Privită strict din perspectivă economică, partida Dinamo – FC FCSB, programată duminică, în etapa 25-a din Liga 1, ar trebui să fie capul de afiș al campionatului și întâlnirea care să decidă titlul. Aparent surprinzător, FC FCSB și Dinamo merg cap la cap, în Liga 1, la capitolele veniturilor din publicitate și drepturi TV (acestea fiind două din cele trei surse principale de finanțare pentru cluburi, alături de vânzarea de fotbaliști).
Din publicitate și drepturi TV, în perioada 2013-2018, FCSB a obținut 25.542.092 de euro, iar Dinamo – 23.406.557 euro. Cele două formații domină clar ierarhia veniturilor la aceste rubrici, deși în acest interval au existat și unele distorsiuni notabile ale pieței (Astra, de exemplu, a primit sponsorizare, de la firma patronului, 34 de milioane de lei în perioada 2013-2014).
Ținând cont de lipsa performanțelor sportive în ultimul deceniu, și mai surprinzător este că Dinamo a atras din sponsorizări cei mai mulți bani din Liga 1. Echipa condusă din umbră de Ionuț Negoiță (acesta nu mai apare ca proprietar în acte) a beneficiat, o lungă perioadă de timp, de un contract excepțional de favorabil cu Orange, care, în calitate de sponsor principal, a virat sume foarte mari în conturi. În total, în 6 ani, Dinamo 1948 a încasat, din publicitate și alte parteneritate comerciale, 10.379.217 euro, cu peste 1,3 milioane de euro mai mult decât FC FCSB – doar 9.028.509 euro.
La această situație aparent bizară nu a contribuit doar contractul dinamoviștilor cu Orange (moștenit de Negoiță din perioada când patronul clubului era Nicolae Badea), ci și întârzierea cu care Gigi Becali, deținătorul FC FCSB, a înțeles că publicitatea poate deveni o importantă sursă de venituri.
La începutul intervalului măsurat (2013 este primul an în care Negoiță a avut controlul la Dinamo, iar 2018 este ultimul pentru care sunt cifre oficiale), Dinamo avea un avans uriaș față de FC FCSB la venituri din publicitate și alte contracte comerciale. Treptat, diferența s-a redus. În 2017, cele două cluburi au ajuns, practic, la egalitate, iar în 2018 – după ce s-a terminat contractul “roș-albilor” cu compania de telefonie mobilă, care nu l-a mai reînnoit – rolurile s-au inversat. În timp ce FC FCSB a continuat să crească încet și sigur, Dinamo s-a prăbușit de la 2 milioane de euro la 1,2 milioane.
Este de așteptat ca, după ce vor fi adăugate și datele pe 2019, FC FCSB să depășească Dinamo la suma totală încasată din publicitate.
Surprinzătoare este și diferența relativ mică dintre FC FCSB și Dinamo, în perioada 2013-2018, la banii încasați din drepturi TV pentru competițiile interne. Deși FC FCSB a terminat în fiecare an peste “roș-albi” în clasament, banii încasați lasă să se vadă acest lucru doar în parte. FC FCSB a primit în conturi, în total, 16.513.583 de euro, în cei șase ani socotiți (2013-2018), iar Dinamo – 13.027.340 de euro. Așadar, în medie, FCSB a încasat cu doar 580.000 de euro mai mult pe an.
Se remarcă faptul că, în doi ani, Dinamo a încasat mai mult decât FC FCSB din drepturile de televizare a competițiilor interne. Acest lucru a fost posibil din două motive:
1. Algoritmul după care se împart banii din drepturile TV pentru Liga 1 (27,5 milioane de euro net, pe an, între 2014 și 2019),
2. Faptul că Dinamo a câștigat ediția 2016-2017 din Cupa Ligii și că, din cauza unor probleme financiare, LPF a achitat unele rate din banii cuveniți cu întârziere, producându-se astfel un decalaj între momentul participării și momentul în care s-au virat efectiv sumele.
Dincolo de orice speculații rămân cifrele. În medie, FC FCSB a încasat, în cei 6 ani măsurați, circa 4,25 milioane de euro pe sezon din publicitate și drepturi TV, iar Dinamo – 3,9 milioane. O diferență aproape nesemnificativă, care nu se reflectă în parcursul competițional total diferit al celor două formații. Dacă FC FCSB se învârte în fiecare sezon pe lângă titlu, Dinamo a pierdut deja de 3 ani contactul cu play-off-ul.