Era imposibil ca lumea showbizului să scape neafectată de pandemia COVID-19. Artiștii au fost nevoiți să renunțe la concerte, antreprenorii aproape că șomează și se pierd o mulțime de bani, într-un mod considerat cu totul neașteptat, până de curând. Dincolo de asta, publicul are enorm de suferit. Cunoscutul impresar Radu Groza a avut amabilitata să analizeze întreaga situație din industria muzicală, în exclusivitate pentru FANATIK.RO.
Radu, în primul rând, te rugăm să te prezinți… dacă mai este cazul…
În prezent, sunt director la „Golden Events&Concerts”. Dincolo de activitatea desfășurată mulți ani în domeniul impresariatului, de-a lungul timpului am fost și eu… coleg de breaslă cu voi. Am studiat la Facultatea de Jurnalism și am lucrat la Radio România și la Popcorn…
Cum ai petrecut Paștele?
În perioada Sărbătorilor Pascale am stat la Câmpia Turzii, acasă la tata, împreună cu fratele meu și cu familia lui. Ne-am străduit să uităm de epidemie și, până la urmă, a fost frumos.
Ce impact are, asupra ta, criza COVID-19?
Ca pentru toată lumea… Ne e greu să ne izolăm. Activitatea cu care mă ocup presupune foarte multe întâlniri, zilnice. Îmi place enorm ceea ce fac. Iubesc muzica, îmi place să mă întâlnesc cu artiștii și cu toți oamenii care lucrează în acest domeniu.
Dar asupra trupelor pe care le impresariezi?
Această pandemie a oprit lumea artistică. Practic, ca toți oamenii responsabili, artiștii, compozitorii, etc, s-au autoizolat și au stat, mai mult sau mai puțin liniștiți, la casele lor.
Ce fac acești artiști despre care vorbești, în această perioadă? La ce lucrează, etc…
Unii dintre ei au început să lucreze, la diferite proiecte. Cred că după această criză, să-i spunem sanitară, vor apărea câteva proiecte interesante.
Cunoști cazuri de cântăreți care s-au autoizolat?
Absolut toți artiștii din show-bizz-ul românesc s-au izolat, s-au carantinat…
Ce impact are criza asupra întregului showbiz românesc?
Din păcate, această pandemie va aduce după ea și o criză economică profundă. Spectacolele au fost interzise, chiar înainte de a se instaura Starea de Urgență. În România, artiștii câștigă bani din spectacole. În jurul lor s-a creat o adevărată industrie, cu oameni care trăiesc numai din asta. În momentul de față, aceștia nu mai câștigă nimic… Criza a paralizat întreg show-bizz-ul românesc!
Te rugăm să argumentezi ideea, mai ales din punct de vedere financiar…
Cum spuneam, spectacolele au fost primele activități interzise, chiar înaintea instaurării Stării de Urgență. Cele mai mari dificultăți sunt cauzate de faptul că, în condițiile date, nu ne mai putem desfășura activitatea. Suntem legați de mâini și de picioare. Nu avem cum să organizăm concerte, deci principala sursă de venituri a secat. Din punct de vedere economic, sunt văduviți atât organizatorii, cât și artiștii, agențiile de ticketing, firmele care posedă scenotehnica, sunetul și luminile, sălile de spectacole, dar și hotelurile și restaurantele.
Cunoști cazuri de cântăreți care au avut de suferit, în mod deosebit, din pricina acestei pandemii?
Nu cunosc cazuri grave și aici mă refer, în primul rând la artiști care să fi fost infectați cu coronavirusul. În schimb, repet, au fost afectați foarte mulți dintre ei din alte motive, mai ales cei care aveau concerte programate în această perioadă. Sunt mulți care se pregăteau să lanseze piese noi, videoclipuri sau aveau alte proiecte. Sunt oameni care au familii de întreținut, practic toți „mănâncă” din spectacole. Pe lângă aceștia, mai sunt cei care cântă la nunți. Și ei sunt, cu toții, abătuți.
Compromiterea sezonului estival va avea repercursiuni asupra showbizului? Vorbim despre turnee anulate…
Da, din păcate, va avea repercursiuni foarte grave. Am înțeles că marile festivaluri vor fi anulate. Din punct de vedere economic, acest aspect este foarte grav. Există echipe mari care muncesc și un an întreg, pentru un festival. Aceste show-uri crează o mulțime de locuri de muncă: personalul care asigură scenotehnica, transportatorii, hotelierii, posturile pentru oamenii care muncesc în restaurante, make-up artiștii, coregrafii, scenografii, firmele de pază și de protecție, artiștii, impresarii și multe alte categorii…
Ai deja cunoștință de spectacole și de turnee anulate, ale unor artiști cunoscuți?
Da, sunt foarte multe! Spre exemplu, Pink Martini trebuia să cânte pe 11 aprilie la Sala Palatului, iar pe 12, la Fratelli. Boney M avea programat un concert, pe 8 aprilie, la Sala Palatului, Ovidiu Lipan „Țăndărică”, împreună cu Filarmonica București, pe 19 aprilie la Suceava, unde urmau să cânte și Eugen Doga și Filarmonica din Chișinău, pe 20 aprilie. Să nu uităm și evenimentele private, la care Loredana Groza și Andra au fost nevoite să renunțe.
În România, va putea funcționa varianta spectacolelor online? Cum se achită „biletul”?
Nu știu. Nu cred… Se încearcă niște metode, dar, sincer, eu nu cred în această variantă. În România, oamenii sunt obișnuiți că tot ceea ce se găsește pe internet este gratis…
Ce tip de muzică „prinde” mai bine, în această perioadă, în mediul virtual?
În vremea acestei pandemii și în momentul în care se înregistrează un declin al tuturor valorilor noastre, avem nevoie de muzică, de artă… Acum, când suntem reduși la tăcere și stăm în casă, doar visele și frumosul mai au șanse să ne scoată la lumină. Fără exagerare, cred că salvarea noastră stă chiar în muzică, în artă, în felul în care aceasta din urmă ne poate transforma!
Cum se mai poate promova un artist, în această perioadă?
Promovarea unui artist poate fi făcută online, la radio și la televiziune. Avantajul stă în faptul că, prin conceptul „real online”, artistul este mult mai natural. Conceptul de promovare poate fi transformat într-un avantaj.
Ai vorbit, de curând, despre faptul că managerii nu trebuie să stea cu mâinile în sân. Te rugăm să detaliezi…
Trebuie găsite metode prin care artiștii români să poată supraviețui economic, pandemiei. Mi-aș dori ca Ministerul Culturii și organismele de gestiune colectivă să se implice în găsirea metodelor prin care să ajute artiștii să traverseze cu bine această perioadă.
De-a lungul timpului, s-au scris lucrări mari și melodii minunate, în situații critice. De ce nu asistăm și acum la un asemenea caz?
Este prea devreme ca să se petreacă un asemenea fenomen. Au apărut, deja, câteva lucrări, poate nu foarte ample, dar este încă prematur să vorbim despre producții de amploare. Sunt sigur, însă, că ele vor apărea…
Care sunt previziunile în showbizul internațional, pe termen scurt și mediu, având în vedere problemele create de pandemie?
Deocamdată, situația este încă neclară, din punctul de vedere al crizei sanitare. Sper ca lucrurile să se lămurească în viitorul apropiat și abia după aceea se vor putea face planuri concrete.
Radu Groza este cel mai cunoscut impresar român al momentului. S-a născut la 18 noiembrie 1971, la Câmpia Turzii, în același oraș cu Paul Ciuci și Leluț Petrescu din trupa Compact și cu Andra. De-a lungul anilor, a avut în portofoliu toți artiștii de calibru din țară, iar, ca promotor, a organizat spectacole grandioase, pentru cântăreți internaționali de calibru. Dincolo de asta, recunoaște că visul său dintotdeauna a fost să publice o revistă de muzică, dedicată adolescenților. În 1997, a devenit director artistic la Media Pro Music, perioadă în care a definitivat o mulțime de proiecte de succes, precum promovarea albumului „Supersonic”, al trupei Holograf. În anul 2000, l-a cunoscut pe Ștefan Bănică Jr., despre care afirmă:„ A fost una dintre cele mai fericite întâmplări din viața mea. Totul a pornit de la faptul că ne plăcea același gen muzical, respectiv rock and roll, muzica anilor ’50-’60. Afinitățile muzicale comune ne-au condus la o prietenie frumoasă, de ani de zile în care am lucrat și am făcut „afaceri” împreună”. După o perioadă petrecută la Cat Music/Media Services, în 2004 a înființat firma Music Management. De-a lungul vremii, Radu Groza a semnat contracte exclusive de management și de impresariat cu artiști precum Ștefan Bănică (n.r au lucrat împreună 10 ani), Cristi Minculescu – Iris, Compact, Marcel Pavel, Proconsul, Delia, Accent, Exotic, Andreea Bănică, Blondy, Nicola, Nicoleta Luciu, Anna Lesko, Anamaria Ferentz, Distinto, Ianna Novac, Nico Matei, Anca Neacșu (ex ASIA), Heaven, Lili Sandu, Mihai Mărgineanu, Annes, Provincialii, Roxana Nemeș, Andreea Antonescu, Lavinia Pârva, Anca Badiu, George Nicolescu, Radu Captari și AG Weinberger. Din 2015, a lucrat cu artiști de renume mondial, precum Francesco Napoli sau Nyanda (ex Brick’n’Lace) și a organizat, ca promotor, concerte pentru Al Di Meola, Alphaville, Julio Iglesias, Boney M, Chris Norman, Modern Talking, Sandra, Saragossa Band și mulți alții.