România nu stă prea bine la capitolul infrastructură, mai ales dacă ne referim la transportul feroviar. Însă, Căile Ferate Române te pot purta, uneori, pe un traseu fantastic, unde poți descoperi adevărate comori. Este și cazul unei gări despre care nu vorbește multă lume, dar care are o arhitectură impresionantă.
În România, o mare parte dintre traseele cu trenul traversează zone uimitoare, cu peisaje ce îți fură privirea. Mersul cu trenul poate deveni o adevărată plăcere dacă știi să te bucuri, dar și dacă cunoști o mică parte din istoria Căilor Ferate Române.
Nu multă lume știe că, la noi în țară, se află o gara de-a dreptul superbă, a cărei arhitectură este de inspirație austriacă. Cândva, aceasta lega Regatul României de Imperiu. În prezent, este o adevărată bijuterie arhitecturală care merită admirată.
Gara din Botoșani este una dintre cele mai frumoase gări din România. Aceasta a fost inaugurată în 1872, atunci când a devenit și cap de linie pentru tronsonul Verești – Botoșani. Din păcate, odată cu trecere timpului și cu apariția mai multor mijloace de transport, Gara din Botoșani nu a mai fost la fel de frecventată.
Ceea ce nu multă lume știe este faptul că această gară a fost construită după un proiect măreț de arhiectură. Gara din Botoșani are influențe austriace, iar asta pentru grupul austriac Offenheim s-a ocupat de tot.
La ridicarea celebrei gări a luat parte și Elie Radu, cel care a dezvoltat proiectul tehnic. Elie a jucat mereu un rol important în ceea ce privește dezvoltarea infrastructurii din țara noastră, la momentul respectiv.
Pe vremea când Botoșani era un oraș cu o economie ridicată, zeci de personalități marcante veneau aici pentru a admira gara și nu numai. Ani la rând, mii de perechi de ochi s-au minunat de măreția Gării din Botoșani.
Printre cei care au rămas impresionați de frumusețea gării și de atenția la detalii s-au numără Regele Ferdinand, George Enescu sau Mihai Eminescu. Un personaj care va fi mereu asociat cu Gara din Botoșani este George Călinescu. Cunoscutul critic literar și-a petrecut o mare parte din copilărie aici, tatăl său fiind impegat la gară.
Din păcate, trecerea timpului și-a pus amprenta asupra Gării din Botoșani. Cândva, o adevărată bijuterie arhitecturală, aceasta a ajuns o ruină. Au fost depuse proiecte de reabilitare, dar, la scurt timp după ce a fost aprobat bugetul, gara s-a închis.
Autoritățile nu s-au dat bătute și, în 2012, acestea au obținut din nou fonduri pentru a renova gara. Lucrările au fost finalizate în aproape doi ani (vezi imagini cu gara aici), dar, din nefericire, Gara din Botoșani a ajuns să fie aproape inutilă. Din ea mai pleacă doar 4 trenuri, dintre care 3 Regio, către Dorohoi, Verești și Suceava, relatează Monitorul de Botoșani.