Odată cu noile legi ale educației adoptate în acest an, Ministerul Educației trebuie să publice o serie de acte normative subsecvente care să reglementeze aplicarea acestor legi, printre ele fiind și detalierea procedurilor legate de acordarea facilităților de transport pentru elevi. Normele metodologice puse în dezbatere publică de către minister pornesc de la principiul statuat în Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar, al gratuității transportului.
„Elevii din învățământul preuniversitar acreditat/autorizat, inclusiv cei înmatriculați în cadrul unităților de învățământ preuniversitar înscrise în Registrul special al unităților de învățământ preuniversitar care funcționează după un curriculum străin (…) beneficiază de gratuitate, în condițiile legii, la serviciile publice de transport public local, inclusiv metropolitan și județean, rutier, naval, cu metroul, precum și feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, pe tot parcursul anului școlar, în scopul asigurării dreptului la educație”, prevede articolul 83 al Legii 198/2023.
Prin normele metodologice sunt stabilite limitele acestor gratuități, precum și condițiile în care acestea se acordă. Condițiile diferă în funcție de specificul fiecărui tip de transport de care pot beneficia elevii din România: feroviar, naval, rutier local, rutier între localități sau cu metroul.
Elevii vor primi legitimaţii de călătorie gratuite pentru toate categoriile de tren, clasa a II-a, pe orice relație de călătorie, pe perioada anului școlar. Biletele vor putea fi acordate, inclusiv sub formă de abonamente. „Pentru călătoria la vagon de dormit, vagon cuşetă sau la clasa I, elevii vor plăti integral următoarele diferenţe tarifare: diferenţă de clasă, tarif de rezervare clasa I, supliment de pat/cuşetă, după caz”, a stabilit Ministerul Educației.
Pentru emiterea biletelor în format fizic, de la casele de bilete ale operatorilor de transport feroviar, trebuie prezentat, în original, unul dintre următoarele documente:
-cardul naţional de elev valabil;
-carnetul sau legitimația de elev emis/emisă de unitatea de învățământ de apartenență; carnetul/legitimația de elev conține minim următoarelele elemente: nume și prenume elev, CNP elev, nr. matricol, viza pentru anul școlar în curs;
-adeverința emisă de unitatea de învățământ de apartenență;
-adeverință colectivă pentru elevi în cazul călătoriei grupurilor de elevi; adeverința este prevăzută cu semnătura conducătorului unității de învățământ și ștampila unității de învățământ.
Elevii vor avea posibilitatea să cumpere bilete și de la automatele de vânzare legitimații de călătorie sau online, după ce calitatea de elev a fost confirmată. Confirmarea se poate face online prin interogarea bazei de date pe care Ministerul Educației o transmite Autorității pentru Reforma Feroviară și care este pusă la dispoziția operatorilor de transport feroviar sau de la casa de bilete a operatorului de transport prin prezentarea unuia dintre documentele, ulterior elevul putând procura bilete online pe perioada întregului an școlar respectiv. Validarea calității de elev se face o singură dată pentru fiecare an școlar.
„În cazul achiziţionării mai multor legitimaţii de călătorie în aceeaşi zi, pentru călătoria cu acelaşi tren sau pentru relaţii diferite în acelaşi timp de către aceeaşi persoană, contravaloarea călătoriilor suplimentare se va imputa elevului sau reprezentantului său legal”, prevede proiectul actului normativ.
Gratuitatea la transportul cu metroul pe baza unui abonament lunar se acordă doar elevilor care locuiesc/ studiază în unitățile de învățământ din București și județul Ilfov. Abonamentele lunare se vor elibera prin casieriile din stațiile de metrou, pe suport card contactless reîncărcabil, în baza confirmării/validării calității de elev.
Confirmarea se face în baza carnetului de elev, vizat pentru anul școlar în curs, care va avea înscris pe prima filă codul numeric personal al elevului sau a adeverinței emisă de unitatea de învățământ pentru anul școlar în curs, în original, sau a cardului naţional de elev, precum și a cărții de identitate, în original, pentru elevii de peste 14 ani sau a certificatului de naștere în copie, pe suport hârtie sau electronic, pentru elevii sub 14 ani.
„Elevii vor putea opta pentru reîncărcarea abonamentelor lunare gratuite pe cardurile contactless reîncărcabile nominale prin intermediul unui portal și/sau al aplicațiilor mobile, după implementarea acestor soluții de către operatorul de transport cu metroul”, se arată în normele metodologice. În această variantă, verificarea calității de elev se va putea realiza prin intermediul Sistemului Informatic Integrat al Învăţământului din România.
Pentru transportul rutier al elevilor, prima etapă este aceea în care unitățile de învățământ primesc lista operatorilor de transport și rutele pe care operează acestea. În funcție de acestea, părinții trebuie să notifice școlile în primele 5 zile lucrătoare de la începutul anului școlar, cu privire la traseul și operatorul de transport folosit. Notificarea trebuie să cuprindă numele și CNP-ul elevului, precum și traseul pe care elevul circulă de la domiciliu la unitatea de învățământ și de la unitatea de învățământ către domiciliu.
După ce unitățile de învățământ fac listele cu elevii navetiști, acestea sunt trimise operatorilor de transport care vor emite lunar abonamente gratuite pentru respectivii elevi, abonamente care sunt valabile strict pentru traseul menționat în notificarea trimisă de către părinți. De asemenea, elevii trebuie să aibă asupra lor cel puțin un document care să le ateste această calitate.
Pentru elevii care sunt cazați la internat sau în gazdă în localitatea unde studiază decontarea cheltuielilor de transport între localitatea în care studiază şi localitatea de domiciliu se face astfel:
(i) contravaloarea a 4 călătorii dus-întors/lună, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt şcolarizaţi, cu decontare pe baza documentelor de transport;
(ii) contravaloarea unei călătorii dus-întors efectuate cu maxim 2 zile înainte și 2 zile după fiecare sărbătoare legală, din bugetul Ministerului Educaţiei, prin unităţile de învăţământ unde sunt
şcolarizaţi.
Un caz special este reprezentat de elevii care învață în altă localitate, dar nu există linii de transport între aceasta și localitatea de domiciliu. Pentru aceștia sunt stabilite sume forfetare care să-i ajute să ajungă totuși la școală, prin metode identificate de către familie. Cuantumul sumelor forfetare este stabilit de către consiliile județene până la data de 10 septembrie a fiecărui an. Suma forfetară este unică la nivel de județ, cu un tarif unic pe kilometru. Reglementare lasă practic loc pentru variații ale sumelor forfetare între județe.
Procedurile sunt ceva mai simple pentru serviciile publice de transport local, inclusiv metropolitan. Elevii care circulă cu autobuzul, troleibuzul sau tramvaiul vor putea circula gratuit, costurile urmând să fie suportate de către primăriile din orașele în care funcționează unitatea de învățământ la care elevii sunt înscriși.
În acest caz, nu este nevoie de un abonament, accesul în mijloacele de transport fiind permis cu cardul naţional de elev valabil, carnetul sau legitimația de elev emis/emisă de unitatea de învățământ de apartenență sau adeverința emisă de unitatea de învățământ de apartenență, a decis Ministerul Educației.