Este vorba despre Ford, companie care a transmis că va reduce cu 14% forța sa de muncă din Europa, adică 4.000 de joburi. Motivul? Pierderile semnificative înregistrate în ultimii ani, conform CNBC. Cei de la Ford se plâng de cererea slabă pentru vehiculele electrice, lipsa unui sprijin guvernamental pentru tranziția la vehicule electrice și o concurență neloială din partea chinezilor.
Cel mai mare număr de concedieri va avea loc în Germania și Regatul Unit. Presa de specialitate scrie că această decizie va reprezenta o lovitură puternică pentru economia Germaniei, țară care oricum are deja probleme după închiderea unor fabrici Volkswagen și tensiunile eterne dintre SUA și China, conform Reuters.
În Germania, vânzările de vehicule electrice au scăzut cu 28,6% în primele nouă luni din 2024, după ce au fost eliminate subvențiile guvernamentale pentru acest tip de vehicule. Ford a solicitat guvernelor europene mai multe investiții în infrastructura de încărcare, precum și stimulente financiare și politici clare pentru a sprijini tranziția la autovehicule electrice.
Cu toate acestea, momentan nimeni de la vârf nu pare decis să facă concesii, mai ales că omul de rând strâmbă din nas când aude despre tehnologia verde. În acest context, directorul financiar al Ford, John Lawler, a criticat lipsa unei agende clare care să sprijine mobilitatea electrică.
”Ceea ce ne lipsește în Europa și Germania este o agendă politică clară și fermă pentru a avansa e-mobilitatea, cum ar fi investițiile publice în infrastructura de încărcare, stimulente semnificative… și o mai mare flexibilitate în îndeplinirea obiectivelor de conformitate [pentru emisiile de] CO2”, a transmis Lawler într-o scrisoare.
Industria auto europeană are mari probleme și se confruntă cu o scădere a vânzărilor de 6,1% în 2023, iar în cazul Ford scăderea a fost de 17,9%. Uniunea Europeană a impus, totuși, o serie de tarife pentru vehiculele electrice fabricate în China, acuzând totodată guvernul chinez de subvenții neloiale care afectează grav concurența.
Ford și-a închis deja uzina Saarlouis din Germania, după un val de 3.800 de concedieri în februarie 2023. Concedierile vor continua până în 2027. Specialiștii avertizează că nu doar Ford se confruntă și se va confrunta cu probleme, ci întreaga industrie auto de la nivel global.
Asta, în condițiile în care tranziția spre vehicule electrice e complicată, iar concurența e acerbă. Ford România are peste 5.500 de angajați, însă e neclar dacă și dintre aceștia vor exista oameni trimiși acasă. La nivel mondial Ford are peste 170.000 de angajați.
Mai multe companii au urmat deja modelul Ford de restructurare, printre care Nissan și General Motors. Cel mai probabil oamenii concediați vor primi salarii compensatorii.