Gara municipiului Deva, construită în anii ’80, a rezistat doar patru decenii. Aceasta a fost demolată după ce, în cadrul lucrărilor de reabilitare demarate în 2021, constructorii au constatat că structura sa de rezistență era insuficientă.
În luna iulie a anului 2024, au început lucrările de demolare a gării din Deva. Asta după ce, în anul 2021, clădirea a intrat în lucru, cu de a fi reabilitată integral, modernizată și dotată cu un lift de ultimă generație.
Doar câteva luni mai târziu, însă, la începutul lui 2022, lucrările au fost sistate din cauza unor defecte ale fundației. S-a impus realizarea unor noi evaluări pentru ca specialiștii să poată determina nivelul de rezistență al construcției.
La momentul respectiv, Căile Ferate Române (CFR) anunța că după demolarea finisajelor și a pardoselilor, dar au fost descoperite aspecte neprevăzute legate de geometria și starea fizică a elementelor structurale și a lucrărilor de săpătură pentru fundațiile liftului proiectat.
Astfel, a fost nevoie ca soluțiile tehnice să fie ajustate în funcție de condițiile existente pe teren. Proiectul gândit inițial pentru gara din Deva presupunea amenajarea spațiilor de la parter și primul etaj ale clădirii.
Acestea includeau săli de așteptare, grupuri sanitare, spații comerciale, birouri de informații și bilete, dar și o zonă de birouri cu acces separat. Totodată, al doilea etaj ar fi trebuit să fie recompartimentat.
Deasupra celui de-al doilea etaj era în plan să fie ridicat cel de-al treilea etaj, ca spațiu expozițional. Între cele două etaje, accesul ar urma să se facă prin intermediul unui lift panoramic din sticlă, amplasat la exteriorul clădirii, oferind o vedere către Cetatea medievală Deva.
Clădirea principală a stației CFR Deva a fost dată în folosință în decembrie 1987, odată cu calea ferată Deva – Brad. La inaugurare a participat chiar Nicolae Ceaușescu, fiind în primul tren care a fost operat pe ruta Brad – Deva.
„Recent construită, pe rămăşiţele unei vechi clădiri, moştenite de la regimul austro-ungar, împreună cu o legendă asemănătoare Meşterului Manole, gara cea nouă impresionează prin transparenţă, prin ţinută graţioasă. Numai cinci minute de mers pe jos îl despart pe călător de punctele cele mai ‘fierbinţi ale oraşului’”, scria în 1987, revista Contemporanul.
Foștii lucrători de la CFR povesteau că Gara din Deva a fost ridicată rapid, pe un sol mai puțin stabil, caracteristic luncii Mureșului, în locul vechii gări a orașului, care era o clădire pitorească datând de la începutul secolului XX, notează adevarul.ro.