Life

Gara din România construită după modelul celor din Italia. Este o adevărată bijuterie arhitecturală, dar puțini știu de ea

Gara din România realizată după modelul celor din Italia. Puțini știu de ea, deși este o bijuterie arhitecturală. Unde se află.
01.06.2024 | 19:00
Gara din Romania construita dupa modelul celor din Italia Este o adevarata bijuterie arhitecturala dar putini stiu de ea
Gara din România care a fost construită după modelul celor din Italia. Sursa foto: vatra-mcp.ro, captură YouTube/Colaj Fanatik
ADVERTISEMENT

Gara din România care a fost construită după modelul celor din Italia. Puțini știu despre ea, deși are o arhitectură cu totul specială. A fost construită la finalul secolului al XIX-lea.

Gara din România care a fost construită după modelul celor din Italia

Este vorba despre gara din Râmnicu Sărat, construită între anii 1897 – 1898. Este proiectul arhitectului Nicolae Mihăescu și s-a decis construirea ei după ce prima gară se afla prea departe de oraș.

ADVERTISEMENT

Actuala gară este o adevărată bijuterie arhitecturală și a fost realizată în stil italian. La finalul secolului al XIX-lea, această gară, care e un monument istoric, era cea mai frumoasă atracție din oraș.

Cu mult timp în urmă, locuitorii din Râmnicu Sărat obișnuiau să străbată Bulevardul Gării în trăsura lui Carabelea. Gara era un loc de plecare sau de sosire, dar și unul în care oamenii se întâlneau.

ADVERTISEMENT

Aleile pavate ale acestei gări erau străbătute de multe persoane, printre care negustori cu vată pe băț și halviță, dar și domni îmbrăcați în frac, cu cravate colorate sau papioane.

Femeile cu pălării colorate frumos, cu boruri largi, mergeau și ele pe acele alei pe vremuri, potrivit adevarul.ro. Totodată, gara din Râmnicu Sărat reprezintă locul în care Regele Carol I a luat contact cu acest oraș.

ADVERTISEMENT

Monarhul participa la manevrele militare și locuia în acest oraș, în casa primarului Gheorghiţă Lupescu, după cum era relatat în Monitorul Oficial din 3 octombrie 1901. Conform articolului, primirea protocolară a regelui a avut loc în gara din Râmnicu Sărat.

De asemenea, gara din Râmnicu Sărat se află și în mărturiile unor personalități politice întemnițate în închisoarea din acest oraș. Țărănistul Ion Diaconescu a vorbit, în memoriile sale din cartea “Prin ungherele iadului comunist: Râmnicu Sărat”, despre construcție ca fiind un punct de tranzit al deținuților spre penitenciar.

ADVERTISEMENT

Actuala gară a înlocuit-o pe prima

Gara a intrat în proprietatea CFR după anul 1990. Clădirea și terenul aferent sunt aflate în “zona de siguranță”. Mai exact, totul aparține centralei societății respective.

Alte proiecte importante ale arhitectului Nicolae Mihăescu sunt Palatul Ministerului Cultelor şi Artelor din Bucureşti şi Casa “Mariei Mihăescu”.

Gara a înlocuit-o pe cea realizată de inginerul Anghel Saligny, aflată la periferia orașului. A fost prima gară din Râmnicu Sărat, însă a fost abandonată din cauza faptului că se afla prea departe de oraș.

ADVERTISEMENT