Un experiment realizat pe TikTok a arătat cum un candidat fictiv poate ajunge rapid la un milion de vizualizări pe această platformă. În ciuda unor promisiuni imposibil de realizat, acesta a ”cucerit” publicul.
În contextul scandalului iscat în jurul candidatului independent Călin Georgescu, acuzat că ar fi fost favorizat de rețeaua de socializare TikTok, jurnaliștii de la Recorder au realizat un experiment care demonstrează vulnerabilitățile de securitate ale rețelei chineze.
Jurnaliștii sursei citate, alături de un specialist IT, au creat un candidat fictiv la postul de premier, așadar o funcție pentru care nici măcar nu există alegeri. Cu toate acestea, au reușit să obțină peste 1 milion de vizualizări în mai puțin de două ore.
Premierul intrat în cursa virtuală, pe numele său Vasile Ion, și-a anunțat “candidatura” cu promisiuni mai mult decât fanteziste. A garantat că fiecare cetățean va primi câte 2 kilograme de aur, pretinzând că aceste rezerve sunt ascunse de stat.
”Dragi români, numele meu este Vasile Ion, viitorul dvs prim ministru! Iată câteva dintre propunerile mele. Prima și cea mai importantă: aur pentru toți!
Din partea mea, din partea primului ministru, fiecare român va primi două kilograme de aur din rezerva statului. Rezervele oricărui stat sunt foarte mari. Noi nu știm, e secret de stat”, spune candidatul creat, în clipul care a fost șters ulterior.
În ciuda acestor promisiuni SF, peste un milion de români au căzut în plasa candidatului. Cei de la Recorder, ajutați de Levi Elekes, un antreprenor român din zona IT, au demonstrat cum astfel de conturi false pot manipula algoritmii TikTok.
În acest caz s-a folosit un proces numit ”viralizare”. ”Se creează o bază de date, să zicem cu 5.000 de oameni, pe care vrem să-i poziționăm ca oameni reali. Conturi false pe care intri și îți este foarte greu să îți dai seama pentru că omul are poză de profil, are și clipuri urcate cu el, cu pisica, cu familia etc, dar, de fapt, nu este el”, explică Elekes.
Ulterior, după ce clipul cu Vasile Ion a atins borna de un milion de vizualizări, TikTok a început să sugereze utilizatorilor căutări asociate cu numele său. Experimentul are o concluzie clară: algoritmii platformei amplifică vizibilitatea unui subiect fals, transformându-l într-un fenomen de masă.