News

Exclusiv. Cum au ajuns să se judece cu TAROM urmașii lui Ilie Bătănoiu, comandantul aeronavei prăbușite la Balotești în 1995

Cel mai grav accident aviatic din istoria României a făcut 60 de victime pe 31 martie 1995, când aeronava Airbus cu destinația Bruxelles s-a prăbușit pe un câmp de lângă Balotești, după câteva minute de la decolare.
02.02.2022 | 20:31
Exclusiv Cum au ajuns sa se judece cu TAROM urmasii lui Ilie Batanoiu comandantul aeronavei prabusite la Balotesti in 1995
La mai bine de un sfert de secol de la accidentul de la Balotești, băiatul comandantului Ilie Bătănoiu are proces cu compania TAROM
ADVERTISEMENT

Pe 31 martie 1995, aeronava TAROM cu destinația Bruxelles a decolat la ora 9.06. Două minute mai târziu, ajuns la 1.400 de metri, avionul virează spre Ploiești, dar brusc începe să piardă înălțime, pentru ca la 9.09 aeronava să să prăbușească pe un câmp din apropierea comunei Balotești. Nici una dintre cele 60 de persoane aflate la bord nu a supraviețuit catastrofei.

Potrivit înregistrărilor păstrate de cutia neagră a avionului, înaintea prăbușirii se aude copilotul Ionel Stoi (51 de ani) adresându-se comandantului Ilie Bătănoiu (48 de ani). ”Ce-ai, bă? Ce-ai, bă? Ce-ai, bă?”. Apoi, tot Stoi strigă: ”Bă, s-a stricat ăla!”

ADVERTISEMENT

Procurorul Carmen Popa, care s-a ocupat de dosarul penal, a făcut mai multe declarații interesante legate de drama care a șocat România în acel moment. ”Aeronava avea o defecţiune din fabricaţie. Se reducea un motor, motorul stâng. Piloţii erau avertizaţi, ştiau. Nu era o defecţiune avertizată sonor sau vizual. Unul din cei doi trebuia să ţină maneta”.

Ce a stabilit raportul oficial al anchetei tragediei

Pentru a elimina ipotezele apărute în spațiul public – atentat terorist, atac cu rachete – s-au înființat trei comisii de anchetă. Procurorul Marian Nazat a coordonat dificial operațiune de de identificare a victimelor, Sorin Stoicescu a fost șeful grupului care a analizat cutiile negre, iar ancheta penală a revenit procurorului Carmen Popa.

ADVERTISEMENT

Raportul comisiei de investigaţie pentru siguranţa aviaţiei civile a fost gata după mai bine de 19 ani de la producerea tragediei. Cele trei cauze ala catastrofei au fost stabilite astfel: lipsa de acţiune a căpitanului, o posibilă decizie greşită luată de copilot şi asimetria motoarelor.

“Indisponibilitatea fizică a comandantului, suprapusă pe un defect nesemnalizat al sistemului automat de tracțiune (ATS – care stabilește tracțiunea necesară pentru fazele de zbor prin deplasarea mecanică a manetelor de comandă a motoarelor pe o poziție corespunzătoare), într-o fază a zborului în care timpul rămas copilotului pentru rezolvarea celor două evenimente nu a fost fizic suficient”, așa suna primul comunicat al Ministerului Transporturilor după dezastrul la Balotești, din 31 martie 1995.

ADVERTISEMENT

Asigurările au plătit daune de 125.000 dolari pentru fiecare victimă

Și documentarul ”Air Crash Investigations” dedicat zborului 371 București – Bruxelles, difuzat în 2019 de National Geographic, susține în mare aceleași idei ale raportului oficial al anchetei. În plus, însă, documentarul marșează pe importanța faptului că pe ultimele înregistrări se aude comandantul Bătinoiu spunând ”Îmi e rău”, aspect determinant în evoluția ulterioară a cazului.

”Eu știam că raportul oficial al anchetei nu-l acuză în nici un fel pe soțul meu. Deși nu vreau să vorbesc despre asta, pot să vă spun că am toată convingerea că soțul meu nu are nici o vină pentru accident. Nu a fost eroare de pilotaj”, declara soția lui Ilie Bătănoiu în Libertatea, în 2008.

ADVERTISEMENT

Asigurările au plătit, în medie, circa 125.000 de dolari pentru fiecare victimă a teribilului accident, soțiile lui Ilie Bătănoiu și Ionel Stoi susținând acum mai bine de un deceniu că TAROM s-a comportat exemplar cu familiile lor.

Cum a ajuns să se judece toată familia Bătănoiu cu TAROM

Tocmai de aceea suprinde faptul că, până de curând, fiul lui Ilie Bătănoiu, și el fost angajat TAROM, s-a judecat cu compania aeriană, așa cum informează FANATIK. Astfel, în câteva procese conexe declanșate în ultimii ani și desfășurate fie la Tribunalul Ilfov, fie la Judecătoria Buftea, Dan Bătănoiu a încercat să-și obțină drepturile bănești cuvenite.

”Solutia pe scurt: Admite cererea. Obligă pârâta să plătească reclamantului o compensaţie bănească lunară până la pensionare, care să acopere diferenţa dintre media veniturilor realizate pe ultimele 3 luni de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi venitul lunar obţinut ca urmare a imposibilităţii continuării activităţii de zbor, începând cu data de 12.08.2016. Obligă pârâta la plata către reclamant a sumei de 3000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată reprezentând onorariu avocaţial”, asta hotărau judecătorii în favoarea fiului lui Ilie Bătinoiu.

În prezent, lupta prin tribunale cu TAROM pentru recuperarea sumelor cuvenite lui Dan Bătănoiu se poartă în numele fiului acestuia, Alexandru Ilie, care are ca reprezentant legal pe mama sa, fosta soție a lui Dan Bătănoiu.

ADVERTISEMENT