Companiile românești din sectorul construcțiilor beneficiază de programul de investiții în infrastructură al Guvernului Ciolacu. Investițiile în infrastructură reprezintă în prezent motorul dezvoltării României, fiind una dintre promisiunile programului de guvernare al PSD.
În primele șase luni ale acestui an, 58 de miliarde de lei au fost alocate pentru această componentă esențială, rezultând într-o creștere fără precedent pentru multe firme românești de construcții. Aceste companii au evoluat de la statutul de subcontractori la parteneri principali în proiectele majore de infrastructură.
„Acestea au schimbat statutul de subcontractori și lucrează prin asocieri la proiectele majore de infrastructură. Din acest motiv, afacerile le-au crescut puternic în 2023. Și nu vorbim doar despre Spedition UMB, Tehnostrade și SA & PE Construct, companii controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, care domină topul rezultatelor financiare din acest sector.
Creșteri semnificative au înregistrat și Concelex, Precon Transilvania și Retter. Anul trecut, Concelex a trecut borna de 1,2 miliarde lei cifră de afaceri, de la 526 milioane lei în 2022. Un contract important pe care compania îl are în derulare este construcția Centurii Bârlad pe traseul DN 24 Tișița – Vama Albița, care a ajuns la un grad de execuție de 95%.”, potrivit unui comunicat transmis de PSD.
Precon Transilvania, care face parte din Selina Grup, care cuprinde mai multe companii de construcție, a înregistrat o creștere de 700% a afacerilor, de la 33 milioane lei în 2022 la 265 milioane lei în 2023
Retter a avut o creștere a cifrei de afaceri de la 65,7 milioane de lei în 2022 la 237,7 milioane de lei în 2023, iar profitul net a urcat de la 6,7 milioane de lei la 23,7 milioane de lei. Compania colaborează cu Pizzarotti la lotul 1 din Autostrada A0 București Nord și la primul lot din Autostrada Moldovei A7, Ploiești-Mizil (21 km), programat pentru inaugurare în toamna 2024.
Guvernul condus de Marcel Ciolacu a făcut din marile proiecte de infrastructură o prioritate, cu accent pe mobilitatea sustenabilă și conectivitatea regională. Potrivit unei analize realizate cu ajutorul Victa.ro, asistentul virtual de ofertare la șantiere, de la începutul anului 2024 sunt în derulare 1906 proiecte de infrastructură rutieră în diferite stadii de execuție.
Printre acestea se numără proiecte prioritizate pentru finalizarea rețelei principale de transport ale României, precum Loturile 1,4 și 5 ale Autostrăzii Sibiu-Pitești, A0 București-Sud, Drum de mare viteză Pitești-Craiova, Autostrada Transilvania, Loturile 2 și 3 ale Autostrăzii Pitești-Sibiu, Centura București și drumuri de conectivitate, Autostrada Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni.
Guvernul a alocat 137.05 miliarde de lei pentru 1891 dintre aceste proiecte, în timp ce 13 proiecte sunt investiții private, distribuite în județe precum Satu Mare, Sălaj, Suceava, Bistrița-Năsăud, Bacău, Arad, Hunedoara, Sibiu, Prahova, Dâmbovița și Teleorman. De asemenea, două investiții public-private sunt în desfășurare în județul Brașov.
De la preluarea mandatului de premier, Marcel Ciolacu a mobilizat resursele naționale pentru investiții care au atins un nivel fără precedent în ultimii cinci ani. În 2023, valoarea investițiilor publice a fost de 101 miliarde de lei, iar pentru anul în curs se prognozează o creștere de 20%.
Pentru 2024, sunt prevăzute investiții de peste 120 de miliarde de lei din bugetul național și fonduri europene, reprezentând 7,2% din PIB. România se apropie astfel de ținta de 10% din PIB, anunțată de premierul Ciolacu încă din mai 2023.
În 2023, conform CNAIR, bugetul de 12,7 miliarde de lei a fost utilizat integral pentru modernizarea și întreținerea infrastructurii rutiere, în timp ce absorbția fondurilor europene pentru construcția de noi obiective a atins 114,64%.
Material susținut de Partidul Social Democrat.