News

Facebook a atins apogeul. Urmează căderea sau pariul lui Mark Zuckerberg cu Meta va salva compania?

Facebook a atins, după 17 ani de creștere continuă, apogeul popularității. Mark Zuckerberg pariază pe metavers, însă va fi dificil de crescut aici dacă rețeaua socială nu va putea susține financiar compania.
03.02.2022 | 12:58
Facebook a atins apogeul Urmeaza caderea sau pariul lui Mark Zuckerberg cu Meta va salva compania
Facebook a atins vârful popularității după 17 ani. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Așa cum nici ”Vama nu mai e ce-a fost”, se pare că nici Facebook nu mai e ce a fost, după ce pentru prima dată de la înființarea rețelei sociale, numărul utilizatorilor activi de pe platformă nu a mai crescut de la un trimestru la altul.

Semnalul este unul destul de important în ceea ce privește compania lui Mark Zuckerberg, atât de important încât înainte de deschiderea de joi, a bursei, Facebook, sau mai bine zis Meta, compania-mamă a tuturor proiectelor lui Zuckerberg, va deschide pe roșu. Nu cu câteva procente, ci cu cel puțin 22%. Acțiunile companiei s-au prăbușit după anunțurile privind raportul de câștiguri în ultimul trimestru al lui 2021.

ADVERTISEMENT

Este pentru prima dată în aproape 17 ani (Facebook își va aniversa ”ziua de naștere” chiar mâine, pe 4 februarie) când numărul de utilizatori ai rețelei sociale nu mai crește, iar numărul persoanelor active zilnic pe platformă înregistrează chiar un declin.

Cifrele arată că numărul de utilizatori activi lunar a rămas același față de trimestrul anterior, 2,9 miliarde. De asemenea, numărul de utilizatori activi zilnic a înregistrat chiar o scădere, de la 1,93 la 1,929 miliarde de utilizatori. Pariurile Facebook de a crește cu orice preț au putut fi respectate până acum, însă raportul prezentat acum poate sugera un viitor nu foarte pozitiv pentru companie. Nici Instagram și WhatsApp n-au performat foarte bine în ultimul trimestru, însă aici există o oarecare creștere, de 10 milioane de utilizatori zilnici, semn că platformele mai au ceva până să ajungă în punctul pe care l-a atins Facebook.

ADVERTISEMENT

Facebook a ajuns la apogeu. Urmează stagnarea sau declinul?

Totuși, e posibil ca planurile lui Zuckerberg să fi luat în calcul și acest moment. În fond, era inevitabil ca, mai devreme sau mai târziu, Facebook să atingă apogeul, având în vedere că ceva mai bine de o treime din populația lumii folosește această rețea socială. După 17 ani, putem afirma că platforma a ajuns la maturitate, astfel că o stagnare era așteptată și nu este un capăt de lume. Dacă apare un declin ulterior, însă, atunci Zuckerberg poate să-și pună problema că ar trebui să facă ceva.

Dar Mark Zuckerberg deja face, iar ce se întâmplă acum cu Facebook, atât în raport, cât și în piață, pe bursă, sunt cu siguranță lucruri preconizate, dar care nu mai contează atât de mult ”pe termen scurt”, pentru că marele pariu făcut de acesta este unul cu bătaie lungă.

ADVERTISEMENT

Zuckerberg țintește către metavers și de aceea și-a și redenumit compania Meta, pentru a sugera mai bine ceea ce se va întâmpla în viitor. O scădere a acțiunilor cu 20, poate chiar 30% poate însemna o problemă pentru investitorii activi pe bursă, însă pentru cei ce țintesc profituri pe termen lung, e un punct numai bun pe intrare. În plus, pentru că Zuckerberg are un plan care se va desfășura pe mai mulți ani, sincopa actuală va trece neobservată peste ceva timp.

Metaversul, pariul pe termen lung, are un start greu

Momentan, însă, nici metaversul nu o duce foarte bine, având în vedere același raport de venituri prezentat de către Meta. Divizia Reality Labs a pierdut peste 10 miliarde de dolari pe parcursul anului 2021, iar Zuckerberg însuși a recunoscut că ”viziunea complet realizată este încă departe” și admite că există anumite carențe: ”deși direcția este clară, drumul pe care îl avem înainte nu este încă perfect definit.” Compania are în plan să lanseze o nouă cască de realitate virtuală, mult mai performantă decât modelele actuale, dar și o versiune mobilă a experienței Horizon VR.

ADVERTISEMENT

Această conferință a fost prima în care compania a dezvăluit performanțele financiare ale diviziilor AR și VR, pilonii metaversului lui Zuckerberg. Faptul că acestea nu aduc profit nu este o surpriză, iar încă din trimestrul 3, Meta se aștepta să aibă o pierdere de 10 miliarde de dolari la acest capitol.

Facebook se așteaptă să mai piardă alte 10 miliarde de dolari în 2022 din cauza Apple. Măsurile de confidențialitate impuse pe platforma iOS nu mai permit Facebook să urmărească utilizatorii atât de mult pe cât o făceau înainte.

Monetizarea făcută de Facebook prin canalele proprii nu e optimă nici dincolo de problemele cu iOS. Reels, segmentul de videoclipuri scurte de pe Facebook, înregistrează în prezent cea mai rapidă creștere în privința formatului de conținut divers livrat de companiile aflate sub umbrela Meta. Acesta, însă, nu este monetizat la fel de bine precum Stories sau feed-ul clasic. TikTok, de asemenea, suflă în ceafa lui Zuckerberg și pune presiune pe acesta, o parte dintre utilizatori făcând tranziția către platforma chinezească.

Mark Zuckerberg se concentrează pe viitorul metaversului, cu toate că e conștient că nu își poate neglija principalul proiect, Facebook. Dacă va mai crește platforma în viitor, rămâne de văzut, deși e posibil ca acesta să fi fost apogeul atins de rețeaua socială. Pariul pe metavers poate fi unul câștigător, însă e prea devreme să existe o imagine mai clară pentru această nouă dimensiune a interacțiunilor online. Iar Zuckerberg se va trezi că va merge pe o sfoară subțire în viitor, în vreme ce Facebook nu va mai crește, iar metaversul va întârzia să decoleze. Cum vor reacționa investitorii în Meta pe parcursul următoarelor trimestre, rămâne de văzut.

ADVERTISEMENT
Tags: