VAR trece la un alt nivel începând cu Cupa Mondială 2022, care se va desfășura începând din 21 noiembrie în Qatar, grație unei noi tehnologii introduse de FIFA. Este vorba despre extensia Semi-Automated Offside Technology (SAOT), deja testată, care va schimba radical lucrurile în ceea ce privește ofsaidul.
Pentru iubitorii sportului, există repere legate de Semi-Automated Offside Technology (SAOT). Mai exact, tehnologia Hawk-Eye folosită în tenis.
Acolo sunt utilizate șase sau mai multe camere legate la un computer. Acesta citește imaginile video în timp real și urmărește deplasarea mingii în timp real pe fiecare cameră. Iar apoi le combină pentru a produce o reprezentare 3D precisă a traseului mingii.
Here’s the key 3D animation for FIFA’s Semi-Automated Offside Technology at the World Cup. It’s:
– Automated by AI, no manual line drawing by the VAR
– Clear and easy to understand, like goal-line tech
– Issues of camera angle and perspective are removed
3/5 pic.twitter.com/2tmp1aMdgS— Dale Johnson (@DaleJohnsonESPN) July 1, 2022
Pe o formulă similară se va merge și-n fotbal. Sistemul este bazat pe inteligență artificială (AI) și va înlocui semnalizările VAR folosite astăzi. Mai exact, cele în care este selectat momentul în care mingea a fost lovită și se trasează ”manual” linii pe teren, în zona jucătorilor implicați în duelul luat în calcul pentru poziția ”în afara jocului”.
Grație noului sistem, deciziile urmează să fie mai rapide, mai precise, și vor oferi, de asemenea, o vizualizare îmbunătățită pentru fani, prin intermediul tehnologiei 3D.
Deci, ce probleme a sperat FIFA să rezolve? În primul rând, selectarea punctului exact în care mingea este atinsă de jucător. Care nu poate fi determinată cu precizie din cauza vitezei camerelor TV, 50 de cadre pe secundă.
În al doilea rând, oficialii VAR selectează manual cel mai îndepărtat punct atât pentru apărător, cât și pentru jucătorul în atac.
Ei bine, inteligența artificială elimină subiectivismul din acest proces. Pentru că nu există factor uman. Și, totodată, scoate din calcul nivelul de toleranță (”beneficiu al îndoielii”) privind acuratețea deciziei.
Nu în ultimul rând, reduce timpul în care se oferă un verdict. Un factor generator de frustrare atât în rândul competitorilor, cât și al publicului.
Cum funcționează noul sistem implementat de FIFA? Ei bine, un senzor va fi plasat în centrul mingilor Adidas ”Al Rihla” folosite la Cupa Mondială. Și va înregistra date de 500 de ori pe secundă pentru a detecta momentul lovirii acesteia.
În plus, există 12 camere dedicate, montate sub acoperișul stadionului. Iar acestea monitorizează până la 29 de puncte de date ale fiecărui jucător în parte, de 50 de ori pe secundă.
Grație acestora se va genera un model AI care va indica poziția exactă pe teren, cu o metodă similară celei folosite pentru tehnologia liniei de poartă. Cele 29 de puncte de date colectate includ toate membrele și extremitățile care sunt relevante în cazul unei poziții de ofsaid.
Combinând datele legate de jucători, respectiv momentul lovirii mingii, inteligența artificială semnalează automat ofsaidul. Semnalul este transmis arbitrilor din camera VAR.
Aceștia au sarcina de a valida decizia verificând imaginile create automat și informează arbitrul de centru. Acest proces are loc în câteva secunde și înseamnă că deciziile de offside pot fi luate mai rapid și mai precis.
Timpul necesar pentru a lua o decizie de ofsaid VAR, inclusiv generarea animației 3D, proiectată pe ecranele arenelor și în transmisiunile TV, se va reduce de la o medie de 70 de secunde la 25 de secunde.
FIFA a lucrat timp de trei ani la această tehnologie. A colaborat cu Adidas, dar și cu diverși parteneri, și în special cu Grupul de lucru pentru excelență în inovare și furnizorii de tehnologie.
Datele colectate în timpul testelor online și offline au fost analizate și validate de MIT Sports Lab. În timp ce TRACK, de la Universitatea Victoria, a validat științific tehnologia de urmărire a membrelor. În plus, o echipă de cercetare de la ETH Zurich oferă informații suplimentare despre capacitățile tehnologice ale unor astfel de sisteme de urmărire cu mai multe camere.
Tehnologia a fost deja verificată și în timpul meciurilor, la Cupa Mondială a Cluburilor din Qatar, în februarie. Și s-a dovedit a fi de succes. Iar Alameri Zayed de la Al-Jazira a fost primul jucător căruia i s-a anulat un gol folosind SAOT.
Pierluigi Colina, președintele Comisiei de Arbitri FIFA, salută implementarea noului sistem. ”Când arbitrii VAR lucrează la un incident foarte complex de ofsaid, pentru ei timpul zboară. Pentru antrenori, pentru jucători, spectatori, este cu totul altceva.
Astăzi, instrumentele de trasare a liniilor de ofsaid, cum ar fi triangularea, au nevoie de timp pentru a găsi punctul exact de lovitură.
La fel și poziția jucătorilor. În medie, sunt necesare aproximativ 70 de secunde pentru verificarea unui ofsaid.
Deși aceste instrumente sunt destul de precise, precizia poate fi îmbunătățită. Iar FIFA a lucrat pentru a dezvolta tehnologia offside semi-automatizată, care oferă arbitrului posibilitatea de a lua decizii mai rapide și mai precise.
În plus, a eliminat și incertitudinea dată de imaginile folosite astăzi. Cu linii foarte aproape una de cealaltă. Tehnologia Offside semi-automatizată oferă o vizualizare 3D, mai explicită, folosind aceleași date”, a spus Colina.
Noul sistem implementat de FIFA, Semi-Automated Offside Technology (SAOT), nu va scoate din discuție actuala practică a tușierilor. Care nu ridică fanionul. Pentru că nu va exista o semnalizare automată. În schimb, li se va cere acestora să o facă atunci când poziția este evidentă.
Totodată, tehnologia permite ca toate ofsaidurile potențiale să genereze alerte în camera VAR. Însă arbitrului de centru i se vor transmite doar în cazul unor momente importante: goluri, penalty-uri și cartonașe roșii.
Deci, dacă este detectat un ofsaid nesemnalat de asistent înainte de un corner sau o lovitură liberă, centralul nu va primi informare. Iar ofsaidul nu va fi penalizat.
În ceea ce privește implementarea în alte competiții, va mai dura. Pentru că sistemul impune un oficial suplimentar în camera VAR. Plus logistica. Ceea ce înseamnă costuri.
Este de așteptat ca mai întâi să fie folosit de UEFA, pentru competițiile continentale. Poate chiar din sezonul 2023-24. Iar în timp și în campionatele importante.