Oamenii spun că au primit două opțiuni care-i nemulțumesc: fie demisionează, fie acceptă un transfer la fabrica din Arad. Este vorba despre fabrica Leoni din Luduș, o companie cu filiale în mai multe orașe din România. Leoni produce componente pentru industria auto și are aproximativ 12.000 de angajați la nivel de țară.
Sergiu Stoica, fondator al grupului de inițiativă locală ”Grupul Civic Luduș” a declarat că oamenii au protestat pașnic și se tem pentru viitorul lor. Cu toate că înțeleg că această fabrică vrea să-și încheie socotelile cu localitatea Luduș, oamenii vor salarii compensatorii pentru concediere și ajutor de șomaj.
“Angajaţii doresc să îşi facă auzită vocea şi să sublinieze necesitatea respectării drepturilor lor fundamentale. Nu-şi doresc să demisioneze, cum li s-a solicitat, mai mult sau mai puţin transparent, dar nici nu pot să accepte mutarea la Arad, aşa cum a propus conducerea. Ei îşi doresc să beneficieze de drepturile sociale, precum şomajul, aşa cum se procedează în concedierile colective.
Avem informaţii că unor angajaţi li s-ar fi dat să semneze tot felul de hârtii prin care ar renunţa la drepturile lor, iar din acest motiv i-am sfătuit să nu semneze nimic fără să citească. Ulterior, după ce am anunţat protestele, oamenilor li s-a adus la cunoştinţă că ar putea fi transferaţi şi la fabrica din Bistriţa, dar după câteva luni petrecute la Arad, la peste 300 de kilometri de casă”, a declara Stoica pentru Economedia.
Angajații au solicitat, totodată, implicarea Inspectoratului Teritorial de Muncă Mureș, însă nu au primit momentan un răspuns ferm. Cât despre compania Leoni România, aceasta a reacționat printr-un comunicat semnat de Andrei Rusu, reprezentantul pe comunicare al companiei. Astfel, cei de la Leoni au încercat să explice de ce nu mai pot să țină această fabrică deschisă.
“De asemenea, producătorii auto sunt nevoiţi să facă tranziţia de la motoarele pe benzină şi motorină la cele hibride şi electrice, dar subvenţiile pentru maşinile electrice au scăzut în toate ţările europene, ceea ce nu încurajează vânzarea lor. În acest context, dar şi în contextul economic general, la nivelul grupului LEONI, au avut loc o serie de analize amănunţite care au evaluat eficienţa operaţiunilor noastre.
După discuţii îndelungate, am identificat o nevoie de flexibilizare a modului în care lucrăm, astfel încât să ţinem pasul cu cerinţele pieţei auto. Decizia detaşării angajaţilor noştri din Luduş către alte fabrici LEONI din România, respectiv la fabricile din Arad şi Bistriţa, a fost luată ca urmare a reducerii drastice a comenzilor pentru fabrica din Luduş şi având în vedere dorinţa noastră de a păstra toţi aceşti angajaţi valoroşi în cadrul companiei”, a transmis reprezentantul grupului.
Cât despre angajații Leoni din Luduș, aceștia vor fi sprijiniți să se mute în altă localitate, dacă doresc, prin asigurarea cazării și oferirea unui bonus. “Din dorinţa de a afecta cât mai puţin salariaţii noştri şi pentru a păstra continuitatea în muncă, le-am oferit acestora posibilitatea de a-şi desfăşura activitatea la fabricile din Bistriţa.
Până când fabricile de la Bistriţa vor avea posibilitatea de a-i integra în procesele specifice, ne-am îndreptat angajaţii spre fabrica din Arad. Astfel, pentru o perioadă de maxim cinci luni, angajaţii au posibilitatea detaşării la fabrica din Arad. Sprijinim relocarea angajaţilor noştri prin asigurarea cazării, dar şi prin oferirea unui bonus de relocare.
După această perioadă, activitatea angajaţilor noştri se va relua la fabricile din Bistriţa. Compania va pune la dispoziţie transportul gratuit până la locul de muncă şi retur. LEONI a investit continuu în formarea şi specializarea angajaţilor, cea mai importantă resursă a companiei. Apreciem contribuţia, profesionalismul şi dedicarea de care angajaţii LEONI dau dovadă zi de zi”, a mai transmis compania Leoni. Leoni Wiring Systems România inaugura anul trecut la Beiuș, județul Bihor, a 10-a fabrică pentru producția de sisteme de cablaje auto.