.

Agenția a precizat că o mare parte din această poluare provine din producția de energie și din industrie, iar transportul rutier este responsabil pentru aproximativ 10% din poluarea cu particule în suspensie. Indiferent de modul în care este produsă, poluarea aerului este cel mai important factor de mediu care influențează sănătatea umană, a declarat Barbara Hoffmann, profesor de epidemiologie de mediu la Universitatea Heinrich Heine din Düsseldorf. Aceasta provoacă boli pulmonare precum astmul și boala pulmonară obstructivă cronică. De asemenea, poate declanșa crize acute ale ambelor boli, a adăugat Hoffmann, care este și medic.

Hoffmann și colegii ei au realizat un studiu în care au descoperit că persoanele care locuiesc în apropierea drumurilor aglomerate au cu 50% mai multe șanse de a dezvolta boli coronariene  decât persoanele care locuiesc mai departe. Episoadele scurte de expunere la poluarea aerului pot declanșa, de asemenea, atacuri de cord. Pe măsură ce efectele negative ale smogului asupra sănătății au fost mai bine înțelese, schimbările în stilul de viață devin mai frecvente.

Automobile mai scumpe, cu Euro 7

Viitorul standard Euro 7, aflat în prezent în discuție, ar putea împinge producătorii să crească costul vehiculelor lor cu o medie de 2.000 de euro, a declarat la începutul anului președintele ACEA, Luca de Meo. Constructorii, deja zguduiți de revoluția mașinilor electrice, doresc un standard minim pentru aceste motoare termice, care vor dispărea în 2035.

Un standard adoptat în conformitate cu planul Comisiei ar face ca mașinile să fie în medie cu 2.000 de euro mai scumpe pentru cumpărători și ar putea reduce piața europeană, deja aflată în dificultate, cu încă 7-10%, potrivit lui Luca De Meo, care s-a exprimat în cadrul unei conferințe de presă la Bruxelles.

”Oamenii își vor păstra mașinile mai mult timp și vor cumpăra mașini de ocazie în loc de mașini noi”, a spus președintele ACEA. De partea sa, comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, acest cost suplimentar ar fi de doar ”100-150 de euro pe vehicul”. Potrivit președintelui ACEA, industria auto ar putea obține un raport cost/beneficiu mult mai bun dacă ”ar redirecționa investițiile uriașe impuse de Euro 7 către o electrificare accelerată, mașini electrice mai ieftine sau combustibili mai puțin poluanți”.

”Termenele sunt prea scurte, condițiile sunt prea largi: la Renault, acestea ar putea duce la închiderea a patru fabrici pe termen scurt”, a detaliat De Meo. Pe de altă parte, ACEA a susținut ”pactul verde” european pentru industrie, considerat un ”răspuns la IRA” (Inflation Reduction Act), planul masiv de subvenții al Statelor Unite pentru industria sa.

ADVERTISEMENT