Agenția europeană care coordonează traficul aerian avertizează că turiștii din Europa se vor confrunta cu întârzieri mari, iar traficul aerian va crește cu 5%, astfel că lipsa de personal va ține oamenii la sol. Asta va echivala cu vacanțe ratate și cu bani pierduți în toate părțile.
Aproximativ 25% din zborurile de pe Otopeni au avut deja întârzieri sau anulări în 2024, iar vara trecută 40% dintre zborurile europene au fost afectate de întârzieri sau anulări. Eurocontrol avertizează că amânările vor depăși cu ușurință nivelul din 2024, atunci când au fost înregistrate cele mai mari blocaje din ultimii 30 de ani.
Inclusiv TAROM ar putea avea probleme, astfel că turiștii sunt rugați să se înarmeze cu răbdare. „Sezonul estival nu iartă pe nimeni. Atât companiile de handling bagaje, inclusiv zona de personal de la controlul de trafic au probleme cu personalului, nu sunt suficienţi oameni. Când ai vârf de sezon, atunci se simte.
Avem parteneriate cu furnizorii de handling de bagaje. Unul dintre punctele de presiune maxime vara sunt pe logistica bagajelor, ceea ce pe noi ne ajută„, a declarat Silvia Teodorescu, purtător de cuvânt al companiei TAROM. Compania Ryanair estimează, de asemenea, că situația va fi mai complicată decât vara trecută, în special în final de săptămână, conform Observatornews.ro.
Cât despre Wizz Air, lider de piață din România, această companie promite că va încerca să evite orice blocaj. ”Controlul traficului aerian a devenit principalul blocaj, mai ales în perioadele de vârf din timpul verii, generând întârzieri și anulări. Am implementat buffere suplimentare și capacitate alternativă pentru a putea face față problemelor cauzate de alţi actori din sistem”, a declarat Jozsef Varadi, CEO Wizz Air.
Conform Obseratornews.ro, nu doar controlorii de trafic sunt problema în acest caz. ”Aceste companii îşi calculează timpii la sol într-un regim extrem de scurt, care nu poate fi îndeplinit întotdeauna. Pe o parte dau jos pasagerii, pe alta îi îmbarcă, în acealaşi timp însoţitorii fac curăţenie în avion. E un talmeş-balmeş„, a explicat pilotul Cezar Osiceanu.
„Anulările, întârzieile mai mari de 3 ore calculate la aterizare sau refuzul de îmbarcare. Toate primesc aceleaşi compensaţii în valoare de 250, 400 sau 600 de euro de persoane. La toate acestea se poate adăuga şi rambursarea”, a declarat, la rândul său, Ramona Colea, reprezentantul unei firme de despăgubiri.
O altă problemă mare pentru pasageri va fi bagajul. Așadar, cine merge cu bagaje puține nu va fi ”enervat” de condițiile de zbor, spre deosebire de cei care vor să călătorească cu cățel și cu purcel. „Dacă vrei doar un loc în avion, plătești foarte puțin, poți zbura la un preț minim. Dar dacă vrei să călătorești cu foarte mult bagaj, ca un brad de Crăciun și să iei cu tine toată casa, vei plăti suplimentar, deoarece adaugi greutate avionului și costuri suplimentare”, a explicat CEO-ul Wizz Air, Jozsef Varadi.