Life

Gara din România care a fascinat nume grele. E o adevărată bijuterie arhitecturală

Gara din România care a fost admirată de nume grele. Este o bijuterie arhitecturală, dar nu mai e atât de frecventată ca pe vremuri.
10.01.2025 | 22:50
Gara din Romania care a fascinat nume grele E o adevarata bijuterie arhitecturala
Gara din România pe care au admirat-o nume grele. Sursa foto: Facebook/Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Gara din România care a fascinat, cu mult timp în urmă, nume grele. Construcția era una dintre cele mai spectaculoase din țară și era o adevărată bijuterie arhitecturală. A ajuns, însă, o ruină, dar a fost reabilitată.

Gara din România care a impresionat nume grele. Este asemănătoare cu cele din Austria

O gară din România a fascinat mai multe personalități de-a lungul timpului, mai ales în perioada de glorie a construcției. Este vorba despre gara din Botoșani, care reprezintă o veritabilă bijuterie arhitecturală.

ADVERTISEMENT

Cândva, această gară avea o frumusețe distinctă și a  fost construită după proiectul de arhitectură al grupului Offenheim. Astfel, este o construcție care are influențe austriece.

Matematicianul și fizicianul Elie Radu a luat parte la inaugurarea acestei gări. De altfel, acesta a dezvolta proiectul tehnic și a avut un rol esențial în dezvoltarea infrastructurii țării la acea vreme.

ADVERTISEMENT

A fost prima personalitate care a călătorit cu trenul în zonă și a deschis și drumul altor nume importante ale vremii. În anul 1872, atunci când a fost inaugurată, gara din Botoșani amintea de construcțiile asemănătoare din Austria din prezent.

În anul inaugurării, gara a devenit cap de linie pentru tronsonul Verești – Botoșani. În zonă au ajuns și alte personalități, precum Mihai Eminescu, Regele Ferdinand, George Enescu și Nicolae Iorga.

ADVERTISEMENT

Una dintre personalitățile asociate mereu cu gara din Botoșani era George Călinescu. Tatăl scriitorului și criticului literar era impiegat la această gară, iar locuința sa de serviciu era deasupra sălii de așteptare.

Gara nu mai arată ca pe vremuri

După 1990, gara nu a mai fost la fel de frecventată, odată ce au început să se dezvolte mijloacele de transport în comun. Astfel, monumentul a început să se dărâme și a ajuns, în final, o ruină.

ADVERTISEMENT

Deși au fost depuse proiecte de reabilitare a gării, aceasta s-a închis în 2004. În 2012, a început un alt proiect de reconstrucție și renovare a gării.

Lucrările au durat doi ani, iar gara a fost redeschisă. În ziua de astăzi, doar câteva trenuri pleacă de acolo, iar destinațiile sunt Dorohoi, Verești și Suceava,

Gara este un monument istoric, iar cândva se număra printre cele mai frumoase și spectaculoase construcții de la noi din țară.

ADVERTISEMENT