Life

Gara din România care a fost bombardată de americani. E de o frumusețe aparte și reprezintă un nod feroviar important

Gara din România pe lângă care trec zeci de români zilnic, fără să știe că a fost bombardată de americani în anul 1944.
21.01.2025 | 15:01
Gara din Romania care a fost bombardata de americani E de o frumusete aparte si reprezinta un nod feroviar important
De ce a fost gara din Cluj Napoca bombardată de americani. Sursa foto: colaj Fanatik/ Facebook
ADVERTISEMENT

Zeci sau chiar sute de români trec zilnic pe lângă ori prin gara din Cluj Napoca. Și puțini sunt cei care bănuiesc ce istorie ascunde în spate. În anul 1944, a fost bombardată și distrusă din temelii de către trupele americane. Dar acum este de o frumusețe aparte, căutată pentru ședințe foto, precum și un nod feroviar de mare importanță.

Când a fost construită gara din Cluj Napoca

Gara din Cluj Napoca este situată în zona de nord a municipiului, nu foarte departe de centru. Poziția le permite călătorilor să ajungă rapid unde au nevoie, cu autocarul, microbuzul, tramvaiul, autobuzul, troleul și taxiul.

ADVERTISEMENT

Totodată, de aici pleacă zilnic rute naționale, către orașe precum București, Brașov, Timișoara Nord, Oradea, Ploiești Vest, Suceava, Iași, Bistrița, Teiuș, Galați, Alba Iulia, Târgu Mureș, Satu Mare și Miercurea Ciuc.

Mai mult decât atât, se efectuează călătorii către gări din afara țării, mai exact Budapest Keleti și Wien Hauptbahnhof. Acum un nod feroviar important al României, gara din Cluj are o istorie impresionantă.

ADVERTISEMENT

Calea ferată Oradea–Cluj a intrat în funcțiune pe 7 septembrie 1870, iar trei ani mai târziu, pe 14 august, a fost deschis traficul feroviar către Războieni. În 1890, între Oradea și Cluj circulau 3 trenuri de călători și 2 expres pe zi.

În 1893, a fost introdus un „tren orășenesc” (Ajaj), dar din cauza accidentelor frecvente, acesta a fost desființat în 1902. În același an a fost inaugurată clădirea gării, proiectată de Ferenc Pfaff, conform wikipedia.ro. 

ADVERTISEMENT

Când a fost refăcută gara după bombardamentul americanilor

Pe 2 iunie 1944, însă, gara din Cluj Napoca a fost distrusă în totalitate de bombardamentul Forțelor Aeriene ale SUA. În urma atacului o porțiune semnificativă a clădirii impresionante s-a prăbușit.

De asemenea, au fost înregistrate daune și în jur, pe distanță de 600-700 de metri, trenurile fiind și ele aruncate în aer. După ce a fost distrusă în Al Doilea Război Mondial, gara a fost refăcută. Iar în 1952, a fost a fost inaugurată prima linie de troleibuz din Cluj-Napoca, care făcea legătura cu zona actuală Mărăști.

ADVERTISEMENT

De ce au bombardat, de fapt, americanii gara din Cluj Napoca

Bombardarea Clujului în Al Doilea Război a fost parte a Operațiunii Frantic, pregătită de Statele Unite și Uniunea Sovietică, și care a ținut din iunie până în septembrie 1944. Totul a început pe 2 iunie.

Atunci, la ora 9 dimineața au început sa sune alarmele și, în numai 15 minute, iadul s-a dezlănțuit. Grupuri aeriene care plecau din sudul Italiei și Angliei, nu reveneau la bază. Ele făceau escală pe aerodromuri din Ucraina, de unde reluau bombardamentele pe drumul de întoarcere.

Gara din Cluj, aflat la acel moment sub stăpânire fascistă și maghiară, reprezenta un punct strategic, notează stiridecluj.ro. Americanii ținteau slăbirea trupelor și blocarea fluxului de aprovizionare. Astfel că, bombele au fost îndreptate către linia de cale ferată, ce se întindea pe o lungime de aproximativ 5 kilometrii, cu o lățime 600 și 700 de metri.

Câte victime au fost în urma bombardamentului

În timpul bombardamentului care a durat 50 de minute, s-au produs pagube greu de estimat, materiale și vieți omenești. Cele șase mitraliere care asigurau apărarea aeriană a orașului, având o rază de acțiune de 3.500 de metri, nu au reușit să abată avioanele care zburau la o altitudine de 6-7.000 de metri.

Nu mai puțin de 1200 de bombe au fost lansate asupra orașului. Peste 360 de clădiri au fost distruse complete și 860 au fost avariate. Bombardamentele au devastat mai multe fabrici. Printre ele se numără: Fermeta, cunoscută pentru producția de articole de robinetărie din materiale neferoase, Dermata (care a fost ulterior redenumită Clujana) și fabrica de chibrituri.

Atacul a lăsat în urmă sute de case afectate, mii de familii în stradă și, poate cel mai grav, sute de morți raportate. Escadrila americană 352 a fost responsabilă pentru cei 362 civili și 65 de soldați germani morți, precum și pentru uciderea a 32 de soldați maghiari.

Conform rapoartelor, pagubele oficiale s-au ridicat la 327 locuințe distruse complet, 792 locuințe avariate și 2.434 familii care și-au pierdut locuințele, notează actualdecluj.ro. 

ADVERTISEMENT