Sporturi

Federer – Nike, culisele divorţului care a uimit lumea tenisului! Cât încasează elveţianul

11.09.2018 | 20:23
Federer  Nike culisele divortului care a uimit lumea tenisului Cat incaseaza elvetianul

Superstarul Roger Federer a renunţat înainte de Wimbledon la colaborarea cu brandul Nike, începută încă din 1994, şi a semnat cu japonezii de la Uniqlo.

Imediat după Roland Garros, ştirea că Roger Federer renunţă la brandul Nike, cel cu care s-a identificat în întreaga carieră, a uimit lumea tenisului. Starul elveţian, care a împlinit 37 de ani pe data de 8 august, alegea să semneze un contract cu japonezii de la Uniqlo, în valoare de 300 de milioane de dolari care se întinde pe 10 ani, fără să aibă o clauză care să garanteze prezenţa pe teren a elveţianului. Puţini credeau că Roger Federer şi Nike vor rupe parteneriatul şi nu vor găsi o cale de înţelegere, iar situaţia dintre cele două entităţi este cu atât mai complicată cu cât brandul RF, cu iniţialele jucătorului de tenis, a rămas deocamdată la Nike.

Rumoare pe “Centralul” de la Wimbledon

Pe 2 iulie, Roger Federer juca la Wimbledon primul meci din actuala ediţie pe Arena Centrală. Adversar îi era sârbul Dusan Lajovic, însă principalul subiect de interes a fost noul echipament al lui Roger Federer, care călca pentru prima dată într-o arenă de tenis într-un alt echipament decât Nike. Victoria în trei seturi (6-1 6-3, 6-4) a trecut în plan secundar şi lumea a vorbit despre noua costumaţie de la Uniqlo. Subiectul a acaparat ziua de concurs de la Wimbledon, această decizie a lui Federer fiind una care nu influenţează doar părţile implicate, ci toată industria tenisului. Japonezii de la Uniqlo ştiau că toţi ochii vor fi aţintiţi asupra lui Federer la Wimbledon şi nu au lăsat nimic la voia întâmplării. Designerul care a conceput tricoul lui RF de la All England Club este unul dintre cei mai cunoscuți: Christophe Lemaire. Federer a avut o linie completă Uniqlo la acest turneu: tricou, bentiță, jachetă, ciorapi. Doar încălţămintea a rămas Nike, producătorul japonez de echipament neavând şi încălţăminte.

Culisele afacerii cu japonezii

De ce i-ar dubla o companie de echipament sportiv lui Roger Federer contractul cu Nike, în condiţiile în care în mod cert elveţianul nu mai are 10 ani de evoluat la cel mai înalt nivel? Foarte simplu. Uniqlo nu se defineşte ca o firmă de echipament sportiv, ci echipament lifewear. Asta înseamnă că japonezii vor să scoată bani din altă parte şi nu neapărat din vânzările de echipament de tenis. Miza este ca Roger Federer să fie fashion icon-ul companiei, în condiţiile în care imaginea sa va rămâne la cote ridicate şi după retragere, astfel încât Roger să poată să îi ajute pe cei de la Uniqlo să îşi crească vânzările în zona de activewear.

Roger Federer a semnat cu Uniqlo
Roger Federer a semnat cu Uniqlo

Două probleme mari de rezolvat cu Nike

Toată lumea se aştepta ca parteneriatul dintre Roger Federer şi Nike să fie pe viaţă, aşa cum se întâmplă cu Michael Jordan sau LeBron James. Dar, spre finalul carierei, Roger Federer a rupt contractul cu Nike, însă mai rămân două probleme mari de rezolvat cu producătorul american de echipament. Uniqlo nu produce încălţăminte, astfel că Federer la Wimbledon a purtat tot Nike. Rămâne de văzut dacă elveţianul va continua parteneriatul cu gigantul american sau îşi va schimba sponsorul de încălţăminte. O altă problemă, una mai delicată, este cea a brandului “RF” cu iniţialele sportivului. În mod ironic, Nike are în acest moment dreptul de folosinţă al brandului “RF”, în timp ce Roger Federer nu mai are acest drept. Din punct de vedere teoretic, cei de la Nike au dreptul de a folosi acest brand pe alţi jucători, însă e greu de crezut că se va întâmpla acest lucru. Roger Federer a declarat că este sigur că brandul va reveni la el, însă vor mai fi nişte faze de negociere în acest caz: “Sper ca cei de la Nike să fie drăguți și de ajutor și logo-ul să vină la mine în curând. E ceva important pentru mine și pentru fani”, a declarat Federer.

Roger Federer și-a reziliat contractul cu Nike
Roger Federer și-a reziliat contractul cu Nike

Cine este Uniqlo?

Există multe semne de îngrijorare din partea fanilor că asocierea dintre Roger Federer şi un brand mai mic, cum e Uniqlo, îi va mai scădea din “strălucire” campionului elveţian. Însă firma de echipament japonez, deşi este mai puţin cunoscută pe teritoriul european, este un adevărat gigant în Asia. A fost fondată în anul 1949 şi în anul 2008 avea 30.000 de angajaţi. Până în 2020 se estimează ca veniturile companiei să ajungă la aproximativ 20 de miliarde de dolari, în timp ce Nike estimează venituri de 40 de miliarde de dolari.

“Sunt foarte implicat în tenis şi îmi doresc să câştig cât mai multe turnee. Dar, la fel ca şi Uniqlo, am o mare dragoste pentru viaţă, cultură şi umanitate. Împărtăşim o pasiune puternică pentru a avea un impact pozitiv asupra lumii care ne înconjoară şi aştept cu nerăbdare să combin eforturile noastre creative”, a mai spus elvețianul.

1 miliard de dolari este cel mai mare contract oferit de o firmă de echipament în istorie! LeBron James a semnat în 2015 pe viaţă cu Nike

20 de titluri de Grand Slam are Roger Federer

116.974.122 de dolari a câştigat Roger Federer doar din premii