News

Se închid Facebook și Instagram în România? În ce condiții ar putea rămâne utilizatorii europeni fără acces la rețelele sociale

Facebook și Instagram ar putea să dispară din România și din restul Uniunii Europene, în cazul în care Meta nu va mai putea folosi datele personale ale utilizatorilor la fel ca până acum.
07.02.2022 | 15:33
Se inchid Facebook si Instagram in Romania In ce conditii ar putea ramane utilizatorii europeni fara acces la retelele sociale
Facebook și Instagram ar putea dispărea din Uniunea Europeană. Sursa foto: fotomontaj Fanatik.
ADVERTISEMENT

Mark Zuckerberg pare să fi ajuns într-o perioadă ceva mai dificilă pentru compania sa. având în vedere cele mai recente întâmplări prin care a trecut Facebook, sau Meta, după cum este cunoscută acum compania-mamă care are sub tutela sa mai multe rețele sociale, dar și divizii pentru viitorul metavers.

Facebook a ajuns la 18 ani și s-a împiedicat de propriul succes anterior. Dacă de la un trimestru la altul, numărul de utilizatori a crescut constant, rețeaua socială a raportat pentru ultimul trimestru din 2021 o stagnare și o ușoară scădere, despre care FANATIK a scris pe larg aici.

ADVERTISEMENT

Rezultatele nesperate de către investitori au făcut ca încrederea în compania să scadă brusc, odată cu prețul acțiunilor. Meta a pierdut mai bine de 25% din capitalizare și nu se știe când va reveni la cifrele anterioare. N-a ajutat nici faptul că proiectele ce pregătesc metaversul merg în pierdere, o gaură de 10 miliarde de dolari fiind raportată pentru trimestrul anterior, primul în care s-au făcut raportări pentru această divizie. Iar Facebook mai are de pierdut alte zece miliarde de dolari din cauza modificărilor făcute de Apple la sistemul său de operare, care împiedică rețeaua lui Zuckerberg să te mai urmărească la fel de mult pe cât o făcea înainte.

Acum apare o nouă problemă pentru Meta, dar și o amenințare din partea lui Mark Zuckerberg. Acesta sugerează că Facebook și Instagram ar putea să fie închise în Europa, dacă serviciile nu vor putea să transfere date către servere din Statele Unite.

ADVERTISEMENT

Facebook ar putea primi o decizie dură în următoarele luni

În documentul prezentat de Meta către Comisia pentru Bursă și Valori Mobiliare din SUA  se arată că Facebook ”este supusă unor legi și reguli ce se schimbă constant și care dictează când, dacă și cum putem transfera, procesa și primi anumite date critice pentru operațiunile noastre, inclusiv date partajate între țări și regiuni în care operăm, iar dacă suntem împiedicați să distribuim date între produsele și serviciile noastre, poate afecta abilitatea noastră de a furniza aceste servicii, modul în care le oferim sau posibilitatea noastră de a livra reclame personalizate, ceea ce poate afecta rezultatele financiare.”

Meta dă exemplul ”Privacy Shield, un cadru de transfer pe care ne-am bazat pentru datele transferate între UE și SUA, care a fost invalidat în iunie 2020 de către Curtea de Justiție a Uniunii Europene.” Compania spune că ”și alte moduri pe care Meta se bazează pentru a transfera astfel de date au fost subiectul unor analize legislative și judiciare.”

ADVERTISEMENT

În august 2020, Meta a primit o decizie preliminară de la Comisia Irlandeză pentru Protecția Datelor (IDPC), care ajungea la concluzia că ”decizia Meta de a se baza pe Clauzele Contractuale Standard (SCC) referitor la datele cetățenilor Europeni nu este în conformitate cu GDPR, astfel că propunerea este ca transferurile de date ale utilizatorilor dinspre Uniunea Europeană către SUA ar trebui suspendate.”

Aceste decizii preliminare s-ar putea transforma într-o decizie formală undeva în prima parte a lui 2022, după cum estimează Meta, iar dacă asta se întâmplă, scenariul este unul destul de sumbru. ”Dacă un nou cadru legislativ pentru transferul de date transatlantic nu este adoptat și nu putem să ne bazăm în continuare pe SCC, sau pe alte metode alternative de transfer al datelor către SUA, cel mai probabil nu vom mai putea oferi o parte dintre cele mai importante produse ale noastre, inclusiv Facebook și Instagram, în Europa, ceea ce ar putea afecta în mod semnificativ afacerea noastră, condițiile financiare, dar și rezultatele operațiunilor noastre.”

ADVERTISEMENT

Meta se împiedică de GDPR în încercarea de a procesa datele europenilor în SUA

Cu alte cuvinte, GDPR-ul a dat peste cap ”socoteala de acasă” a lui Mark Zuckerberg, socoteală care nu se mai potrivește ”cu cea din târg.” Noul cadru legislativ din UE pentru protecția datelor cetățenilor împiedică Facebook să trimită datele europenilor către serverele americane, în forma actuală. Cel mai probabil, cu toate că nu se dau detalii tehnice, posibilitățile de transfer ar fi, dacă nu inexistente, cel puțin foarte restrictive, astfel că modelul de business practicat acum n-ar mai fi sustenabil. Iar, pentru Meta ar urma o decizie grea, care se rezumă la faptul că Facebook și Instagram nu vor mai putea fi oferite cetățenilor din UE.

Mark Zuckerberg are probleme din ce în ce mai mari în ceea ce privește datele utilizatorilor care îi folosesc platforma. Nu doar UE ”s-a trezit” și a început să ia în serios confidențialitatea propriilor cetățeni pe internet. Se pare că probleme similare are Meta și în Marea Britanie, în Brazilia dar și în alte țări care au ajuns să aibă reguli mai stricte în privința datelor personale.

Meta riscă să piardă o piață destul de importantă pentru produsele sale, în caz că va ajunge să iasă din Uniunea Europeană. Conform statisticilor, ceva mai bine de 300 de milioane dintre utilizatorii zilnici ai rețelei Facebook vin din Europa. Asta înseamnă cam o șesime din totalul oamenilor din întreaga lume ce intră zilnic pe această platformă. Chiar dacă procentajul nu pare imens, Europa este o piață mult mai importantă din punct de vedere economic decât Africa, de exemplu, astfel că veniturile companiei ar putea suferi disproporționat raportat la pierderea utilizatorilor.

Și situația Instagram ar fi similară, astfel că la finalul zilei, Mark Zuckerberg ar putea să tragă linie și să iasă pe minus cu multe zeci de miliarde de euro, în cazul în care va fi nevoit să renunțe la piața UE.

Ce riscuri identifică Facebook în potențialul viitor al companiei

Problemele legate de Uniunea Europeană și ale sale reguli aparent draconice, dar binevenite în privința protecției datelor nu sunt singurele care pot afecta produsele și serviciile Meta. În cadrul documentului anual prezentat Comisiei pentru Bursă și Valori Mobiliare, gigantul tech a dezvăluit și alte riscuri asociate dezvoltării Facebook și a celorlalte produse.

Meta transmit că ”dacă utilizatorii nu percep produsele noastre ca fiind utile, fiabile și de încredere, s-ar putea să nu putem atrage sau reține utilizatorii și am putea să nu menținem sau să îmbunătățim frecvența și durata interacțiunilor. Alte rețele sociale care au obținut o popularitate timpurie s-au confruntat cu o bază de utilizatori și cu un număr de interacțiuni în scădere, în unele cazuri precipitat.”

Astfel, aceștia spun că ”nu există nicio garanție că nu vom experimenta o eroziune similară a utilizatorilor sau interacțiunilor. Tiparele de interacțiune ale utilizatorilor noștri s-au schimbat d-ea lungul timpului, iar această variabilă e dificil de măsurat, mai ales dacă introducem noi funcții și servicii.” Compania prezintă mai multe riscuri, cum ar fi faptul că

  • Utilizatorii ar putea simți că experiența este diminuată din cauza deciziilor referitoare la frecvența, proeminența, formatul, mărimea și calitatea reclamelor de pe rețelele sociale.
  • Utilizatorii se îndreaptă din ce în ce mai des către competitori
  • Meta ar putea să nu introducă funcții noi care să atragă utilizatorii, sau ar putea introduce schimbări care să nu fie bine primite de public.
  • Meta ar putea să nu obțină sau să atragă conținut de calitate din terțe părți.

Viitorul Meta este din ce în ce mai incert. După toate problemele pe care le-a avut Zuckerberg în ultima vreme, compania sa ar putea fi grav afectată dacă decizia preliminară la nivelul IDPC se transformă într-o decizie formală. Meta va trebui să găsească o soluție pentru a putea procesa datele cetățenilor UE astfel încât să-i poată fi utile, dar să nu încalce GDPR. Iar dacă asta se dovedește prea dificil de făcut sau cu prea puține câștiguri față de investiția făcută, n-ar fi greu de crezut că Facebook și Instagram vor dispărea din Europa.

Odată ce GDPR a intrat în aplicare în urmă cu câțiva ani, multe site-uri americane care n-au putut găsi o soluție referitoare la procesarea datelor personale ale utilizatorilor UE care doreau să acceseze conținutul au găsit varianta cea mai simplă. Au blocat accesul la site-uri pentru toți cetățenii UE. Precedentele există și n-au fost neapărat un capăt de lume pentru respectivele platforme.

ADVERTISEMENT