Fotbal international

Facebook TV cumpără competiţiile sportive! Cum vom putea vedea meciurile cu Facebook Watch

24.10.2018 | 15:43
Facebook TV cumpara competitiile sportive Cum vom putea vedea meciurile cu Facebook Watch

Facebook TV cumpără deja competiţii sportive iar cu Facebook Watch le vom putea vedea! Concernul american a început să cumpere drepturile de transmisie pentru competiţiile sportive majore şi se pregăteşte să fie alternativa la televizunile de sport. Deja, în America Latină, Champions League se vede doar pe reţeaua de socializare

Cea mai populară reţea de socializare din lume începe să fie din ce în ce mai multi-funcţională. Iar acum vrea să ne „scape” complet de televizor. În curând, viitorul transmisiunilor sportive s-ar putea schimba, pentru că deja gigantul american a început să liciteze cu succes pentru diverse competiţii sportive. Şi nu e vorba de cine ştie ce concurs de schi fond de pe la Cercul Polar, ci chiar de Champions League sau de campionatul Spaniei, pentru care a cumpărat drepturile TV! Şi urmează marile lovituri, pentru că ţinta este ca în 10 ani toate competiţiile importante să fie văzute exclusiv pe Facebook. Strategia e pusă la punct şi a început deja să dea primele rezultate.

Facebook TV cumpără competiţii sportive. E gratis, dar așa va rămâne mereu?

Probabil că Mark Zuckerberg nu se gândea vreodată, în camera sa de la Universitatea Harvard unde a pus bazele Facebook că, în doar 14 ani, aceasta va ajunge nu doar cea mai mare reţea de socializare a planetei, dar că se va băga şi la licitaţii de sute de milioane de dolari pentru a cumpăra cele mai importante competiţii sportive ale lumii. E o mişcare totuşi riscantă pentru concernul american, mai ales că asta înseamnă că politica Facebook va fi puţin schimbată şi că acel „e gratis şi aşa va rămâne mereu” ar cam trebui şters de pe interfaţa paginii atunci când îţi accesezi contul.

Facebook cumpără competiţiile sportive şi l-a transferat pe fostul CEO de la Eurosport, Peter Hutton
Facebook cumpără competiţiile sportive şi l-a transferat pe fostul CEO de la Eurosport, Peter Hutton

Au „transferat” de la Eurosport

La începutul lui 2018, Facebook.inc a făcut o mişcare total surprinzătoare: l-a transferat de la Eurosport chiar pe CEO-ul companiei, Peter Hutton. A fost un adevărat şoc pe piaţa media când acesta şi-a anunţat plecarea, mai ales că pentru el chiar era „jobul vieții” la Eurosport. Fusese comentator la acest post, apoi prezentator al ştirilor din sport la BBC, se „căţărase” în ierarhia televiziunii până când ajunsese să fie luat înapoi de Eurosport ca director executiv, cea mai mare funcţie la care putea aspira, la o televiziune de sport, după ce toată cariera sa se legase de acest fenomen. Toată lumea se întreba ce avea să lucreze la Facebook. În doar câteva luni a venit însă şi răspunsul, atunci când gigantul american a apărut la o licitaţie la care nimeni nu se gândea vreodată că o să-l vadă.

Facebook Tv cumpără competiţii sportive, iar campionatul de cricket din India a, urmărit de 1 miliard de oameni, a fost prima opţiune
Facebook Tv cumpără competiţii sportive, iar campionatul de cricket din India a, urmărit de 1 miliard de oameni, a fost prima opţiune

Prima lovitură le-a fost refuzată: o competiţie cu un miliard de telespectatori!

La începutul primăverii, la licitaţia pentru drepturile TV ale campionatului de cricket din India, s-a impus o ofertă astronomică: 3,2 miliarde de dolari pentru următorii 5 ani! Star India este televiziunea care a reuşit să achiziţioneze drepturile pentru una dintre cele mai urmărite competiţii ale planetei, are cărei meciuri interesează peste un miliard de oameni! Nu asta a fost, însă, demn de remarcat (concernul deţinut de magnatul australian Rupert Murdoch fiind un obişnuit al acestor licitaţii), ci prezenţa pe poziţia secundă, cu o ofertă de 2,8 miliarde de dolari, a unui parteneriat între consorţiul Sony Arts şi… Facebook! Compania lui Zuckerberg contribuia cu un miliard de dolari din suma licitată, iar meciurile urmau să fie transmise pe Sony Tv  și pe Facebook. Numai că oferta lui Murdoch a fost mult prea mare, pentru că televiziunea deţinută de australian nu putea să-şi permită să piardă „perla coroanei” în materie de transmisiuni TV. A fost, însă, felul Facebook de a anunţa că a devenit un jucător important pe piaţa drepturilor TV din lume.

Neîncrederea cluburilor i-a făcut să renunţe la Premier League şi Serie A

Toată lumea aştepta acum cu sufletul la gură licitaţia pentru Premier League şi pentru Serie A. În rândul televiziunilor care se pregăteau pentru licitaţii se instaurase deja îngrijorarea, pentru că urmau în aprilie-mai negocierile pentru cele mai importate şi vizionate campionate de fotbal ale lumii, iar Facebook părea să aibă banii necesari obţinerii lor. Numai că Peter Hutton, fostul CEO de la Eurosport şi omul adus special de Zuckerberg pentru a pune mâna pe competiţiile sportive, i-a liniştit: „Nu participăm acum la aceste licitaţii. Peste patru ani, la următoarele, vom fi, însă, prezenţi”. Presa internaţională a dezvăluit și care este motivul: Ligile Profesioniste de Fotbal din ţările respective nu au încredere în platforma care ar distribui meciurile şi încă nu sunt pregătite să accepte o ofertă, chiar şi mai bănoasă, care ar însemna, însă, un risc enorm din punctul de vedere al vizibilității și brandului competiției. Aşa că Hutton a preferat să-şi dozeze eforturile pentru a face lucruri care să-i convingă, în timp, că nu e niciun risc. Şi s-a ajuns la primele victorii.

Facebook Tv cumpără competiţii sportive, iar Champions League va fi disponibilă în anumite ţări doar prin intermediu Facebook Watch
Facebook Tv cumpără competiţii sportive, iar Champions League va fi disponibilă în anumite ţări doar prin intermediu Facebook Watch

Prima victorie: Champions League în America Latină

„Suntem încântaţi să anunţăm faptul că noul nostru partener pentru difuzarea anumitor meciuri de Champions League din America latină este Facebook. Facebook devine astfel deţinătorul drepturilor TV EXCLUSIVE pentru anumite meciuri din Champions League pentru teritoriile vorbitoare de spaniolă din America Latină”

. Este anunţul făcut pe site-ul oficial UEFA la jumătatea lunii august şi reprezintă prima victorie importantă a lui Peter Hutton de când a preluat funcţia de Head of Live Sports (şeful departamentului de transmisiuni sportive live, într-o traducere aproximativă) de la Facebook. Astfel, din Mexic până în Argentina, aproape un miliard de oameni urmează să vadă doar pe Facebook, începând chiar cu acest an, anumite meciuri din Liga Campionilor. E prima mare reuşită a Facebook în lupta pe care a început-o pentru intrarea pe piaţa de drepturi sportive

A doua lovitură: Messi în India şi Pakistan!

Aproape imediat, la finele lui august, a venit şi cea de-a doua victorie: site-ul Ligii Profesioniste din Spania a anunţat că drepturile TV pentru difuzarea partidelor importante din La Liga în subcontinentul indian au fost vândute către Facebook. Şi nu pentru o jumătate de sezon, ci pentru următorii 3 ani! Suma totală plătită de concernul american se duce undeva spre 35 de miloane de dolari, iar suporterii din India, Pakistan, Bangladesh, Sri Lanka, Maldive, Bhutan, Nepal şi Afghanistan îi vor putea vedea pe Messi, Modric sau Diego Costa în marile meciuri din campionat ale Barcelonei, ale lui Real Madrid sau ale lui Atletico pe Facebook. De altfel, rețeaua se axează foarte mult pe „piaţa indiană” (vezi lovitura încercată cu cricketul, „pâinea” telespectatorilor de sport de acolo), deschizându-şi un centru de operaţiuni în capitala New Delhi chiar anul trecut.

Facebook Tv cumpără competiţii sportive, Premier League fiind prima exclusivitate într-o zonă a Globului
Facebook Tv cumpără competiţii sportive, Premier League fiind prima exclusivitate într-o zonă a Globului

A treia lovitură vine la anul: Premier League, exclusiv în Indochina!

Vietnam, Laos şi Cambodgia sunt ţările care, din vara lui 2019, vor putea vedea cel mai puternic campionat de fotbal din lume doar pe Facebook. Concernul american a semnat contractul cu Liga Profesionistă din Anglia pentru difuzarea exclusivă a Premier League în cele trei ţări din Indochina. 200 de milioane de lire sterline a costat afacerea, iar acesta va fi marele test pentru Facebook. Dacă cifrele vor fi bune şi platforma Facebook Watch va fi fiabilă, atunci firma creată de Zuckerberg se va putea lansa în licitaţii şi mai importante pentru exclusivitatea în competiţii majore, în ţări unde preţurile sunt şi mai mari.

Cum vedem, de fapt, meciurile pe Facebook: ce e Facebook Watch

Facebook Watch este marele pariu al Facebook. E, practic, o televiziune pe internet, pe care acum cei de la firma americană vor să o transforme într-una mai mult de sport. Aici vor fi transmise meciurile, aici va fi şi reclama din care Zuckerberg îşi va scoate banii investiţi. Numai că mai e un „schepsis”, cum se spune, şi cel mai important: Facebook Watch este o platformă contra cost, la care trebuie să plăteşti abonament, unul personalizat, în funcţie de ce vrei să urmăreşti. Acesta este, însă, marele semn de întrebare al Ligilor Profesioniste din ţările cu campionate puternice, care nu au de gând, încă, să accepte oferte de exclusivitate din partea Facebook. Tocmai de aceea şi Peter Hutton, omul venit de la Eurosport, a preferat să meargă pe alte căi: să amâne licitaţiile cu adevărat importante până când va demostra că Facebook Watch e fiabil, iar asta o va face în următorii ani prin achiziţionarea de drepturi în forma prezentată mai sus. În patru ani va creşte şi cunoaşterea publicului faţă de Facebook Watch, dar și încrederea cluburilor în platformă, iar atunci vor veni şi loviturile cele mari.

 

 

„Ţinta noastră este să achiziţionăm drepturile exclusive pentru campionatele puternice ale Europei. Iar visul meu este să dăm, tot exclusiv, Jocurile Olimpice”

Peter Hutton

 

„Peste patru ani, la următoarele licitații pentru Premier League şi pentru Serie A, vom fi prezenţi”

Peter Hutton

 

10 milioane de conturi de facebook sunt înregistrate în România

 

2,2 miliarde de conturi facebook sunt înregistrate în toată lumea

 

40.653 de miliarde de dolari (da, aţi citit bine!) reprezintă încasările companiei Facebook în anul 2018