Se pare că orașul de 5 minute există într-adevăr. În timp ce marii urbaniști din Europa au în plan să construiască ”orașele de 15 minute”, iată că există un loc pe continent unde s-a reușit chiar mai mult de atât.
Când vorbim despre achiziția unei locuințe într-un oraș, oamenii iau în calcul mai multe detalii. Pentru mulți contează enorm ca locuința să nu fie prea departe de locul de muncă, astfel încât să nu piardă mult timp în trafic.
Alte persoane în schimb își doresc să aibă magazine în apropiere, școli, grădinițe, ori chiar mall-uri. Totodată, sunt și oameni care vor parcuri, ori alte zone verzi unde să se poată relaxa, nu foarte departe de casă.
Din păcate însă, de cele mai multe ori nu le putem avea pe toate. În orașul de 5 minute însă, acest lucru este posibil. Este vorba despre cartierul unui oraș din Danemarca unde oamenii găsesc tot ceea ce le trebuie.
Mai exact, conform The Guardian, în acest loc, indiferent de zona în care locuiesc, oamenii se află la doar 5 minute distanță de tot ceea ce au nevoie. De la magazine până la locuri verzi, locuri pentru înot și alte spații amenajate.
De asemenea, oamenii care locuiesc în orașul de 5 minute nu folosesc nici mașinile atât de des. Pentru că zona le permite să se deplaseze foarte ușor pe jos, iar distanțele sunt mici, nu mai e nevoie de un autovehicul.
„Mașinile nu sunt binevenite aici”, spune Lars Riemann, de la consultanții în planificare Ramboll, care au câștigat concursul pentru proiectarea Nordhavn în 2008, împreună cu arhitecții Cobe și Sleth și alți parteneri.
Nordhavn din Danemarca nu a arătat însă mereu așa. Orașul are în prezent o populație de aproximativ 6.000 de locuitori, iar înainte era o zonă industrială. Ulterior însă, autoritățile locale au decis să reamenajeze zonele și să creeze și noi locuri de muncă.
Totodată, nevoile oamenilor au contat foarte mult. Astfel, infrastructura a fost dezvoltată, iar dincolo de asta, localnicii se bucură și de o mulțime de facilități, după cum povestește Lars Riemann.
„Am spus: „Cum arată un oraș în care se poate merge pe jos? Cum arată străzile? Ce le place oamenilor să experimenteze în timp ce merg pe jos?”. La final, a fost ceva de genul: „Bine, deci acum că avem toată această infrastructură pentru mersul pe jos, cu bicicleta și transportul public, mai este loc pentru mașini?””, povestește Riemann.
Cum arată, deci, orașul de 5 minute? Într-un singur loc se găsesc zone rezidențiale, alături de clădiri de birouri. Totodată, infrastructura socială, adică școlile, grădinițele, dar și magazine ori cafenele sunt și ele foarte aproape.