News

Experții în educație, despre eliminarea mediilor din gimnaziu la admiterea la liceu: „Au creat un sistem pervers, iar accentul s-a pus pe note umflate”

Ministrul educație, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că una din modificările ce ar putea fi aduse Legii Educației Naționale vizează eliminarea mediei din ciclul gimnazial la admiterea la liceu
25.05.2022 | 17:57
Expertii in educatie despre eliminarea mediilor din gimnaziu la admiterea la liceu Au creat un sistem pervers iar accentul sa pus pe note umflate
Admiterea la liceu ar putea fi modificată din nou, spre acordul tuturor celor implicați. Sursa foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Media din clasele V-VIII ar putea să fie eliminată de la examenul de Capacitate și să nu mai conteze la admiterea la liceu după ce ministrul educației a susținut că notele din școală și-au pierdut din relevanță.

Mediile din gimnaziu, eliminate de la admiterea la liceu

Zilele trecute, ministrul Sorin Cîmpeanu a declarat că în lipsa unei evaluări standardizate, notele obținute de elevi în anii de gimnaziu și-au pierdut din relevanță, motiv pentru care ele nu ar trebui să mai conteze pentru admiterea la liceu. „Iar dacă şi-au pierdut foarte mult din relevanţă, să le mai şi premiem, luându-le în calcul la examene din momente importante pentru copii nu cred că este fair”, a spus ministrul educației, care a subliniat că în acest moment există un factor subiectiv important în evaluarea pe care o fac profesorii la clasă și că, poziția sa este de eliminare a acestora de la admiterea la liceu.

ADVERTISEMENT

Acesta a precizat că la minister se lucrează la un pachet legislativ prin care vor fi aduse o serie de modificări la Legea Educației Naționale și că acestea vor fi puse în consultare publică în viitorul apropiat.

Experții în educație sunt de părere că eliminarea acestor medii din calculul mediei examenului de Capacitate are o serie de beneficii clare însă nu e lipsită de riscuri. Pe de o parte, profesorii și experții din domeniu recunosc că notele sunt acum umflate artificial tocmai pentru că ele contează la admiterea la liceu, dar subliniază că există riscul ca elevii să nu mai fie motivați să învețe decât la matematică și la limba română, singurele materii ce vor rămâne la Evaluarea Națională.

ADVERTISEMENT

„Evident că prin păstrarea acestor medii la admiterea la liceu elevii sunt încurajați să învețe și la alte materii, și cred că este un lucru foarte bun. Poate că ideal ar fi dacă la finalul clasei a VIII-a elevul să dea o examinare din absolut toate materiile, și să difere ponderea acestor materii. Pe de altă parte, cei care cer eliminarea acestor medii au un singur argument: un efect rapid de-a lungul anilor a fost că unii profesori au tendința de a mări artificial mediile, iar notarea nu mai acoperă toată plaja necesară. Notele încep undeva de la 8, în jumătatea, cum o numim noi, jumătatea din dreapta a catalogului, și rar vezi câte o medie sub 8 la multe materii, le știm cu toții care sunt, ceea ce iarăși nu este un lucru normal”, a declarat pentru FANATIK profesorul de matematică Sorin Borodi.

„Mediile de la școala generală sunt umflate de profesori la cererea părinților, la cererea elevilor, nu prea putem pune mare încredere în ele pentru că, de fiecare dată, la evaluarea națională, unde examenul este cât de cât supravegheat, notele sunt cu două, trei puncte mai mici decât cele din școala generală. Și atunci câtă încredere poți să ai în ele?

ADVERTISEMENT

Pe de altă parte, dacă rămânem cu admiterea la liceu doar cu mediile de la matematică și limba română, copiii nu prea mai învață la altceva. Învață doar la matematică și română, eventual își iau și meditații, iar restul materiilor sunt ignorate, copiii nu mai știu nici geografie, nici istorie. Unde este cultura generală care trebuie formată în liceu?”, a declarat pentru FANATIK și expertul în educație, Ștefan Vlaston.

În opinia acestuia lupta pentru mediile mari ar putea fi eliminată dacă la liceele bune, acolo unde concurența este cea mai ridicată, să se dea un nou examen de admitere prin care să se facă o departajare reală. Iar aici, admiterea ar putea să se dea nu doar la materiile principale, matematică și limba română, ci și la materiile ce țin de specificul liceului.

ADVERTISEMENT

Părinții cer eliminarea acestor medii

Asociațiile părinților au cerut de peste cinci ani eliminarea mediilor din anii gimnaziali la admiterea la liceu, și chiar au reușit, în anul 2016, scăderea procentului acestei medii de la 25% la 20%, cât este în prezent. Părinții susțin acum eliminarea completă a acestor medii atât din motivul indicat de ministrul educației, că sunt subiective și au astfel un caracter discriminatoriu, dar și pentru a elimina un întreg cerc vicios ce s-a creat în jurul notelor din anii de gimnaziu. În opinia acestora presiunile venite asupra profesorilor, atât din partea părinților dar și a școlilor, de a acorda note mari elevilor pentru a-i ajuta la admitere a mutat interesul pe procesul de notare și nu pe dobândirea aptitudinilor.

ADVERTISEMENT

„Nu avem standardele de evaluare, procentul de 20% diferă foarte mult în pondere în funcție de standardul de evaluare la nivelul fiecărei clase sau la nivelul fiecărui profesor. Și atâta timp cât facem o clasificare în funcție de acest procent se creează discriminare. În al doilea rând, se elimină presiunea părinților pe note, presiune ce este resimțită atât de către elevi cât și de către profesori. Vedem deseori că noi părinții punem o presiune foarte mare pe elevi astfel încât să ia note mari fără să ne gândim că e nevoie și de dobândire de competențe. Copiii noștri, în general, reproduc niște conținuturi fără a dobândi și competențele necesare”, a declarat, pentru FANATIK, Iulian Cristache, preşedintele Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Acesta însă subliniază că există pericolul ca elevii să nu fie suficienți de motivați să învețe la toate materiile, iar aici riscurile pot fi remediate prin calitatea crescută a corpului profesoral dar și prin implicarea părinților în educația copiilor. „Trebuie să găsim o motivație prin modul în care este evaluat elevul, pentru că dacă am scos tezele, am scos procentul de 20%, s-ar putea să ajungem în extrema cealaltă. De la starea de bine a elevului să ajunge la starea de nepăsare. Trebuie să fim foarte atenți din punctul ăsta de vedere”, a mai precizat Iulian Cristache.

Mai mult, acesta a susținut că prin eliminarea relevanței mediilor din gimnaziu la admitere va reduce și fenomenul meditațiilor, în special acolo unde „elevul făcea meditații doar ca să-și cumpere nota și bunăstarea de la clasă”, iar meditațiile vor rămâne o alternativă în special pentru elevii care vor să facă performanță.

O disoluție a relevanței notelor

În acest calcul al beneficiilor și riscurilor asociate cu această modificare, expertul în educația Marian Staș este de părere că argumente sunt covârșitoare în favoarea eliminării mediilor din gimnaziu pe motiv că această cerință a compromis total sistemul de evaluare, și care acum nu mai reflectă deloc realitate. Potrivit acestuia, importanța acordată acestor medii a făcut ca notele să devină un scop în sine și a pervertit chiar integritatea etică a profesorilor.

„Cauzele sunt evidente și, chiar dacă nu ne place să le numim, ele sunt legate de presiunea părinților astfel încât copiii să aibă, dacă se poate, 10.50 când termină școala ca să poată să meargă mai departe în cel mai bun liceu din lume, neavând relevanță câtă carte știu, important fiind doar să ia notă mare. Un comportament ne-etic și lipsit de profesionalism al profesorilor care dau note mari aiurea, ca să nu aibă probleme la corigențe, repetenții, să nu se trezească cu reclamații din partea părinților, presiuni din partea directorilor ca nu cumva școala să înregistreze un set de rezultate slabe.

Deci, un fel de noaptea minții, care a ajuns în punctul de minim și acum ministrul a avut forța să numească elefantul din încăpere: notele sunt umflate, nu mai au relevanță, și ca urmare nu mai intră în calculul admiterii la liceu. Dacă evaluarea e făcută aiurea, și dăm note neconforme cu starea reală atunci înseamnă că am introdus oglinzi paralele și am terminat cu tot ceea ce înseamnă obiectivitate, relevanță. Cel mai dur lucru pentru un profesor este să aibă curajul evaluării corecte”, a declarat, pentru FANATIK, expertul în educație Marian Staș.

În fapt, o analiză a rezultatelor de la Evaluarea Națională de anul trecut a arătat numeroase cazuri cu elevi care, deși au obținut o medie sub 3 la cele două probe, mediile din clasele V-VIII sunt și cu cinci, șase puncte mai mari față de cele de la examen. Marian Staș susține că acest fenomen, ce este confirmat statistic, arată o problemă sistemică în Educație: elevii nepregătiți sunt împinși mai departe, de la gimnaziu către liceu, de la liceu către universități, fără a le fi corectate lipsurile acumulate.

„Ceva nu e în regulă atunci când copiii dau de dușul rece al evaluării, iar culmea, Evaluarea Națională este trivial de simplă, cel puțin la matematică. Fenemenul pervers este că cei din învățământul primar împing mizeria, ca să zic așa, în gimnaziu, iar aceștia o dau mai departe la liceu. Toată povestea asta e o mistificare de evaluare, în special în gimnaziu, pentru a putea să-i trimitem pe copii mai departe, iar la liceu profesorii se plâng că marea majoritate a elevilor nu știu nimic. Și acesta este fenomenul cu care ne confruntăm acum și care a fost sancționat acum la nivelul de gimnaziu”, a mai precizat Marian Staș.

În opinia acestuia, importanța prea mare dată mediilor din gimnaziu prin relevanța lor la admiterea la liceu are o serie de efecte perverse în care elevii sunt de-motivați să învețe și unde este încurajat comportamentul lipsit de etică.

„El conduce la o serie întreagă de consecințe negative, demotivează, încurajează comportamentul lipsit de etică, „a deci pot să șmecheresc, să fur note” – deci avem un fenomen care nu mai are nimic de-a face cu învățarea autentică și care conduce la un adevărat eșec sistemic alimentat de toate constituantele. Minima rezistență e cea mai bună, dacă pot să iau șaptele sau optul fără să fac nimic, atunci bineînțeles că așa am să fac. Vedem statistic, atunci când ne uităm la mediile de absolvire că 60-70% sunt peste 8-8,5, atunci înseamnă că avem o aberație sistemică și nu sunt cazuri particulare”, a mai declarat, pentru FANATIK, Marian Staș.