News

Germania, revoltată de decizia UE de a taxa suplimentar mașinile electrice din China. “Riscă să declanșeze un război comercial costisitor pentru Europa”

Germania acuză că este complet ilogică scumpirea drastică a prețului tranziției către neutralitatea climatică, în condițiile în care agenda verde este considerată o prioritate.
12.06.2024 | 15:17
Germania revoltata de decizia UE de a taxa suplimentar masinile electrice din China Risca sa declanseze un razboi comercial costisitor pentru Europa
Mărirea tarifelor la mașinile electrice importate din China îngrijoreayă Germania, motorul economic al Europei Foto: Hepta
ADVERTISEMENT

Uniunea Europeană introduce tarife suplimentare la mașinile electrice importate din China. Bruxelles-ul impune tarife care ar trebui să aducă venituri suplimentare de peste 2 miliarde de euro pe an, ignorând avertismentele guvernului german că această mișcare riscă să declanșeze un război comercial costisitor cu Beijingul.

China a vândut anul trecut în Europa mașini electrice în valoare de 10 miliarde euro

Comisia Europeană urma să-i notifice în cursul zilei de miercuri pe producătorii de automobile că, începând de luna viitoare, va aplica temporar tarife suplimentare de până la 25% vehiculelor electrice importate din China. Bruxelles-ul susține că producătorii chinezi de vehicule electrice beneficiază de subvenții prea mari, fapt care îi subminează concurenții europeni, după cum subliniază Financial Times.

ADVERTISEMENT

Prin această mișcare Comisia Europeană urmează doar parțial decizia Statelor Unite, care au impus deja tarife astronomice de import, de 100%, asupra vehiculelor chineze.

În UE, vămuirea suplimentară a vehiculelor electronice chinezești este sprijinită de Franța și Spania, dar îngrijorează cea mai mare și mai importantă industrie de automobile din Europa, cea germană. Nemţii au, de fapt, ambiții mari pe piața chineză.

ADVERTISEMENT

Chinezii au vândut anul trecut în UE vehicule electrice în valoare de 10 miliarde de euro, mărindu-şi cota de piață la 8%. De asemenea, maşinile Tesla sunt importate în Uniunea Europeană din China. Chinezii au anunțat deja represalii comerciale, dar nu se știe exact în ce vor consta acestea. Analiştii consultaţi de Financial Times estimează că în mai multe țări europene decizia Comisiei de creştere a tarifelor protecţioniste ar putea face mai mult rău decât bine. În prezent, China aplică deja tarife de import de 15% pentru mașinile electrice din UE. Alături de Germania, Suedia și Ungaria s-au declarat şi el foarte clar împotriva noilor tarife de import anunţate de Bruxelles, tocmai din cauza temerii că relațiile lor comerciale cu China vor avea de suferit.

Noile taxe pentru maşinile electrice aduse din China cresc la 35%

În noile condiţii, tarifele la importurile de vehicule chinezești în UE vor ajunge la 35%, procent care este totuşi departe de tarifele de 100% pe care Statele Unite au început deja să le aplice aceloraşi maşini electrice exportate de către Beijing.

ADVERTISEMENT

Institutul german Kiel, un think-tank economic, a calculat că un tarif suplimentar de 20% pentru mașinile electrice chinezești ar reduce cu un sfert importurile în UE. Astfel, la 500.000 de vehicule importate în 2023, asta echivalează cu importuri mai mici cu aproximativ 125.000 de unități, valoare de aproape 4 miliarde de dolari. “Scăderea ar fi compensată în mare măsură de creșterea producției în UE și de un volum mai mic al exporturilor de vehicule electrice, ceea ce ar însemna probabil prețuri semnificativ mai mari pentru consumatorii finali”, au concluzionat analiştii, citaţi de Financial Times.

“Analizând decizia Comisiei Europene din perspectivă politică, se poate trage la concluzia că nu este clar de ce instituțiile UE insistă cu astfel de decizii importante, care pot determina viitorul relațiilor comerciale cu cea mai mare putere economică a lumii, într-un moment în care tocmai s-au încheiat alegerile parlamentare europene, unde a avut loc o schimbare evidentă a modurilor de gândire”, mai scrie publicaţia.

ADVERTISEMENT

Cehia și Slovacia sunt așteptate să conteste creșterea tarifelor la mașinile electrice importate din China

“O altă întrebare importantă care se ridică este ce logică există în a face vehiculele electronice mai scumpe la nivelul UE, dacă obiectivul principal este oprirea schimbărilor climatice. Nu este logic să creștem drastic prețul unei tranziții urgente către neutralitatea climatică prin creșterea prețului importului de vehicule electronice din China. Este chiar oarecum ireal că Comisia Europeană a făcut această mișcare în ciuda opoziției reprezentanților industriei auto germane”, scriu şi croaţii de la Jutarnji List, care au analizat la rândul lor implicaţiile măsurii.

Germania a exportat 216.299 de mașini în China în 2023, ceea ce reprezintă o scădere cu 15% față de anul preceden. Unele mărci, printre care Mercedes și Volkswagen au și fabrici în această țară. La rândul său, Geely, una dintre companiile chineze care intră sub incidenţa noilor tarife, deține compania Volvo din Suedia. De altfel, “prim-ministrul suedez Ulf Kristersson s-a alăturat cancelarului Olaf Scholz și premierului ungar Viktor Orban, care a curtat investițiile chineze în vehicule electrice, în opoziție publică cu tarifele UE”, avertizează Financial Times. Republica Cehă și Slovacia sunt, de asemenea, așteptate să se alăture grupului de țări care vor încerca să răstoarne decizia Comisiei.

Statelor membre ale UE li se va cere să voteze noile tarife înainte de data de 2 noiembrie. Astfel de taxe sunt de obicei impuse pe o perioadă de cinci ani.

ADVERTISEMENT
Tags: