Potrivit proiectului de lege depus în dezbatere publică la Senat, Evaluarea Națională ar urma să aibă o probă practică a deprinderilor motrice dintr-o disciplina sportivă la alegere, prevăzută de programa școlară.
De asemenea, competențele sportive vor constitui parte a evaluărilor periodice care se fac în perioada gimnaziului, urmând ca Ministerul Educației să elaboreze metodologia necesară acestor evaluări.
Inițiatorii susțin că o probă sportivă este necesară pentru sănătatea viitoarelor generații în condițiile în care statisticile indică faptul că românii sunt mult mai puțin înclinați să facă sport decât locuitorii din aproape toate statele Uniunii Europene.
Proiectul constă în modificarea substanțială a articolului 74 din Legea educației naționale, articol care se referă la structura și caracteristicile evaluărilor periodice din timpul gimnaziului.
Astfel, la finele clasei a II-a fiecare școală va organiza, pe lângă evaluarea competențelor fundamentale de scris/ citit și matematică, și o evaluare a competențelor „privind stilul de viață activ”.
Aceleași competențe vor fi incluse și în evaluarea de la finalul clasei a IV-a, care se realizează de către Ministerul Educației prin eșantionare.
Potrivit legii aflate în vigoare, o altă evaluare se realizează în clasa a VI-a, în toate școlile, prin două probe transdisciplinare: limbă și comunicare, matematică și științe. Pe lângă aceste două probe, cei care au inițiat proiectul de lege vor să includă alte două probe:
„a) probă practică pentru evaluarea depinderilor motrice dintr-o disciplină sportivă la alegere, prevăzută în programa școlară;
b) probă teoretică pentru evaluarea cunoștințelor de igienă personală, nutriție, fair-play.”
Ca și în cazul probelor transdisciplinare, rezultatele celor două probe de evaluare a competențelor privind stilul de viață activ utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor pentru preorientarea școlară către un anumit tip de liceu.
Mai mult, evaluarea deprinderilor într-o disciplină sportivă la alegere va fi inclusă și în Evaluarea Națională de la finele clasei a VIII-a. Ca și în cazul probei practice privind utilizarea calculatorului și a celei orale de evaluare a competențelor civice și sociale, și cea sportivă va fi susținută în timpul anului școlar.
„Sistemul de evaluare trebuie să fie unul valabil obligatoriu pentru întreg sistemul preuniversitar cu privire la testările naționale ce are ca singur scop încurajarea tinerilor să practice exercițiul fizic zilnic în mod independent. La elaborarea normelor metodologice se va ține cont de învățarea și practicarea a minim două jocuri sportive astfel încât, pe parcursul anilor de studiu, se va accentua însușirea și dezvoltarea deprinderilor și calităților motrice, un stil de viață sănătos printr-o nutriție echilibrată, abilitățile practice și lucrul în echipă, în special pentru dezvoltarea spiritului de fair-play”, se arată în expunerea de motive a legii.
Semnatarii proiectului de lege invocă drept temei al acestuia datele dintr-un recent eurobarometru care a vizat practicarea activităților sportive printre cetățenii statelor Uniunii Europene.
Procentajul celor care nu practică niciun fel de activitate sportivă a fost cel mai ridicat în următoarele țări: Bulgaria, Grecia și Portugalia (68%), România (63%) și Italia (62%). În schimb, țările nordice au avut cele mai mici scoruri la acest capitol: Finlanda – 13%, Suedia – 15% și Danemarca – 20%.
Doar 35% dintre românii care practică exerciții fizice o fac în mod conștient pentru sănătate, comparativ cu țările nordice unde procentajul ajunge până la 83%.