Manipularea înregistrărilor, crearea unei fotografii și răspândirea de știri false sunt doar câteva dintre modalitățile prin care inteligența artificială poate interfera în alegeri. Iar neîncrederea multor americani în mass-media nu ajută lucrurile. Inteligența artificială progresează din ce în ce mai rapid. Odată cu ea, montaje sau imagini generate de o inteligență artificială. Acest lucru face dificilă detectarea conținutului fals. Iar erorile pe care le putem vedea și astăzi vor fi dispărut peste câteva săptămâni, pe măsură ce software-ul continuă să evolueze. Acestea vor fi aproape imperceptibile și ridică întrebarea ce este adevărat și ce este fals.
Ca definiție acceptată, inteligența artificială (AI) este „ansamblul de teorii și tehnici utilizate pentru a crea mașini capabile să simuleze inteligența umană”. Însă inteligența artificială vine la pachet cu un risc major, acela de manipulare a opiniei publice. Aproape că nu trece o zi fără ca pe rețelele de socializare să nu apară imagini false create de inteligența artificială. Aceste imagini sunt retransmise de mișcările politice, ceea ce trezește temeri legate de o utilizare sporită a noilor tehnologii în scopuri propagandistice.
Donald Trump mărșăluind pe străzile din New York, susținut de o mulțime uriașă, chiar în ziua în care a fost pus sub acuzare. Steaguri americane fluturând în aer. Această fotografie a fost postată pe Twitter și preluată de propriul său fiu, Eric Trump. La momentul respectiv, acesta era conștient că imaginea era un fals, creat cu ajutorul inteligenței artificiale, dar nu a contat pentru el.Rezultatul: aproape 10 milioane de vizualizări pentru această fotografie! Unii internauți chiar au partajat-o ca fiind reală, deşi evident că nu este. Autorul ei chiar a și semnat-o. El este un cunoscut utilizator al rețelelor de socializare și un susținător al fostului președinte american.
În Germania, partidul de extremă-dreapta Alternativa pentru Germania (AFD) folosește și el imagini false fără să stea mult pe gânduri. La sfârșitul lunii martie, AFD a publicat un afiș care arată un grup de bărbați cu părul negru, care vociferează agresivi. Era suficient pentru a speria oamenii cu sloganul „Nu venirii mai multor migranți!”. Partidul își asumă responsabilitatea. Acesta spune că utilizează „baze de date de imagini gratuite, fără a verifica dacă acestea conțin inteligență artificială”. Cei care fac campania spun chiar că sunt „recunoscători” pentru această nouă tehnologie.
În continuare, o fotografie cu Donald Trump în arest, o înregistrare video care arată un viitor sumbru dacă președintele Joe Biden va fi reales sau o înregistrare audio a unei dispute între cei doi politicieni. Aceste publicații de pe rețelele de socializare au un lucru în comun: sunt complet false. Toate au fost create cu ajutorul inteligenței artificiale, o tehnologie care se dezvoltă rapid. Experții se tem că aceasta ar putea provoca un potop de informații false în timpul alegerilor prezidențiale americane din 2024, care vor fi probabil primele alegeri în care utilizarea inteligenței artificiale va fi generalizată.
Atât democrații, cât și republicanii vor fi tentați să folosească inteligența artificială – care este ieftină, accesibilă și nu este supusă multor constrângeri legale – pentru a atrage mai bine alegătorii sau pentru a produce pliante cu o simplă pocnitură de degete. Dar experții se tem că acest instrument ar putea fi folosit și pentru a semăna haos într-o țară divizată, unde unii alegători încă mai cred că alegerile din 2020 au fost furate de fostul președinte Donald Trump în favoarea lui Joe Biden, în ciuda dovezilor care demonstrează contrariul.
În martie, imagini false generate de inteligența artificială cu Trump oprit de poliție au devenit virale, oferind o imagine a ceea ce ar putea arăta campania din 2024. Luna trecută, ca răspuns la anunțul candidaturii lui Joe Biden, Partidul Republican a publicat o înregistrare video, produsă tot cu inteligența articială, în care prezicea un viitor de coșmar în cazul în care democratul ar fi reales. Imaginile realiste, deși false, arătau China invadând Taiwanul sau piețele financiare prăbușindu-se.
La începutul acestui an, o înregistrare audio în care Donald Trump și Joe Biden se insultă copios unul pe celălalt a făcut turul pe TikTok. Era, bineînțeles, falsă și, din nou, produsă cu ajutorul inteligenței artificiale. Pentru Joe Rospars, fondator al agenției digitale Blue State, inteligența artificială le oferă actorilor rău intenționați „noi instrumente pentru a alimenta ura” și pentru a „păcăli presa și publicul”. Combaterea lor „va necesita vigilență din partea mass-media, a companiilor de tehnologie și a alegătorilor înșiși”.
Oricare ar fi intențiile persoanei care o folosește, eficacitatea inteligenței artificiale este de netăgăduit. Atunci când AFP a cerut ChatGPT să creeze un newsletter politic în favoarea lui Donald Trump, furnizându-i informații false pe care să le propage, interfața a produs un text plin de minciuni în doar câteva secunde. Iar când robotului i s-a cerut să facă textul „mai agresiv”, acesta a regenerat aceste afirmații false pe un ton și mai catastrofist. „În acest moment, inteligența artificială minte foarte mult”, spune Dan Woods, fost manager în campania lui Joe Biden pentru 2020. „Dacă tot ce trebuie să facă adversarii noștri străini este să convingă un robot deja ‘delirant’ să răspândească dezinformări, ar trebui să ne pregătim pentru o campanie de dezinformare mult mai intensă decât în 2016.
În același timp, inteligența artificială poate ajuta și la o mai bună înțelegere a alegătorilor, în special a celor care votează puțin sau deloc, asigură Vance Reavie, șeful Junction AI. Inteligența artificială face posibilă „înțelegerea exactă a ceea ce îi interesează pe alegători și de ce, iar de aici putem determina cum să îi implicăm și ce politici îi vor interesa”, spune el. De asemenea, această tehnologie ar putea economisi timp pentru echipele de campanie atunci când trebuie să scrie discursuri, tweet-uri sau chestionare pentru alegători. Dar „o mare parte din conținutul generat va fi fals”, remarcă Vance Reavie. Iar faptul că mulți americani nu au încredere în mass-media mainstream nu rezolvă multe, notează 20 Minutes.
„Teama este că, pe măsură ce devine mai ușor să manipulezi mass-media, va deveni mai ușor să negi realitatea”, spune Hany Farid, profesor la Universitatea California din Berkeley. „Dacă, de exemplu, un candidat spune ceva nepotrivit sau ilegal, el poate spune pur și simplu că înregistrarea este falsă. Acest lucru este deosebit de periculos”. În ciuda temerilor, tehnologia este deja în funcțiune. Betsy Hoover, de la Higher Ground Labs, a declarat că firma sa dezvoltă un proiect de redactare și evaluare a eficienței e-mailurilor de strângere de fonduri cu ajutorul inteligenței artificiale. „Oamenii rău intenționaţi se vor folosi de orice instrument pe care îl au la dispoziție pentru a-și atinge scopul, iar inteligența artificială nu face excepție”, spune acest fost oficial în campania lui Barack Obama din 2012. „Dar nu cred că aceste temeri ar trebui să ne împiedice să profităm de inteligența artificială”.
Comisarul european Thierry Breton și șeful Google, Sundar Pichai, au convenit săptămâna trecută să lucreze la elaborarea unor norme care să reglementeze inteligența artificială cu companiile doritoare, în așteptarea unei noi legislații în Uniunea Europeană. „Am convenit că nu ne putem permite să așteptăm ca legislația privind inteligența artificială să fie aplicabilă și să lucrăm împreună cu toți dezvoltatorii de astfel de tehnologie pentru a pune în aplicare un pact pe bază de voluntariat”, a declarat Thierry Breton după o întâlnire cu Sundar Pichai la Bruxelles.
UE dorește să fie prima din lume care adoptă un cadru juridic cuprinzător pentru a limita abuzurile inteligenței artificiale. Bruxelles a propus un proiect de regulament ambițios în urmă cu doi ani, dar examinarea acestuia de către statele membre și Parlamentul European trenează. Dacă textul ar fi adoptat până la sfârșitul anului, ar intra în vigoare „cel mai devreme până la sfârșitul anului 2025”, a declarat Thierry Breton.Viitoarea legislație europeană se bazează pe reglementările existente privind siguranța produselor și va impune controale care sunt în primul rând responsabilitatea companiilor.
Nucleul proiectului constă într-o listă de reguli impuse doar pentru aplicațiile considerate „cu risc ridicat” de către companiile însele, pe baza criteriilor legiuitorului. Pentru executivul european, acest lucru ar însemna toate sistemele utilizate în domenii critice, cum ar fi infrastructurile critice, educația, resursele umane, aplicarea legii sau gestionarea migrației. Printre obligații se numără prevederea unui control uman al mașinii, elaborarea unei documentații tehnice și instituirea unui sistem de gestionare a riscurilor.