Life

Gara din România care a fost construită la fel ca în Elveția. O copiază pe cea din Lausanne și avea automat cu bomboane și camere de arest

Gara din România considerată o adevărată bijuterie arhitecturală. Schița și planul său de construcție au fost inspirate de modelele elvețiene.
25.01.2025 | 20:00
Gara din Romania care a fost construita la fel ca in Elvetia O copiaza pe cea din Lausanne si avea automat cu bomboane si camere de arest
Unde se află gara considerată sora geamănă a celei din Lausanne. Sursa foto: Facebook/ Ionel Codruț/colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Gara din România care a fost inspirată după modelul gărilor din Elveția. Este copia fidelă a gării din Lausanne și a fost dotată cu facilități uimitoare pentru acea vreme.

Nu mai este un secret pentru nimeni faptul că România nu duce lipsă de bijuterii arhitecturale. Gările se înscriu cu succes la acest capitol, iar una dintre cele care a atras atenția multora a fost gara din Comănești.

ADVERTISEMENT

Gara din Comănești este considerată o copie fidelă a gării din Lausanne. Nu este de mirare, având în vedere că planul și schița ei sunt de origine elvețiană. Spre deosebire de alte gări din România, gara din Comănești a avut o repartizare apare.

Gara a fost prevăzută cu subsol, parter și locuință de serviciu. Călătorii puteau achiziționa bilete de la singura casă disponibilă și se puteau delecta cu dulciuri de la tonomatul de bomboane disponibil.

ADVERTISEMENT

În pasajul gării se aflau cămăruțe de arest. Primii care au ajuns în ele au fost țării agășeni și asăuani. Aceștia au fost închiși din cauza faptului că au făcut răscoală țărănească din 1947.

Când s-a construit gara din Comănești

Gara din Comănești a luat naștere în 1892. Pe vremea aceea, orașul Comănești aparținea familiei Ghika. Gara din Comănești a fost construită de inginerul Elie Radu, care s-a inspirat de la gara din Lausanne.

ADVERTISEMENT

Gara din Comănești a luat naștere datorită bogățiilor miniere din zonă și datorită nevoile de exploatare a lor. Gara era deservită de o linie curentă și avea disponibile 18 linii de garare. În total, gara din Comănești avea 11.490 de km, iar lungimea utilă era de 7038 de metri.

Ce a pățit gara din Comănești în timpul războiului

În timpul războiului, gara din Comănești a avut un rol esențial. La un moment dat, s-a dorit bombardarea căii ferate. Nemții au vrut să atace linia Comănești-Ghimeș, special pentru a opri înaintarea trupelor rusești.

ADVERTISEMENT

Planul lor nu a dat roade. Calea ferată nu a fost distrusă, însă, clădirea gării a fost afectată. Partea care a fost distrusă a fost reabilitată în anii ’70 și s-a încercat pe cât mai mult posibil respectarea detaliilor ornamentale și arhitecturale inițiale.

Ce se întâmplă cu gara în prezent

O adevărată bijuterie arhitecturală, gara din Comănești a fost dată uitării. Sora geamănă a gării din Lausanne a fost lăsată în paragină și parcă nimic nu mai amintește de vremurile sale de glorie.

Cândva, gara din Comănești a fost o ilustrare perfectă a stilul național. În prezent, gara arată deplorabil, de la scaunele vopsite în verde, până la pereții care stau să cadă, toate arată degradarea unei construcții ce putea fi un reper al arhitecturii feroviare.

ADVERTISEMENT
Tags: