ADVERTISEMENT
News

În an electoral, Guvernul Orban promite 3.000 de kilometri de autostradă! Reacția tranșantă a unui deputat USR: „Vechea clasă politică ne tot minte din 4 în 4 ani”

Autor: Bogdan Solomon | 24.07.2020 | 17:38
În an electoral, Guvernul Orban promite 3.000 de kilometri de autostradă! Reacția tranșantă a unui deputat USR: „Vechea clasă politică ne tot minte din 4 în 4 ani”
USR crede că miile de kilometri de autostrăzi promise de Guvernul Orban vor rămâne doar pe hârtie. Sursa foto: cvlpress.ro

Infrastructura, una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă țara noastră încă de la începuturile democrației își va găsi rezolvarea mai repede decât ne-am fi așteptat. Asta dacă dăm crezare promisiunilor făcute de actualul Guvern PNL în frunte cu premierul Ludovic Orban, care, ca în fiecare an electoral, vorbesc despre investiții masive și construirea a cel puțin 3.000 de kilometri de autostradă.

ADVERTISEMENT

Având în vedere că astfel de afirmații au fost făcute de fiecare dintre liberalii sau social-democrații (deloc puțini) care s-au perindat în ultimii ani la conducerea Ministerului Transporturilor, cetățenii români se tem ca nu cumva să asiste la aceeași piesă de teatru, pusă în scenă, însă, cu actori diferiți.

De aceeași părere este și deputatul USR Claudiu Nasui, care amintește că toate autostrăzile promise în prag de alegeri, fie ele parlamentare, locale sau prezidențiale, au rămas doar pe hârtie, pierdute printre studii de fezabilitate interminabile, „în mod ironic denumite scurt SF-uri”.

Deputatul USR Claudiu Nasui nu crede că PNL va construi cei 3.000 de kilometri de autostradă pe care i-a promis

Vechea clasă politică începe să rostogolească minciuna că nu sunt autostrăzi în România din cauza USR. Hai să ne uităm puțin cine și cât timp a stat în funcția de ministru al transporturilor în ultimii 14 ani. O analiză simplă a mandatelor din ultimii 14 ani ne arătă că vina este aproape egal împărțită între PSD și PNL.

ADVERTISEMENT

Chiar actualul premier, domnul Orban, a fost în această funcție timp de 1 an și 266 zile în Guvernul Tăriceanu 2. Chiar și domnul Ponta a fost și ministru al Transporturilor până când i-a predat ștafeta doamnei Ramona Mănescu.

Alte personaje care s-au perindat prin această funcție îi includ pe Relu Fenechiu, Dan Șova sau Alexandru-Bogdan Cuc, renumit după ce inițial a fost remaniat tocmai de cei care îl puseseră în fruntea ministerului. Dacă ne uităm pe cifre, vedem că PSD și PNL concurează îndeaproape la numărul de zile în care au avut șefia transporturilor.

PSD a fost în fruntea ministerului 1.704 zile. PNL a fost 1.539 zile. PNL însă a fuzionat cu PDL care a avut și el ministerul timp de 1.225 de zile. România are mai mulți kilometri de studii de fezabilitate decât de autostradă. Ajungem, în total, la un număr timid de 850 de kilometri de autostradă.

ADVERTISEMENT

De asemenea, nu o să comparăm că o țară precum Coreea de Sud, cu o suprafață mai mică decât jumătate din suprafața României are de aproape cinci ori mai mulți kilometri de autostradă decât avem noi. Vechea clasă politică ne tot minte din 4 în 4 ani, că va construi autostrăzi dacă doar le mai dăm o dată votul.

După ce ajung, însă, unii invariabil la putere, autostrăzile se fac mai mult pe hârtie. Miliarde sunt aruncate pe studii de fezabilitate, în mod ironic denumite scurt SF-uri. Credeți că următoarea tură de alegeri va fi diferit? Absolut deloc. Un partid deja ne promite că va face 3.000 de km de autostrăzi în următorii 4 ani”, a scris Claudiu Nasui pe contul său de Facebook.

ADVERTISEMENT

Și Cătălin Drulă este sceptic: „Plan pompos, fără nimic concret”

La rândul său, Cătălin Drulă, deputat USR și membru în Comisia pentru transporturi şi infrastructură, a criticat în termeni duri promisiunile guvernului Orban privind deschiderea șantierelor pentru 3.000 de km de autostradă și drum expres în următorii 10 ani. Totodată, acesta a arătat că planul de investiții nu face altceva decât să recicleze obiective vechi de 15 ani, fără a explica sursa celor 31 de miliarde de euro necesari pentru demararea lucrărilor.

Genul acesta de plan pompos, fără nimic concret, a rămas sub numele de “carioci colorate”. Acum avem slide-uri de PowerPoint în loc de carioci, dar nivelul de seriozitate e cam același. Nu ni se explică/propune în vreun fel cum vom ajunge să creștem de 10 ori ritmul actual de investiții în infrastructură: de la 1 mld €/an la circa 10 mld €/an la ce se propune acolo.

ADVERTISEMENT

De unde bani și, mai important, cu cine facem investițiile astea? Cu aceleași companii de stat anchilozate pline de toți politrucii PDL, PSD, PNL, etc? Cu CNAIR? Finanțarea unui asemenea plan trebuie să vină de undeva, nu se poate și să crești toate cheltuielile statului și să menții PNDL și să direcționezi bani la clientela de partid și să mai găsești de undeva și 80 de miliarde de euro pentru infrastructură mare (în condițiile în care în cei zece ani dinainte România n-a reușit nici o zecime din acest plan).

Este nevoie de reformă în gestionarea marilor investiții. Project management pe un plan de zeci de miliarde de euro nu faci cu băieții și fetele de la partid. Ce-am observat este absența oricărei preocupări a acestui guvern pentru reformare în infrastructură. Compania CNIR tot 0 angajați are după 4 ani – nici PSD și nici PNL n-au vrut să operaționalizeze o nouă structură în care sa fie profesioniști și oameni capabili de project managment pentru investiții mari de infrastructură”, a explicat Cătălin Drulă.

CITEȘTE mai multe articole interesante din categoriile NEWS, SPORT sau LIFE
ADVERTISEMENT
A apărut revista SuperEuro
  • SuperEuro, cea mai tare revistă glossy dedicată Euro 2020
  • SUPEREURO: 164 de pagini premium, la doar 10 lei!