Odată cu înființarea Ministerului Familiei în noiembrie 2021 – minister special creat pentru Gabriela Firea în Cabinetul Ciucă – au fost trecute în subordinea acestuia o serie de structuri din alte ministere. Printre acestea s-au numărat și Direcțiile Județene pentru Tineret și Sport, însă doar partea de tineret. Dacă cu unele agenții lucrurile au mers ușor, cum a fost cazul cu Egalitatea de Șanse, în cazul DJTS-urilor lucrurile s-au dovedit a fi infinit mai complicate. Cu transferul în acte făcut, oamenii din teren au rămas însă fără obiectul muncii, așteptând ca ministerele să încheie negocierile.
Este vorba de zeci de funcționari publici din Direcțiile Județene pentru Tineret și Sport (DJTS) care, timp de aproape doi ani, au fost sub autoritatea unui alt minister, dar cu salariile plătite de un altul. Practic, în noiembrie 2021, atunci când lua ființă noul Minister al Familiei, acesta trebuia să preia partea de tineret a DJTS-urilor, lăsând Ministerului Sportului doar partea de sport. Hotărârea de Guvern 197/2022, privind organizarea noului minister, prevedea organizarea a 42 de direcții pentru familie și tineret, cu un număr maxim de angajați de 686.
„Direcțiile județene pentru familie și tineret, respectiv Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București preiau activitățile, posturile, personalul aferent și patrimoniul corespunzător din domeniul tineretului, inclusiv personalul aferent structurilor-suport de la direcțiile județene pentru tineret și sport, respectiv Direcția pentru Sport și Tineret a Municipiului București, care își schimbă denumirea, ca urmare a divizării parțiale”, stipula alineatul doi, al Art.1 din hotărârea de guvern citată.
Pe lângă aceste părți din DJTS-uri, tot pe partea de tineret, Ministerul Familiei trebuia să preia tot pentru partea de tineret și Casele de Cultură ale Studenților (CCS), aflate și ele în subordinea Ministerului Sportului, precum și Complexul Tei din Capitală. Dacă pe hârtie lucrurile s-au dovedit ușor de făcut, transferul efectiv al acestora s-a dovedit un haos administrativ. A fost nevoie de avize pentru noile funcții publice din partea ANFP, au fost necesare discuții pentru împărțirea funcționarilor în noile direcții și, mai ales, au fost discuții privind trecerea patrimoniului. Potrivit declarațiilor, pe surse, din partea unor participanți la aceste negocieri aici au fost cele mai mari probleme pentru că a fost vorba de autorități care pur și simplu nu mai aveau actele pentru patrimoniul pe care-l gestionau, pierdute de-a lungul timpului.
„S-a înființat ministerul ăsta așa cum s-a înființat, unele voci au spus că a fost înființat special pentru o anume persoană, au luat familia de la Ministerul Muncii, au luat tineretul de la MTS, au băgat acolo și „egalitate de șanse” și gata, hai că avem minister nou. Au luat Casele de Cultură ale Studenților din subordinea MTS și le-au dus la Ministerul Familiei, un transfer ilegal pentru că au luat doar personalul, nu au reușit să ia patrimoniul. Nu au documentele și atunci nu au avut cum să facă aceste transferuri. Practic, nici MTS nu avea toate documentele. Au luat doar personalul să justifice cumva componenta de tineret.
Și la fel au vrut să facă la nivelul direcțiilor. Voiau să ia personalul de la o direcție, personalul de la bucătărie – caz concret. Păi cum să facă asta dacă nu pot să ia bucătăria, că nu sunt acte? Hai să luăm personalul și vedem noi, asta a fost logica. Păi care mai e obiectul muncii al bucătăresei dacă bucătăria a rămas la celălalt minister? Cum o mai plătesc atunci?”, au declarat, pentru FANATIK, surse apropiate acestui proces. Vorbim practic de terenuri și baze sportive pentru care Ministerul Sportului nu a putut face intabularea, dând, la rândul său, vina pe Ministerul Educației, de la care le-a preluat.
Practic, aceste direcții județene trebuiau să se despartă, cu jumătate la Ministerul Sportului și altă jumătate la Ministerul Familiei, însă lucrurile aveau să se complice după ce, din iunie 2023, Ministerul Sportului avea să nu mai existe, fiind transformat în Agenția Națională pentru Sport, aflată în subordinea premierului. De altfel, pe site-ul Ministerului Familiei, în iulie 2023, ministra Natalia Intotero anunța semnarea, alături de șefa ANS, Elisabeta Lipă, a prelungirii cu încă două luni a protocolului de predare – primire a structurilor din cadrul DJTS-urilor. Practic, din februarie 2022, procesul se prelungea până în septembrie 2023, adică un an și șapte luni.
„Nu s-a făcut separarea. În ceea ce privește ce înseamnă o direcție, acestea trebuie să aibă un anumit număr de angajați, iar angajați care există la cele două domenii – tineret și sport – trebuiau să suplimenteze numărul de angajați cu câteva sute la nivel național. Nu au putut face treaba asta.
Dincolo, există probleme ce ține de partea de patrimoniu, de preluat spații și alte bunuri imobile. Unele direcții județene însă nu mai au ce să împartă, decât să tragă o linie în birou și să zică jumătatea asta de cameră e direcția de tineret și cealaltă jumătate e direcția de sport. Transferul a reușit în cazul BTT-ului, una din cele mai mari baze, cu hoteluri la mare. Aici au reușit să facă partea de acte de intabulare, însă dincolo, la Direcțiile Județene, la spații și la angajați nu au reușit să facă asta”, a declarat, pentru FANATIK, deputatul USR, Cristian Bian, vicepreședintele Comisie pentru Sport de la Camera Deputaților.
În februarie 2023, Guvernul emite o nouă hotărâre, 139/2023, prin care este suplimentat la 2.409 numărul maxim al posturilor pentru instituțiile publice subordonate ministerului, dintre care pentru direcțiile de tineret erau prevăzute 923 de posturi, o majorare cu aproape 30%. La un an de la înființarea Ministerului Familiei, ministrul emite o serie de ordine cu privire la regulamentul de organizare și repartizarea posturilor în cadrul celor 42 de direcții județene pentru tineret. Trei luni mai târziu, în data de 17 mai, după primirea avizului din partea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ministrul familiei semnează cele 42 de acte pentru înființarea statelor de funcții ale direcțiilor județene pentru familie și tineret, respectiv a Direcției Municipiului București.
Ce s-a întâmplat în tot acest timp cu angajații din cadrul DJTS-urilor care trebuiau să se ocupe de programele de tineret? Potrivit informațiilor noastre oamenii, care au rămas în subordinea Ministerului Sportului, apoi ANS, pur și simplu și-au văzut obiectul muncii trecând, pe hârtie, la alt minister.
„Problema este că în tot timpul ăsta, de când a fost înființat Ministerul Familiei, toți angajații au rămas la fostul Minister al Sportului. Practic, componenta de tineret, chiar dacă în acte ar fi trebuit să treacă la noul minister, plata angajaților s-a făcut în continuare din bugetul Ministerului Sportului. Și după ce s-a transformat în agenție, la fel a rămas.
Cea mai mare problemă este că cei de la tineret au rămas fără obiectul muncii. Sunt plătiți de la Agenția pentru Sport, dar de foarte multă vreme nu mai au activitate, nu mai au ce să facă. Practic avem niște funcționari blocați acolo, uitați în instituție fără obiectul muncii. Nu au activitate. Nu se alocă buget pentru tineret, pentru că cei de la sport spun că nu mai este treaba lor, cei de la Familie spun că nu pot să le preia din cauza patrimoniului”, a mai declarat, pentru FANATIK, Cristian Bian.
Într-un răspuns pentru FANATIK, Ministerul Familiei dă vina pe colegii de la Sport pentru nefinalizarea discuțiilor privind transferul „tineretului” de la ANS la MFTES. „Conducerea ministerului împreună cu directorii executivi ai direcțiilor județene au încercat în mai multe rânduri, prin întâlniri/discuții cu partenerii de la sport să finalizeze procesul de preluare a personalului, așa cum a fost avizat de către ANFP, dar fără niciun rezultat. În acest sens, avem solicitări scrise ale directorilor executivi de la direcțiile pentru familie și tineret către omologii lor de la sport, tot fără rezultat”, se arată în răspunsul Ministerului Familiei, pentru publicația noastră.
Mai mult, din cele 42 de direcții pentru familie și tineret, Ministerul Familiei nu a reușit să înființeze decât șapte direcții – în sensul că a numit șapte directori, fără personal în subordine, fără sediu sau patrimoniu, dintre care unul nu a rezistat decât câteva luni.
„ANS plătește încă toate programele de tineret deși nu le mai are în subordine, dar nu au ce să facă, plătesc tabere și restul. Nu știu ce ar zicea Curtea de Conturi de faptul că tu ești ANS, ai programe pe sport, și dai bani la tineret? Apoi Ministerul Familiei a făcut, la limita legii, șapte direcții de familie și tineret. Una a cedat nervos și au rămas doar șase, pentru că a fost o perioadă de 5-6 luni în care acești directori nu au putut fi plătiți. Acum au doar aceste direcții, unde plătesc doar directorii. Nu mai au alți angajați, nu au activitate, nu au sediu, nu au nimic. E de noaptea minții”, au mai declarat, pentru FANATIK, surse care au luat parte la procesul de transfer al DJTS-urilor.
Ministerul Familiei a confirmat pentru FANATIK că la data de 14 iulie 2023 erau emise actele administrative privind detașarea în funcția de director executiv a șapte din cele 42 de Direcții județene pentru familie. Este vorba de județele Buzău, Caraș-Severin, Dâmbovița, Gorj, Prahova, Sibiu și Vâlcea, unde directorii erau numiți până la finalul anului. La 18 septembrie, Direcția din Caraș-Severin rămânea fără director.
Doar presa locală din Gorj a relatat pe scurt înființarea noii direcții în județ, menționând faptul că noua șefă a DJFT s-a prezentat cu ordinul de numire în mână, fără ca cineva din administrația locală să știe exact cu ce se ocupă noua direcție „înființată doar pe hârtie, fără personalitate juridică și fără sediu”, după cum nota publicația Pandurul.
Totuși, chiar dacă cele șase direcții nu au activitate decât pe hârtie, la începutul anului, conducerea ministerului a decis prelungirea detașărilor pentru cele șase servicii publice deconcentrate, pentru următoarele șase luni, până la data de 30 iunie 2024, potrivit precizărilor venite de la Ministerul Familiei.
Pe de altă parte, dincolo de funcționarii care s-au văzut fără obiectul muncii, haosul administrativ a însemnat și lipsa investițiilor, mai ales în cazul taberelor și bazelor sportive. O interpelare a deputatei PNL, Luminița Barcari arăta că, din cele 156 de tabere de stat denumite centre de agrement sau baze turistice, doar 61 erau în stare de funcționare. Adică 60% din ele erau nefuncționale. Mai mult, chiar și banii din PNRR destinați investițiilor în aceste baze au fost pierduți. Ministerul Familiei s-a plâns că nu a putut face proiectele tocmai pentru că aceste baze nu erau în patrimoniul său.
La fel ca și în cazul DJTS-urilor, transferul patrimoniului Caselor de Cultură ale Studenților nu s-a realizat nici până în acest moment, deși Ministerul Familiei a preluat personalul din aprilie 2022. Ministerul a spus că în cazul patrimoniului celor 14 CCS-uri, vorbim aici de tabere pentru studenți, baze sportive, etc., transferul s-a realizat doar pe hârtie „din motive obiective de natură tehnică și juridică”.
Ultima oară Ministerul Familiei și ANS prelungiseră până în septembrie 2023 protocolul de predare-primire a părții de tineret de la nivelul DJTS-urilor. Luna următoare însă, întreg procesul acea să fie oprit abrupt, cel puțin la nivelul celor două ministere. Asta pentru că în octombrie 2023 Guvernul Ciolacu adoptă Legea 296/2023, ordonanța pentru asigurarea sustenabilității financiare a României, prin care Direcțiile Județene de Tineret și Sport trec în subordinea Consiliilor Județene. Practic, Guvernul Ciolacu adoptă măsura descentralizării acestor direcții, o mai veche propunere legislativă din timpul Guvernului Orban. Altfel spus, după ce s-au chinuit timp de aproape doi ani să separe DJTS-urile în tineret și sport, ambele componente au fost trecute acum în subordinea consiliilor județene.
Cum se va realiza acest proces în practică și nu doar pe hârtie? Nu știe nimeni, dar autoritățile au făcut noi comisii pentru a încerca să afle exact același lucru. În 19 ianuarie 2024, premierul Marcel Ciolacu semnează o Decizie (33/2024) prin care a fost constituit „Comitetul interministerial pentru realizarea transferului serviciilor publice” care are ca obiectiv „identificarea măsurilor necesare pentru realizarea transferului serviciilor publice” centrale. Ministerul Familiei a spus că în cadrul acestui comitet „sunt analizate ipotezele de lucru” pentru transferul serviciilor publice.
Dacă aceste definiții par a indica reluarea de la început a întregului proces, ministrul familiei, Natalia Intotero transmitea săptămâna trecută, practic la doi ani și o lună de la HG privind înființarea Ministerului Familiei, că discuțiile sunt la început.
„Am discutat cu președinții tuturor Consiliilor Județene din țară despre modul concret în care vor prelua aceste structuri, atât în ceea ce privește activitatea și personalul, cât și patrimoniul. Le-am spus celor prezenți că am toată deschiderea și le ofer tot sprijinul meu pentru ca descentralizarea acestor structuri să aibă loc cât mai repede și cât mai lin posibil”, a transmis aceasta.