Gara celebră din România pe care Ceaușescu a vrut să o radă de pe fața pământului. A fost construită după modelul francez, iar în prezent este tranzitată zilnic de foarte mulți români.
Gara de Nord din București este principalul nod feroviar de la noi din țară și are o istorie impresionantă. Puțini știu că a existat posibilitatea ca gara să fie demolată, la inițiativa lui Ceaușescu.
Pe 10 septembrie 1868, în prezența lui Carol I, a început construcția Gării de Nord, după modelul francez. A fost inaugurată pe 25 septembrie 1872, atunci când s-a deschis circulația feroviară pe litia Roman – Galați – București – Pitești.
Inițial, gara s-a numit Gara Târgoviște. Calea Griviței de astăzi se numea, pe atunci, Calea Târgoviștei. În 1888, gara a primit denumirea pe care o cunoaște toată lumea în prezent.
Cu timpul, Gara de Nord a devenit cel mai important nod feroviar pentru București, dar și pentru restul țării.
Clădirea are formă de U și conține două c0rpuri paralele. Acestea sunt legate de un al treilea corp, dispus perpendicular. Edificiul a suferit, odată cu trecerea anilor, anumite modificări.
Încă din anul 1880, gara a început să fie neîncăpătoare. În 1928, avea deja șase linii pentru plecări și patru pentru sosiri. Din august 1944 au fost refăcute instalațiile de centralizare electrodinamică din gară.
Tot atunci, liniile și peroanele au fost prelungite astfel încât să obțină lungimi utile de 350 de metri. Între 1959 și 1990, traficul feroviar a crescut considerabil. Cu toate acestea, numărul călătorilor a început să scadă din 1990, lucru care s-a întâmplat, de altfel, în toată țara.
Gara de Nord a rămas în picioare până în prezent, chiar și după ce au avut loc bombardamentele din anul 1944. Mai mult, gara avea să fie demolată peste doar jumătate de secol.
Ceaușescu avea de când să radă gara de pe fața pământului și să o mute, în schimb, la marginea Bucureștiului. Demolarea era programată pentru anul 1992, însă căderea comunismului, din decembrie 1989, a salvat Gara de Nord, notează historia.ro.
La Gara de Nord au avut loc mai multe evenimente istorice, precum vizita Țarului Alexandrul al II-lea al Rusiei, din anul 1877. Un alt eveniment important a fost întoarcerea în țară a Majestății Sale Regelui Mihai I în decembrie 1947.
Au avut loc și procesiuni funerare atunci când diverse personalități ale vremii au fost aduse în Capitală cu trenuri mortuare. În 1922, Take Ionescu a fost adus din Italia.