Puțini știu că Gara de Nord a avut, în trecut, numele unui oraș celebru din România. Cum s-a numit cu mult timp în urmă celebra construcție?
Gara de Nord din București reprezintă cel mai important nod feroviar de la noi din țară. Are o istorie de peste 150 de ani. La început, avea numele lui alt oraș cunoscut din România.
Pe 10 septembrie, în prezența lui Carol I, a fost pusă piatra de temelie a gării. Un teren situat la nord de centrul Bucureștiului, cunoscut atunci drept “Câmpul Filaret”, este locația aleasă pentru gară.
Consorțiul german Strousberg a construit Gara de Nord pe un teren care se afla, la mijlocul secolului al XIX-lea, la marginea Bucureștiului, aflate în proprietatea boierului Dinicu Golescu.
După patru ani, pe 25 septembrie 1872, a fost inaugurată Gara Târgoviște, care a fost numele inițial al Gării de Nord, odată ce s-a deschis circulația feroviară pe linia Roman – Galați – București – Pitești. Traficul era unul mixt la început, de călători, dar și de marfă. Ulterior, gara era dedicată, în totalitate, traficului de călători.
Mai târziu, după Războiul de Independență din 1877, Calea Târgoviștei a fost redenumită Calea Griviței. Denumirea a fost dată în cinstea luptelor de la Grivița. În 1888, gara a primit numele de Gara de Nord, care a rămas până în ziua de astăzi.
Gara de Nord a fost cea de-a doua gară din București. Prima a fost Gala Filaret, care a fost deschisă în 1869, după ce a fost inaugurată calea ferată București – Giurgiu. Aceasta a fost prima linie de cale ferată din țară.
“În ceea ce privește clădirea gării, ea este o clădire cu parter și etaj, este în forma literei U, având două corpuri paralele legate de un al treilea corp dispus perpendicular ce are două turnuri ce există si astăzi.
Arhitectura gării este inspirată de cea a Gării de Nord din Paris, având fațada principală orientată către oraș, de-a lungul Căii Târgoviște, actuala Cale a Griviței.
La început intrarea în gară se făcea prin intermediul unui spațiu de legătură ce avea o alee centrală numită ‘curtea călătorilor’.
Încă de la început, clădirea gării a fost martoră a numeroase evenimente istorice, începând cu anul 1877 când a primit vizita țarului Alexandru al II-lea al Rusiei, ori anul 1883 când trenul ‘Orient Express’ a oprit pentru prima dată aici”, se arată în Lecția de Istorie, citată de adevarul.ro.
În acea perioadă, gara reprezenta o construcție importantă dintr-un oraș. Au fost deschise în zonă hoteluri și restaurante, dar și magazine. Au mai apărut și alte elemente de infrastructură feroviară, adică depozite, depou sau ateliere de reparații.
“În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, o gară reprezenta conexiune, coeziune și deschidere, fiind în fapt o emblemă a orașului, precum și un motor de dezvoltare a zonei înconjurătoare.
Astfel, odată cu inaugurarea gării, apare și necesitatea de a organiza facilități pentru călători sub forma hotelurilor și restaurantelor, precum și a magazinelor”, au mai precizat cronicarii.