Gara Bartolomeu, acum o ruină, a fost, pe vremuri, un simbol al orașului istoric Brașov. Aici s-au dat bătălii importante pe vremuri, însă și acum, în scopul modernizării zonei. În prezent, lupta pare departe de a fi câștigată, birocrația fiind un dușman redutabil.
O importantă stație pentru trenuri, respectiv Gara Bartolomeu, a ajuns acum ruine. Numele său provine de la cartierul în care este situată. La rândul său, această zonă a Brașovului și-a luat denumirea de la Biserica Sfântul Bartolomeu, aflată în apropiere. Gara Bartolomeu a fost construită la sfârșitul secolului al XIX-lea pentru linia ferată spre Zărnești. Ea a fost dată în folosință în anul 1891, iar din cele 12 căi ferate sunt folosite doar patru.
Ceea ce puțini știu este istoria tragică a acestui loc. De Gara Bartolomeu se leagă unul dintre cele mai tragice evenimente petrecut în timpul Primului Război Mondial. Orașul Brașov, cucerit de români în toamna anului 1916, a fost luat prin surprindere de atacul furibund al forțelor germano-austro-ungare. La finalul lui septembrie s-a început lupta pentru Brașov, iar în octombrie 1916 a avut loc un adevărat măcel în incinta gării. O întreagă companie românească ce avea ordin să apere intrarea în oraș, a fost ucisă cu sălbăticie de trupele austro-ungare.
Profesorul universitar Ioan Vlad povestește în scrierile sale că, pe timp de noapte, a avut loc o defecțiune, iar în urma unei încurcături de ordine a apărut o fereastră în apărarea românilor. Adversarii au observat și au instalat un cuib de mitralieră într-o magazie a Gării Bartolomeu. În dimineața zilei de 8 octombrie, toată compania românească ce se afla în fața cuibului de mitralieră a murit pe loc. Cei ce nu au murit atunci au fost uciși de grenadele inamice plantate pe drumul spre oraș. Istoricul a catalogat acest moment ca o încălcare gravă a jurisdicției de război, dar și o jertfă de proporții a Armatei Române.
„La Bartolomeu au murit 250 de oameni. Sunt înmormântați acolo peste 650 de oameni din bătălia Brașovului, 7-8 octombrie 1916. În Brașov, în aceeași zi, în aceeași luptă, au murit 1.000 de oameni și 1.000 au fost luați prizonieri, deci o bătălie de proporții pentru apărarea Brașovului. Monumentul care s-a ridicat îi glorifică pe toți, dar a fost distrus partial de comuniști prin anii 1970. A fost desființat cimitirul eroilor de acolo și mormintele și osemintele duse în altă parte. Cele mai multe au rămas sub calea ferată și șoseaua de acolo”, a povestit, pentru FANATIK, istoricul Ioan Vlad.
Eroii de la Bartolomeu au fost înmormântați lângă calea ferată, unde s-a construit ulterior un cimitir. Acolo au fost îngropate, în 13 morminte comune, oasele a 595 de eroi români din zece regimente de infanterie care au luptat la Bartolomeu și în jurul Brașovului. În 1964 s-a lărgit calea ferată și șoseaua, astfel că cimitirul a fost desființat. Rămășițele eroilor au fost apoi mutate în cimitirul eroilor de la Șprenghi. Pe locul de lângă gară a rămas doar monumentul dedicat lor, construit în forma unei urne funerare și decorat cu un vultur. Din păcate, acesta se află în prezent într-o stare de degradare.
Profesorul spune că acest monument a fost inaugurat în cadrul unei ceremonii inedite, prezidată de protopopul Vasile Saftu. La eveniment a participat inclusiv Regele Ferdinand și Regina Maria. Monarhul a fost pus să îngenuncheze, însă a refuzat. Clericul i-ar fi spus că în acel loc sunt osemintele ostașilor români, care au murit pentru țară, lucru ce l-a convins pe Regele Ferdinand să îngenuncheze, gest rămas în istorie și care a conferit o simbolistică unică momentului.
Profesorul se zbate acum ca pe locul unde se află prezentul monument să fie construit un edificiu fără seamăn care să cinstească amintirea atât a eroilor de la Bartolomeu, cât și a celor care au luptat pentru Marea Unire: „Eu am propus, în cinstea eroilor de la Bartolomeu, să se realizeze un monument. El există în formula veche, dar și un monument al Marii Uniri la Brașov, pentru întreaga poveste națională. Un monument în centrul țării, mai mare decât toate, pentru cinstirea realizării generației jertfelor pentru Marea Unirii, în vecinătatea monumentului de la Bartolomeu, este un deal frumos unde s-a luptat, au murit oameni, iar 600 au fost luați prizonieri.
Locul prin care se trece dinspre Aeroportul Ghimbav a devenit un steag roșu al turismului montan, lucru trist în 2025, având în vedere faptul că, în trecut, acest loc era celebru în Brașov. Clădirea arată acum ca după un bombardament, trotuarele nu mai există, iar gropile reprezintă un real pericol pentru oricine trece aici. Ușile sunt încuiate și nici mânere nu mai au, iar casa de bilete nu mai funcționează de circa doi ani. Pereții scorojiți ai Gării Bartolomeu nu mai aduc aminte de locul unde s-au derulat scene istorice, iar localnicii spun că acum în zonă se plimbă mai mult oamenii străzii decât călători.
La finalul anului trecut Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov a reluat licitația pentru modernizarea Gării Bartolomeu. Abia după ce două licitații au fost anulate, au fost făcute trei oferte pentru realizarea lucrărilor necesare, potrivit clubferoviar.ro. Valoarea estimată a proiectului se ridică la circa 10,5 milioane de euro, bani de la bugetul de stat. Potrivit unui răspuns al CFR solicitat de FANATIK, procedura de achiziție a lucrărilor de execuție este în desfășurare. Lucrările ar urma să înceapă în acest an.
Proiectul de modernizare a clădirii prevede, printre altele, refacerea persoanelor și platformelor, îmbunătățirea infrastructurii feroviare, modernizarea zonelor adiacente, inclusiv parcările și accesul pietonal, instalarea unui nou sistem de canalizare și de iluminare, reamenajarea zonei verzi, instalarea de mobilier exterior și indicatoare speciale pentru persoanele cu dizabilități.
„De asemenea, SRCF Brașov a realizat Studiul de fezabilitate pentru „Realizare conexiune feroviară cu Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav”, care prevede ca Gara Bartolomeu să fie punctul de plecare pentru transportul feroviar către aeroport. Pentru acest proiect sunt prevăzute un peron la linia 7 și o parcare. Indicatorii tehnico-economici ai investiției au fost aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1010/10.08.2022, fiind în curs demersurile pentru identificarea unei surse de finanțare pentru întocmirea proiectului tehnic și execuția lucrărilor”, se mai menționează în răspunsul CFR.