News

“Flota din umbră” a lui Putin. Rusia se pregăteşte de luni de zile să transporte petrol pe ascuns, navele sunt gata

Aproape 400 de petroliere vechi au fost vândute unor proprietari necunoscuţi, de când Putin a început războiul din Ucraina. Cum s-a pregătit Rusia pentru sancţiuni
06.12.2022 | 17:37
Flota din umbra a lui Putin Rusia se pregateste de luni de zile sa transporte petrol pe ascuns navele sunt gata
Putin s-a pregătit din timp pentru sancţiunile Occidentului Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

De luni de zile Rusia îşi creează propria “flotă din umbră” pentru a ocoli sancțiunile petroliere occidentale, iar cei mai profitabil din această stare de lucruri ies armatorii, care vând vase vechi la prețuri dublate.

Rusia a cumpărat peste 100 de petroliere vechi în 2022

În luna octombrie, Bloomberg scria că Moscova îşi dezvoltă o flotă uriașă de tancuri petroliere, în condiţiile în care UE se pregătea de interzicerea importului de țiței rusesc transportat pe mare.

ADVERTISEMENT

Luni a intrat în vigoare embargoul UE asupra petrolului rusesc și plafonarea de preț impusă şi de membrii G7 și Australia. Potrivit sancțiunilor convenite, Rusia nu va avea voie să-și vândă petrolul la un preț mai mare de 60 de dolari pe baril. În plus, din 5 februarie 2023, derivatele petroliere, precum motorina, nu vor mai putea fi importate pe mare din Rusia.

Moscova refuză să accepte sancțiunile și, în schimb, îşi construiește o flotă uriaşă de petroliere second-hand, cu care să facă comerț “în umbră”, așa cum fac deja Iranul și Venezuela.

ADVERTISEMENT

De când Vladimir Putin a ordonat invazia în Ucraina, un total de 393 de petroliere au fost vândute unor proprietari necunoscuți, potrivit datelor TradeWinds. La rândul său, Shipbroker Braemar estimează că Rusia a cumpărat peste 100 de petroliere vechi în 2022.

Preţul navelor vechi s-a dublat

În aceste condţii au crescut drastic și prețurile la care sunt vândute aceste nave vechi, care ajung în mod normal la groapa de gunoi înainte de a-și găsi un nou proprietar. “Prețul mediu al petrolierelor vechi de 15 ani a crescut cu 37%, până la 52 de milioane de dolari în ultimele șase luni”, a declarat Stephen Gordon, șeful de cercetare la brokerul naval Clarkson PLC, citat de The Wall Street Journal.

ADVERTISEMENT

De exemplu, la sfârșitul verii, proprietarul unui petrolier grec a vândut nava veche de 22 de ani pentru suma de 32 de milioane dolari. Aceeași navă a fost evaluată anul trecut la 17 milioane dolari. În septembrie, petrolierul Suezmax, în vârstă de 18 ani, a fost vândut unei persoane anonime din Dubai și acum transportă petrol rusesc din Novorossiysk în Turcia și apoi în China.

Nu există o definiție unică a ceea ce face ca o navă să facă parte din “flota din umbră”. Potrivit unui raport al Departamentului de Trezorerie al SUA, unele nave îşi schimbă steagurile, opresc transmițătoarele, trimit semnale înșelătoare sau schimbă petrol pe mare. Alții schimbă numele navelor, falsifică documente și eludează controalele prin mai multe artificii legate de proprietarul real al navei. Mai mult, unele dintre aceste vase navighează fără asigurare.

ADVERTISEMENT

Spre deosebire de Iran, ale cărui vânzări de petrol sunt interzise în întreaga lume de sancțiunile SUA, cumpărarea și vânzarea de țiței rusesc va continua să fie legală. Dar comercianții vor trebui să își asume riscul de a muta petrolul rusesc fără plasa de siguranță a asigurărilor occidentale. India, China și Turcia au preluat deja o parte din petrolul rusesc care era destinat anterior Europei.

Petrolul rămâne cheia pentru finanțarea de către Rusia a războiului din Ucraina, acum că Moscova a întrerupt aproape vânzările de gaze naturale către Europa. Dimensiunea și agilitatea “flotei din umbră” ar putea avea un impact mare asupra creșterii prețurilor petrolului și gazelor în lunile următoare. Dacă vânzările de petrol din Rusia scad, deoarece nu există suficiente nave în “flota din umbră”, prețurile țițeiului ar putea crește la nivel global.

Asta deoarece sste posibil ca navele “flotei din umbră” să nu transporte petrol la fel de eficient. Vasele vechi navighează încet, iar autoritățile locale pe canale înguste precum Bosfor și Canalul Suez ar putea opri navele care nu au asigurare.

ADVERTISEMENT