Intrarea totală a României în spațiul Schengen poate aduce unele probleme în țară. Autoritățile își fac griji în legătură cu eventualele transporturi ilegale de deșeuri ce pot fi făcute după ce se elimină controalele de la frontieră.
Autoritățile de mediu se gândesc la faptul că transporturile ilegale de deșeuri s-ar putea înmulți începând cu anul 2025. Șoferii se pot baza pe faptul că se elimină controalele, iar asta i-ar determina să introducă în țară cantități semnificative.
„Controlul în frontieră nu va mai avea loc și atunci trebuie să ne concentrăm eforturile pe controalele în interiorul frontierei, in interiorul țării”, a declarat Andrei Corlan, comisarul general al Gărzii Naționale de Mediu, potrivit protv.ro.
Anual, în România intră ilegal tone de deșeuri. Doar în anul precedent, 2023, Garda de Mediu a întors din drum camioane ce transportau peste 20.000 de tone de deșeuri.
În același timp, nu numai deșeurile reprezintă o problemă pentru autorități, ci și echipamentele electrice și electronice, textilele, anvelopele și chiar mașinile la mâna a doua.
De știut este că în transportatorii pot aduce doar deșeuri care pot fi valorificate, însă nu de fiecare dată se întâmplă acest lucru și șoferii aduc în țară și deșeuri în amestec. De cele mai multe ori, după ce importatorii triază marfa, ce rămâne nefolosit ajunge pe câmpuri.
Doar în primele 10 luni din anul 2024 au fost refuzate peste 400 de transporturi care aduceau 5.000 de tone de deșeuri. În acest sens, autoritățile au deschis dosare penale pe numele celor prinși.
Acest fenomen este accentuat mai ales în Vama Borș 2, iar cele mai mari cantități au fost depistate la Nădlac 2. Instituțiile caută soluții eficiente pentru ca lucrurile să nu se înrăutățească odată cu intrarea în Schengen.
„Am avut o primă ședință de lucru la nivelul Ministerul Afacerilor Interne cu instituțiile direct interesate, adică GNM, Poliția de Frontieră, Autoritatea Vamală etc, care, împreună elaborăm o strategia comună pentru a ne adapta la partea la mai puțin îmbucurătoare”, a mai declarat Andrei Corlan, conform sursei menționate.