Mai mult ca niciodată, în 2024, rețelele sociale joacă un rol care se poate dovedi a fi fundamental în alegerile prezidențiale din SUA 2024. Rețele extrem de populare peste ocean, ca Facebook, Twitter și TikTok, pot influența milioane de alegători.
În toate colțurile planetei, în special în Statele Unite ale Americii, TikTok a explodat în popularitate în rândul adolescenților și al adulților tineri în timpul pandemiei. Sunt peste 1 miliard de utilizatori globali.
Întrucât platforma a devenit definitorie pentru acest segment de vârstă în toată lumea, acest aspect a provocat tendințe de consum. Au apărut și vedete în toate părțile lumii. La rândul lor, unele personalități au încercat să profite de acest trend pentru a acumula capital de imagine.
În această situație sunt cele mai mediatizate două personalități ale momentului pe glob: Donald Trump și Kamala Harris. Vorbim de politicienii care se bat, pe 5 noiembrie 2024, pentru postul de cel mai puternic om al planetei – funcția de președintele al SUA.
TikTok a reprezentat un veritabil câmp de luptă între republican și candidatul democraților în ultimele luni. Atât Donald Trump, cât și Kamala Harris au încercat să-și sporească prezența pe platformă, în încercarea de a ajunge la tinerii alegători.
Se pare că fostul președinte a ajuns la mult mai multe persoane. În comparație, actualul vicepreședinte are doar 6,2 milioane de urmăritori, aproape jumătate din cei 12,5 milioane ai lui Trump. Ambii și-au făcut conturile abia în această vară.
Prin clipurile postate frecvent, în ipostaze cât mai apropiate de americanul de rând, candidații pentru Casa Albă încearcă să atragă cât mai mulți tineri cu drept de vot. Trump pare mult mai dezinvolt. A acceptat să apară în imagini haioase, a invitat influenceri sau vedete cunoscute de peste ocean.
În schimb, Harris a avut mult mai puțină implicare. Cea mai mare parte a fluxului ei de postări constă în filmări ale traseului campaniei. La capitolul TikTok vedem, așadar, o victorie clară a lui Trump.
În 2017, Brad Parscale, fostul director de campanie pentru tehnologii digitale al lui Donald Trump, a spus că Facebook i-a adus victoria în alegeri actualului candidat republica la alegerile din 2016.
Tot atunci, Twitter (actualul X) a fost o platformă care l-a ajutat pe Trump pentru a vorbi cu oamenii. Cele două rețele sociale joacă un rol important și în bătălia din prezent, Trump – Harris.
În campania din prezent pentru Washington, echipa Kamalei Harris a cheltuit 80 milioane de dolari pentru reclame electorale pe Facebook. Democrata a plătit mult mai mult decât Trump pe platformele Meta. Cheltuielile fostului președinte au fost ”doar” de 9,4 milioane de dolari.
Deși Google și Meta rămân primii destinatari ai cheltuielilor publicitare digitale, și alte platforme joacă roluri din ce în ce mai importante. X-ul lui Elon Musk (fostul Twitter) a înregistrat cheltuieli din ambele tabere. Trump și partidul republican au investind 762.000 de dolari, respectiv 420.000 de dolari. De notat că susținerea lui Musk față de Trump este una deja cunoscută publicului larg.
E important de subliniat că strategia digitală a lui Harris se extinde dincolo de rețelele sociale. Echipa de campanie a democratei a alocat 56 de milioane de dolari platformelor de streaming digital precum Netflix, Hulu și Peacock de la NBC. Această abordare pe mai multe direcții asigură faptul că mesajul ei ajunge la alegători prin diferite puncte de contact digitale, notează Linkedin.
În 2019, Kamala Harris a adoptat o strategie dură pentru a lupta cu, spunea ea, dezinformările emise online de fostul președinte și actualu lei rival pentru Casa Albă, Donaldo Trump.
Candidatul democrat a cerut, în octombrie 2019, ca Donald Trump să fie cenzurat de marii actori Big Tech. Harris a spus că Trump, pe atunci președintele în exercițiu, nu ar trebui să aibă acces la rețelele sociale.
”Uite, să fim sinceri, contul de Twitter al @realDonaldTrump ar trebui suspendat”, a scris ea pe actuala rețea X, care este deținută de aliatul lui Trump, miliardarul Elon Musk.
În octombrie 2020, Twitter (devenit între timp X) a anunțat că a blocat contul președintelui (de atunci) Donald Trump, din cauză că a încălcat politica companiei şi a difuzat adresa de e-mail a unui ziarist de la New York Post.
Ulterior, în 2021, Trump a fost blocat definitiv de Twitter și alte rețele. Imediat, miliardarul a anunțat că și-a creat propria rețea socială. “Am creat Truth Social şi Trump Media and Technology Group (TMTG). Totul pentru a rezista tiraniei giganţilor tehnologiilor”, a afirmat fostul preşedinte într-un comunicat. Platforma sa era lansată în 2022.
În perioada premergătoare alegerilor prezidențiale din SUA din 2024, Kamala Harris și Donald Trump au atras de partea lor influenceri cunoscuți de peste ocean. Cei doi politicieni și-au extins astfel sfera de activitate dincolo de platforme precum TikTok, Facebook sau Twitter. Scopul final: atragerea de tineri alegători.
Fundația Heritage, apropiată de Partidul Republican, a găzduit în octombrie 2024 un summit unde 30 de influenți conservatori, care au o audiență combinată de 50 de milioane de urmăritori, au coordonat modul de a comunica punctele de mesaje republicane, notează The Daily Mail.
Nici tabăra opusă nu s-a lăsat mai prejos. Financial Times notează că echipa de campanie a lui Harris a apelat la 200 de creatori de conținut pentru Congresul Democrat de la Chicago.
În urmă cu o lună, fostul președinte Donald Trump a colaborat și el cu câțiva creatori de conținut, printre care Logan Paul, The Nelk Boys și Adin Ross. În plus, acesta a fost intervievat de proprietarul platformei X, Elon Musk.
Influențe uriașe în rândul alegătorilor pot veni și din partea vedetelor americane. Nume mari din film, muzică sau sport și-au anunțat sprijinul pentru Kamala Harris sau Donald Trump.
Starul pop Taylor Swift a susținut-o pe Kamala Harris într-o postare pe Instagram la câteva minute după ce s-a încheiat dezbaterea dintre Harris și Trump. Ei i se alătură și alți muzicieni. Printre ei: Gracie Abrams, Ricky Martin, Eminem sau Marc Anthony.
Și actori celebri sunt de partea lui Harris. Putem enumera aici: Will Ferrell, Julia Roberts, Leonardo DiCaprio, Sarah Jessica Parker, George Clooney, Barbra Streisand, Matt Damon, Robert De Niro sau Jennifer Lawrence.