Este vorba, desigur, despre Volkswagen, companie care vrea să reducă drastic capacitățile sale de producție, după un acord încheiat între cel mai mare producător auto din Europa și sindicatul IG Metall. VW a dat înapoi pentru moment pentru că nu va închide imediat fabrici și nu va da imediat oameni.
Compania avea de gând să reducă salariile tuturor cu 10% și să concedieze în masă oameni încă din 2025, însă sindicaliștii i-au convins pe cei de la VW să aplice aceste măsuri dure treptat, până în 2030. Conform BBC, acțiunile VW au scăzut în acest an cu 23%.
Volkswagen purtase discuții avansate cu reprezentanții sindicatelor și în luna septembrie, pentru a le explica acestora că nu există alte variante decât concedieri masive. Motivul îl reprezintă rivalii din China, care oferă vehicule mult mai ieftine față de orice alt competitor.
La fel de adevărat e că există o cerere foarte slabă în Europa pentru autoturismele electrice, mai ales că Uniunea Europeană se teme să impună măsuri care să încurajeze această industrie. Peste 100.000 de angajați ai companiei germane au organizat deja două greve în ultima lună.
”Prin pachetul de măsuri care a fost convenit, compania a stabilit un curs decisiv pentru viitorul său în ceea ce priveşte costurile, capacităţile şi structurile. Acum suntem din nou în poziţia de a ne modela cu succes propriul destin”, a declarat Oliver Blume, CEO-ul Grupului Volkswagen.
VW a anunțat că acest acord va permite economii de 15 miliarde de euro pe an pe termen mediu. Cu toate că momentan nu vor fi închise fabrici, VW caută opțiuni pentru fabrica din Dresda și vrea să schimbe activitatea fabricii din Osnabruck, în timp ce o parte din producție ar putea fi mutată în Mexic.
Printre măsurile convenite de VW se anunță închiderea uzinei din Dresda până în 2025, înghețarea salariilor pentru patru ani și anularea unor bonusuri. Mai mult, producția la uzina VW din Wolfsburg va fi redusă la două linii de asamblare, de la patru cât există acum.
”Nicio fabrică nu va fi închisă, nimeni nu va fi disponibilizat din motive operaţionale, iar acordul de salarizare al companiei noastre va fi asigurat pe termen lung”, Daniela Cavallo, unul dintre directorii consiliului VW. Cele 35.000 de concedieri ar însemna că VW renunță la 25% din angajați și produce mai puțin cu 700.000 de vehicule.
În acest caz a intervenit inclusiv cancelarul german Olaf Scholz, care a cerut VW să-și mențină toate fabricile deschise. ”În ciuda tuturor greutăţilor, aceasta asigură că Volkswagen şi angajaţii săi pot aştepta cu nerăbdare un viitor bun. O soluţie bună, acceptabilă din punct de vedere social”, a declarat cancelarul.