Elevii claselor a II-a din România susțin în această săptămână Evaluarea Națională. Aceasta a fost introdusă prin legea Educației nr. 1/2011 și sunt organizate la nivel național de 8 ani, primul an fiind 2014-2015.
Ministrul educației a informat că toate examenele naționale vor avea loc cu prezență fizică.
„Examenul de Evaluare Națională se va susține exact la fel cum a fost susținut și în vara aceasta, după același tipic: combinație între subiecte de tip grilă și pe modelul testelor PISA, de asemenea cu prezență fizică. Examenul de Bacalaureat, exact la fel. Vă garantez că vor fi susținute, indiferent de condiții, cu prezență fizică”, a anunțat Sorin Cîmpeanu într-o declarație din septembrie anul trecut.
Matematica este cea de a treia probă și va avea loc joi, 12 mai. Vineri elevii minorităților naționale vor susține testul de limba română – scris și citit.
La fel ca pentru oricare altă evaluare la nivel național, Ministerul Educației pune la dispoziție și modele de subiecte. Pentru proba de matematică, sunt disponibile pe site-ul ministerului subiectele care au picat la Evaluarea Națională 2019, la clasa a II-a:
Ministerul Educației a anunțat că evaluarea fiecărui test se face cu respectarea strictă a baremului și a instrucțiunilor cuprinse în Caietul cadrului didactic.
Testele de Evaluare Națională la clasa a II-a durează 30 de minute fiecare.
Conform datelor Ministerului Educației, elevii sunt asistați de către administratorul de test (de regulă, învățătorul clasei) împreună cu un cadru didactic care nu predă la clasa respectivă. După începerea citirii scenariului testului și a notării pe tablă a orei de începere a lucrului efectiv, nu se va mai permite niciunui elev să intre în clasă.
Sălile în care se susține Evaluarea Națională (EN) sunt, de regulă, sălile în care elevii clasei își desfășoară activitatea în mod obișnuit. Acestea sunt adaptate în prealabil, în funcție de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influența pe elevi în timpul evaluării.
Înainte de începerea testului, administratorul de test realizează, într-o manieră motivantă, instructajul elevilor cu privire la proceduri și la importanța acestei evaluări. Fiecărui elev i se distribuie testul din ziua respectivă, pe care își scrie numele, prenumele și unitatea de învățământ.
Pe durata evaluării, administratorul de test asigură respectarea ordinii și a liniștii în sala de clasă. Se interzice administratorului de test să le ofere elevilor indicații referitoare la rezolvarea testelor, să facă modificări ale testelor sau să realizeze completări ale rezolvărilor testelor.
Corectarea testelor se realizează în termen de maxim 7 zile de la susținerea lor. Ulterior corectării, fiecare părinte/reprezentant legal este invitat la școală să ia la cunoștință rezultatele, în mod individual și privat. Învățătorul clasei arată testul, explică acordarea codurilor în funcție de greșelile avute și întocmește un proces verbal semnat de către părinte.
Evaluările obișnuiesc copiii cu condițiile de examen, însă în condiții total sigure pentru ei – rezultatele nu se trec în catalog și nici nu sunt anunțate în fața clasei, ci sunt confidențiale. Învățătorul spune rezultatele fiecărui părinte în parte, căruia trebuie să îi arate și planul individualizat de învățare pe care l-a realizat pentru acoperirea lacunelor detectate la elev, dacă este cazul.