Rețelele sociale au devenit o adevărată rampă de lansare pentru conținut cel puțin chestionabil, mai ales în ultimul an, de când cu debutul pandemiei.
Facebook, Twitter, Instagram, dar și alte rețele sociale se confruntă cu fenomenul știrilor false caută constant metode pentru a împiedica diseminarea acestui tip de conținut. Pe de-o parte din bunăvoință, pe de altă parte pentru că riscă amenzi uriașe dacă nu reușesc să vină cu soluții în viitor.
Facebook a luat decizia de a penaliza utilizatorii care distribuie constant știri false. Compania a introdus noi avertizări care notifică utilizatorii ce distribuie asemenea conținut. Aceștia vor fi informați că postările lor vor fi trimise mai jos în News Feed, pentru ca mai puțini cititori să le vadă.
Până acum, compania obscura postări care erau demontate ca fiind știri false. Problema e că până ajung să fie dovedite ca falsuri, postările se viralizează și ajung să fie văzute de zeci, poate chiar sute de mii de oameni. În plus, oamenii nu prea aveau motive să nu le distribuie la rândul lor.
Odată cu noua schimbare, există consecințe pentru utilizatori, iar asta ar trebui să îi mai tempereze pe distribuitorii de conținut fals.
Paginile care încalcă regulile constant vor oferi utilizatorilor avertizări atunci când noi utilizatori vor dori să le urmărească.
Indivizii care distribuie dezinformări vor fi nu doar avertizați despre faptul că postările lor ar putea fi văzute de mai puțini utilizatori. Aceștia vor primi și un link către un articol care demontează știrea falsă și vor avea și posibilitatea de a-și șterge postarea.
Schimbarea vine pe fondul unor eșecuri serioase ale Facebook în a controla conținutul distribuit pe platformă. Pandemia, alegerile din SUA și vaccinurile sunt cele trei mari probleme pe care rețeaua socială le-a avut în ultimul an.
”Fie că e vorba de conținut fals despre Covid-19 și vaccinuri, despre schimbările climatice, despre alegeri sau alt subiect, vrem să ne asigurăm că un număr cât mai mic de oameni sunt expuși la astfel de informații când folosesc aplicațiile noastre”, a transmis compania într-o postare pe blogul oficial, notează engadget.com.
Cercetătorii ce studiază dezinformările arată că, de cele mai multe ori, e vorba de aceiași indivizi care distribuie informații false.
Un raport recent de la Center for Countering Digital Hate arată că majoritatea dezinformărilor despre vaccinuri au ca sursă doar 12 persoane.