News

Google promite mai multă protecție online. Proiectul care ar putea schimba industria reclamelor care te bombardează constant pe internet

După ce a fost acuzată că încearcă să le facă pe plac celor din industria reclamelor, Google își reconsideră planurile și pare că pune mai mult preț pe confidențialitatea utilizatorilor.
26.01.2022 | 16:28
Google promite mai multa protectie online Proiectul care ar putea schimba industria reclamelor care te bombardeaza constant pe internet
ADVERTISEMENT

Confidențialitatea online este un subiect din ce în ce mai frecvent dezbătut, îndeosebi pentru că multe companii încă nu fac suficient de multe pentru a-și proteja utilizatorii.

Google a fost, în repetate rânduri, acuzată de militanții pentru confidențialitatea pe internet, că are carențe destul de mari la acest capitol, iar acum compania este pregătită să facă una dintre cele mai importante schimbări în ceea ce privește modul în care îți sunt servite reclamele pe internet.

ADVERTISEMENT

Astfel, agenții de publicitate care vor să îți trimită reclame personalizate vor avea acces la informații mai puțin granulare referitoare la utilizatorii de rând.

Celebrele ”prăjituri” despre care te atenționează mai toate site-urile la prima vizită, cookies în limba engleză, vor fi înlocuite cu un nou sistem de subiecte, sau ”Topics.” Astfel, utilizatorii vor fi vizați de reclame în funcție de categorii mai largi de interes. De exemplu, vei primi reclame dacă te interesează călătoriile sau fitness-ul și nu vei mai fi pus laolaltă cu alți utilizatori, într-o cohortă ce are istorice de navigare similare.

ADVERTISEMENT

Browserul Chrome va crea o listă scurtă de interese în funcție de istoricul recent de navigare al utilizatorului. De asemenea, utilizatorii vor putea șterge anumite interese din listă, dacă nu li se par relevante, sau și mai important, vor putea opri sistemul complet.

Google vrea să renunțe la cookie-urile care te pot identifica pe internet

Propunerea făcută acum de gigantul tech face parte din încercarea de a înlătura cookie-urile terțe, o tehnologie de urmărire a utilizatorilor, în 2023.

ADVERTISEMENT

Milioane de agenți de publicitate se bazează pe aceste cookie-uri terțe, bucăți unice de cod folosite pentru a-ți identifica individual browserul și pentru a-ți livra reclame cât mai personalizate. Această practică a dus la apariția unor plângeri din ce în ce mai frecvente din partea activiștilor și legiuitorilor din domeniu, atât în Europa, cât și în SUA.

Planurile Google sunt urmărite îndeaproape de aproape întreaga lume din industria reclamelor, datorită sau din cauza poziției dominante a companiei în online. Browserul Chrome este folosit de peste două treimi din utilizatorii de internet, în vreme ce afacerea reclamelor este o adevărată forță în piață, având o influență de neegalat în ceea ce privește generarea de venituri.

ADVERTISEMENT

Un plan anterior, cel descris ceva mai sus, referitor la cohorte, și cunoscut ca FLoC, sugera trimiterea de reclame similare către grupuri de mii de utilizatori cu un istoric similar, însă pentru că interesele fiecărui grup nu erau oferite, planul a fost întâmpinat cu critici dure din partea industriei reclamelor, care acuza că ecosistemul va fi afectat.

Militanții pentru confidențialitate, în paralel, se temeau că sistemul FLoC ar putea permite companiilor să afle cine este cine, chiar dacă utilizatorii sunt grupați în cohorte, prin colectarea unor date suficient de multe despre cohorte. Cei de la Firefox și Brave anunțaseră, de asemenea, că nu vor susține acest sistem.

Astfel, Google a decis că este nevoie de o schimbare și astfel a apărut ideea de Topics. Compania, prin persoana lui Ben Galbraith, Senior Product Director, afirmă că temerile privitoare la confidențialitate au fost principalul vector de schimbare, iar că problemele ridicate de companii vor fi rezolvate în timp.

Cum ar urma să funcționeze sistemul Topics

Subiectele Topics vor ”așeza” utilizatorii în categorii mult mai largi decât FLoC – browserul Chrome va folosi istoricul din ultimele trei săptămâni și va alege cinci subiecte principale dintr-un total de aproximativ 350 de astfel de idei, precum ”auto și vehicule”, ”muzică rock” – ulterior, browserul va distribui până la trei din cele cinci interese către site-urile participante și terți care au văzut anterior un anumit utilizator pe un anumit tip de site. În comparație, FLoC grupa utilizatorii în grupuri mult mai restrânse și distribuia identificatorii de browser cu orice site participant.

Google spune că aceste schimbări vor face mai dificilă folosirea sistemului pentru a intui identitățile utilizatorilor sau anumite caracteristici personale sensibile, precum etnia sau orientarea sexuală. Companai spune că noul sistem va lua în calcul doar activitatea utilizatorilor pe site-urile participante, o schimbare importantă de la modelul propus anterior, care includea mai toate site-urile, în afara situațiilor în care acestea refuzau explicit să participe.

Legiuitorii urmăresc Google îndeaproape de ceva vreme. În Uniunea Europeană, agenția antitrust principală investighează planurile companiei pentru Chrome, acelea de a renunța la cookie-uri third party, ca parte dintr-o investigație mai mare cu privire la rolul Google în tehnologia reclamelor online.

Iar, la începutul acestei săptămâni, un grup de publiciști germani a pregătit o nouă plângere antitrust referitoare la renunțarea la cookie-uri, afirmând că Google ”abuzează de poziția sa din piață sub egida protecției datelor”, făcând schimbări astfel încât să-i afecteze pe competitori și să își salveze propria piele.

Google a răspuns că a propus ”noile unelte pentru reclame digitale pentru a proteja confidențialitatea și pentru a preveni urmărirea ascunsă, în timp ce susține un internet deschis finanțat de reclame”, arată wsj.com.

ADVERTISEMENT
Tags: