News

Fost deputat AUR vrea să schimbe legea privind înalta trădare. Sunt vizați cetățenii obișnuiți și este incriminată și propaganda

Un fost deputat AUR vrea să schimbe radical infracțiunea de înaltă trădare din Codul penal astfel încât să fie vizați și cetățenii obișnuiți nu doar înalții demnitari
30.09.2022 | 18:58
Fost deputat AUR vrea sa schimbe legea privind inalta tradare Sunt vizati cetatenii obisnuiti si este incriminata si propaganda
Fost deputat AUR, modificare controversată a Codului penal. Sursa foto: CDep/Hepta
ADVERTISEMENT

Dacă în forma actuală infracțiunea de înaltă trădare îl vizează doar pe președintele țării și pe membrii CSAT, în noua formă de această infracțiune ar putea fi acuzat orice cetățean român.

Modificări propuse la infracțiunea de trădare

Noul Cod penal definește, la art. 394, infracțiunea de trădare ca fapta „cetăţeanului român de a intra în legătură cu o putere sau cu o organizaţie străină ori cu agenţi ai acestora, în scopul de a suprima sau ştirbi unitatea şi indivizibilitatea, suveranitatea sau independenţa statului prin provocare de război contra ţării sau de înlesnire a ocupaţiei militare străine; subminare economică, politică sau a capacităţii de apărare a statului; aservire faţă de o putere sau organizaţie străină; ajutarea unei puteri sau organizaţii străine pentru desfăşurarea unei activităţi ostile împotriva securităţii naţionale”.

ADVERTISEMENT

Fostul deputat AUR, Nicolae Roman, inițiatorul acestei modificări legislative vrea să majoreze pedeapsa cu care se pedepsește această infracțiune de la închisoare de la 10 la 20 de ani, la 15-25 de ani, iar în textul legii menționează direct că de această infracțiune se fac vinovați cetățenii români care intră în legătură cu un partid străin. Astfel, în noua formulare, art. 394 face referire la „fapta cetățeanului român care intră în legătură sau se pune în înțelegere cu un guvern străin sau cu agenții acestuia ori cu un partid politic străin, în scopul de a suprima…”

De asemenea, este modificat și art.395, ce vizează infracțiunea de trădare prin transmiterea de informații secrete de stat. Aici, în noua formulare, pe lângă informațiile ce sunt clasificate ca secrete de stat sunt introduse și „informații clasificate care au fost transmise României de către un stat străin în baza unui acord internațional”, transmiterea lor unei organizații sau puteri străine fiind pedepsită cu închisoare între 15 și 25 de ani.

ADVERTISEMENT

Sunt pedepsite doar faptele săvârșite prin teroare

O altă modificare controversată este vizată la articolul 397, al. 2, ce vizează acțiunile împotriva ordinii constituționale, definite ca fiind acţiunile violente împotriva persoanelor sau bunurilor săvârşite de mai multe persoane împreună, în scopul schimbării ordinii constituţionale ori al îngreunării sau împiedicării exercitării puterii de stat.

În forma propusă, acest articol din Codul penal ar defini această infracțiune ca fiind „întreprinderea de acțiuni violente împotriva persoanelor sau bunurilor, săvârșite de mai multe persoane împreună, care produc teroare, teamă ori dezordine publică, executate cu scopul schimbării ordinii constituționale sau a împiedicării exercitării puterii de stat”.

ADVERTISEMENT

La acest articol sunt introduse în mod expres o serie de acțiuni ce se pedepsesc tot cu închisoare între 10 și 20 de ani, printre care organizarea de grupuri paramilitare sau baze de antrenament ale acestora sau intrarea în legătură cu persoane sau organizații cu caracter internațional pentru pregătirea răsturnării ordinii constituționale a statului.

proiect aur infractiune tradare
Proiect modificare Cod penal, infracțiuni contra ordinii constituționale

Sunt menționate în mod direct la această serie de infracțiuni acțiunile fasciste, în contextul în care AUR a fost catalogat în repetate rânduri ca un partid extremist de dreapta, partid care colaborează cu alte formațiuni politice din Europa cu un caracter similar. Nu în ultimul rând, AUR a fost partidul care la finalul anului trecut a organizat un protest la Palatul Parlamentului, atunci când clădirea Legislativului a fost luată cu asalt, iar protestatarii au vandalizat mai multe mașini oficiale, inclusiv cele ale Ambasadei Japoniei sau Statelor Unite.

ADVERTISEMENT

Una din cele mai importante modificări ar viza însă infracțiunea de înaltă trădare, care în forma actuală face referire doar la președintele țării și la membrii CSAT. În proiectului fostului deputat AUR este introdus un nou articol conform căruia de această infracțiune pot fi acuzați și cetățenii obișnuiți în scopul de a supune teritoriul statului sau o parte din el suveranității altui stat străin, sau dacă comit „acte care să tindă a angaja statul român la declararea sau menținerea neutralității sau la declarație de război”. Mai mult, este pedepsită și „determinarea altor persoane, trusturi de presă interne sau externe de a comite aceste fapte printr-o propagandă mass-media”.

modificare infracțiune inalta tradare
Modificări la infracțiunea de înaltă trădare

 

Reglementare deficitară

În expunerea de motive, inițiatorul legii face o scurtă istorie a modului în care au fost incriminate infracțiunile de trădare și înaltă trădare de-a lungul timpului în România și susține că „existența în prezent a unui cadru legal destul de lejer în privința extinderii răspunderii penale permite agenților unei puteri străine să obțină informații de la persoane care le dețin, fără însă a exista un cadru sancționator riguros împotriva tragerii la răspundere a acestora”.

Inițiatorul susține că acest set de modificări vizate are scopul de a lărgi cadrul legal existent în prezent, prin includerea tuturor formelor de operare pe care persoana care își exercită atribuțiile într-o poziție din care are acces la informații secret de stat, poate săvârși fapte de natură infracțională contra siguranței naționale.

Totuși, propunerea legislativă a fostului deputat AUR a primit aviz negativ din partea Consiliului Superior al Magistraturii, care arată că tocmai forma de legiferare, în care sunt enumerate in extenso, acțiunile de trădare și înaltă trădare riscă să aibă exact efectul contrar urmărit de inițiatori.

„Deși proiectul își propune reglementarea unei palete mai largi de situații care pot genera răspunderea penală pentru fapta de trădare sau de înaltă trădare, urmărind eliminarea posibilităților de scăpare a unor infractori, în realitate modul în care sunt formulate reglementările propuse ar conduce, în mai multe cazuri, la un efect contrar scopului declarat.

Propunerea restrânge semnificativ sfera de incidență a incriminării faptei de trădare prin transmiterea de informații secrete de stat. Reglementarea actuală protejează toate informațiile secrete de stat care ar putea fi transmise unei puteri sau organizații străine. În reglementarea propusă, ar urma să fie protejate doar informațiile clasificate care au fost transmise României de către un stat străin, în baza unui acord internațional”, se arată în avizul negativ emis de către CSM, care subliniază că aceeași critică se aplică și prevederii de la art. 394 ce face referire la cetățenii români care intră în legătură cu un guvern străin sau cu un partid politic străin. Și în acest caz, arată juriștii din cadrul CSM, se ajunge la restrângerea sferei de incidență a incriminării acestei infracțiuni a faptelor care nu presupun intrarea în legătură cu un guvern străin, cu agenții acestuia sau cu un partid politic străin, dar care pot fi săvârșite prin intrarea în legătură cu o altă organizație străină.

O critică similară este adusă și modificărilor aduse alineatului 2 al articolului 397, precizându-se că „prin introducerea unei cerințe esențiale noi – «care produc teroare, teamă ori dezordine publică» – se ajunge la excluderea din sfera incriminării a tuturor acțiunilor care sunt săvârșite fără a produce teroare, teamă sau dezordine publică, deși acestea ar crea o stare de pericol major pentru securitatea națională”.

Proiectul a fost respins de Senat

Proiectul fostului deputat AUR, Nicolae Roman, a primit aviz negativ nu doar de la CSM, ci și din partea Comisiei pentru Administrație Publică, Comisia pentru Comunicații, Comisia pentru Politică Externă, dar și Comisia Juridică de la Senat. Singurul aviz pozitiv a fost primit din partea Consiliului Economic și Social. În data de 12 septembrie, din cei 113 senatori, 101 au votat pentru respingerea lui. Doar 11 senatori AUR au votat pentru, iar fosta senatoare AUR, Diana Șoșoacă s-a abținut de la vot. Proiectul legislativ va intra la începutul lunii viitoare în dezbaterea Comisiei juridice de la Camera Deputaților, care este și for decizional.

Nicolae Roman a fost ales deputat de Buzău pe listele AUR, partid pe care l-a părăsit la finalul lunii martie. „Daţi-mi voie să folosesc acest microfon pentru a îmi cere scuze tuturor prietenilor mei, pe care se pare că i-am indus în eroare asupra a două persoane. Una dintre ele mai în vârstă, un proverb zice – lupul îşi schimbă părul, dar năravul, ba. Alta, care se apropie de jumătatea vieţii, dar sunt convins că nici până la sfârşitul ei şi nici cu încă o viaţă nu va putea face demonstraţia celor şapte ani de acasă”, a spus acesta când a anunțat că părăsește grupul parlamentar al AUR, fără a preciza la cine exact din conducerea partidului se referă.

Nicolae Roman este general în rezervă al Armatei Române, iar în 2007 a absolvit cursuri postuniversitare de „Securitate și bună guvernare” la Colegiul Naţional de Apărare. În urmă cu câteva luni, Secretariatul de stat pentru problemele revoluționarilor (SSPR), instituție din cadrul Guvernului României, a propus retragerea certificatului de revoluționar al acestuia.

ADVERTISEMENT