Gara din România care a fost lăsată în ruine, deși era considerată una dintre cele mai frumoase din țară. Este situată la intersecția a două magistrale importante din România.
Una dintre cele mai frumoase gări din țară este cea din Teiuș, construită între 1905 și 1908 în forma sa actuală. Cu toate că este o clădire impresionantă, autoritățile nu au reabilitat-o de zeci de ani.
Au existat tentative de a restaura gara. În urmă cu aproape 5 ani, Compania Națională de Căi Ferate a anunțat că va moderniza 47 de stații de cale ferată din România, printre care și cea din Teiuș.
Cu ceva timp în urmă, reprezentanții Primăriei Teiuș au declarat că se vor implica în procesul de modernizare. Aceștia au transmis, de asemenea, că vor să folosească o parte dintre spațiile clădirii gării în scopuri culturale.
Sunt utilizate, în prezent, doar câteva birouri, dar și o sală de așteptare. Mai multe încăperi sunt închise de ani buni, cu lacătul.
La începutul lui 2022, Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov a lansat procedura de achiziție pentru a moderniza gara din Teiuș, alături de gările Aiud și Războieni.
Proiectul prevede modernizarea sau repararea clădirilor istorice, precum și asigurarea unor sisteme noi de ventilație/încălzire și înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare sau termice.
Reabilitarea sau modernizarea piețelor gărilor se numără printre obiectele proiectului. Mai este prevăzută și modernizarea echipamentului și rețelelor de telecomunicații, date și supraveghere video, dar și asigurarea de elemente de siguranță pentru călători.
Gara s-a numărat printre primele edificate la noii în țară, în perioada cunoscută drept “prima epocă de aur” a construcțiilor de căi ferate, între 1867 și 1873.
În acea perioadă, 14 linii ferate au fost deschise în Transilvania, 1.150 de kilometri în total. S-au construit liniile ce cale ferată Arad – Alba Iulia – Teiuş, cu ramificaţia Simeria – Petroşani, respectiv Oradea – Cluj – Braşov, după cum arată informațiile publicate în volumul “Teiuș – gara amintirilor”, notează adevarul.ro.
Gara din Teiuș este cel mai important nod de cale ferată din Transilvania. Acesta se află la intersecția a două dintre cele mai importante magistrale de căi ferate, și anume 300 (Brașov – Cluj-Napoca) și 200 (Brașov – Arad).
La 6 decembrie 1868, împăratul Franz Josef a semnat legea pentru construirea liniei Oradea – Cluj – Brașov. Lucrările au început, însă, mai devreme.
În afară de construirea liniei principale, legea a prevăzut și realizarea mai multor ramificații. Este vorba despre Teiuş – Alba Iulia, Luncani – Târgu Mureş şi Copşa Mică – Sibiu.
Linia Arad – Alba Iulia a fost finalizată în decembrie 1868. Aceasta a fost “prima cale ferată din Ardeal”. Calea ferată normală simplă Alba Iulia – Teiuş – Războieni, cu o lungime de 52 de kilometri, a fost construită în perioada 1868 – 1871, de către Societatea Căilor Ferate Ungare de Est.
Inițial, Alba Iulia – Teiuș a fost construită ca o linie de legătură între “Prima linie ferată din Ardeal” și linia din estul Ardealului. Mai târziu, a devenit o linie de o importanță majoră.
Tronsonul Alba Iulia – Teiuș are o lungime de 15 kilometri și a fost inaugurat la 20 noiembrie 1871. Tot atunci a fost inaugurată și gara Teiuș.
Gara din Teiuș se numără printre cele mai impresionante clădiri de călători din țară. Arhitectul a fost Pfaff Ferenc, care a proiectat și gările din Arad, Timișoara, Carei, Cluj și Satu Mare.