Greșeli majore la Autostrada 0, de centură Sud a Capitalei. Ce gafe au făcut proiectanții

Narcis Roșioru   
în HotNews
19/06/2020, 12:35
Greșeli majore la Autostrada 0, de centură Sud a Capitalei. Ce gafe au făcut proiectanții
Greșeli majore la Autostrada de centură Sud a Capitalei. Ce gafe au făcut proiectanții. Sursa foto: Hepta.ro

Constructorii care se ocupă de Autostrada 0, de centură Sud a Capitalei s-au lovit de mai multe probleme, după ce proiectanții au făcut proiectul cu mai multe erori grave.

Autostrada A0, noul inel de centură al Capitalei, este unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din țara noastră, însă greșelile de proiectare a tronsonului din partea de sud a Capitalei le dă mari bătăi de cap constructorilor, notează Hotnews.

În partea de sud a Autostrăzii 0, respectiv 52 de kilometri împărțiți în trei loturi, au apărut deja mai multe probleme, motiv pentru care lucrările trebuie regândite.

Probleme majore la Autostrada 0, de centură Sud a Capitalei

Cele trei loturi au fost contractate în 2019, iar acum acestea se află în stadiul de realizare a proiectului tehnic, după care se va putea demara și execuția propriu-zisă.

Lotul 1 și Lotul 2 vor fi realizate de către compania turcă Alsim Alarko, dar Lotul 1, cu lungime de 17 km, ce începe cu intersecția A0 cu Autostrada Soarelui, are o greșeală în proiectare.

„Antreprenorul Alsim Alarko analizează mai multe soluții de dimensionare a nodului astfel încât să asigure nivelul de trafic în conformitate cu studiile de trafic puse la dispoziție cu respectarea prevederilor normativelor de proiectare actuală. Ulterior prezentării acestora, va fi selectată soluția tehnică cea mai avantajoasa din punct de vedere tehnico-economic”, a precizat CNAIR pentru HotNews.

O altă greșeală făcută de proiectanți vizează podul A0 peste Dâmbovița, care va trebui să fie proiectat cu alt gabarit, care să permită și navigabilitatea pe râu.

Proiectul va trebui regândit, iar costurile vor crește

Sursa foto: Hotnews.ro
Sursa foto: Hotnews.ro

Traversarea Dâmboviței este și ea o problemă în calea realizării acestui lot, asta pentru că în caietul de sarcini al licitației documentația specifica faptul că A0 va supratraversa râul printr-un pod relativ obișnuit, cu un gabarit redus.

Ulterior, constructorul a descoperit că trebuie să proiecteze un alt pod, mai înalt, care să permită navigabilitatea pe râul Dâmbovița.

După cum este firesc, realizarea acestui pod nou va costa mai mult, motiv pentru care autoritățile și proiectantul caută în prezent soluții pentru a integra acest cost suplimentar în constract.

„Pentru obținerea avizului CNACN (n.r. Administrația Canalelor Navigabile) pentru Podul de la Dâmbovița, Antreprenorul a proiectat soluția tehnică a podului în funcție de caracteristicile tehnice menționate în Avizul de principiu al IPTANA (prestatorul care a elaborat studiul pentru “Amenajarea râurilor Argeș și Dâmbovița pentru Navigație și alte folosințe”.

În procedura de avizare a proiectului tehnic a intervenit o solicitare a CNACN conformă cu strategia în domeniul navigației, care impune o modificare de soluție a podului, respectiv o înălțare a gabaritului la 11m.

În acest sens, proiectantul analizează mai multe alternative pe care să le prezinte beneficiarului în vederea identificării soluției optime din punct de vedere tehnico-economic. Evident, noua soluție impune costuri suplimentare care trebuie să se încadreze în valoarea de contract acceptată”, au mai transmis reprezentanții Companiei de Autostrăzi, pentru Hotnews.

Probleme nu se opresc însă aici. Compania grecească Aktor, cea care a primit contractul de circa 180 de milioane de euro pentru a realiza Lotul 3 al A0 Sud, în lungime de 18 kilometri, a descoperit o altă gafă majoră: joncțiunea cu Lotul 2.

Mai exact, se pare că există o diferență de câțiva metri între traseul stabilit pentru Lotul 3 și traseul stabilit pentru Lotul 2.

„Au fost identificate unele discrepanțe la nivelul aliniamentului, în zona joncțiunii lotului 2 cu lotul 3 (Zona sonde OMV). Aceste aspecte au fost deja clarificate în cadrul întâlnirilor avute în cursul săptămânii 08-12.06.2020. Acestea urmează să fie implementate de către ambii antreprenori”, a precizat CNAIR referitor la această problemă.

Rămâne acum de văzut cât de repede vor fi rezolvate aceste probleme și când vom avea parte de Autostrada 0.

Închide ×