Asta, pentru că românii vor să afle care sunt candidații sau partidele cu șanse reale de a conduce țara. Cert că aceste sondaje au generat un interes semnificativ în mediul online, interes care s-a concentrat și pe evenimente din afară, cum ar fi alegerile din SUA.
Cel puțin asta arată NewsVibe, soft de analiză în timp real a conversațiilor online, conform Informat.ro. ”Momentul de maximă vizibilitate pentru sondajele de opinie în perioada analizată a coincis cu lansarea, în mai multe valuri, a unei cercetări realizate de INSCOP Research, în 23-24 octombrie.
Au existat și discuții ample legate de prognozele pentru alegerile prezidențiale din SUA și cele din Republica Moldova, unde și referendumul pentru aderarea la UE a jucat un rol important”, arată sursa citată. Statistic, numărul de mențiuni despre sondajele de opinie a depășit 2.000. Numărul estimat de vizualizări este de peste 49 de milioane.
Grafic NewsVibe. Evoluția la nivelul numărului de mențiuni despre sondaje, respectiv a impactului total al acestora, în ultima lună
Așa cum era de așteptat, topul surselor care au scris cel mai mult despre sondajele de opinie sunt site-urile de știri și paginile de Facebook asosciate acestor siteuri de știri. Se disting, printre altele, site-urile PS News, stiripesurse.ro, Ziare.com, Observator Antena 1, fiecare cu peste 40 de mențiuni despre sondajele de opinie. În top sunt paginile de Facebook ale stiripesurse.ro, Digi24 și Observator, fiecare cu peste 30 de mențiuni.
Grafic NewsVibe. Topul surselor online relevante care s-au referit la sondaje, în ultima lună
”Entitățile cel mai des asociate cu sondajele, în articolele din sursele web și în postările de pe rețelele sociale, indică faptul că cea mai mare atenție, deși nu exclusivă, a fost captată de alegerile prezidențiale și parlamentare din România. Se disting, așadar, nume precum Marcel Ciolacu, Nicolae Ciucă, Diana Șoșoacă, George Simion sau Mircea Geoană, precum și cu formațiunile politice PSD și PNL”, mai arată sursa citată.
Desigur, în plan secund apar termeni care fac referire la Republica Moldova, UE, dar și SUA, fiind remarcați termeni precum SUA sau Kamala Harris. Cât despre institutele de cercetare menționate, INSCOP e de departe cel mai vizibil. Urmează în top Sociopol, respectiv Verified. Asta, într-o perioadă scurtă de timp.
Grafic NewsVibe. Top entități menționate în asociere cu sondaje, în ultima lună
Cele mai utilizate emoji în postările de Facebook fac referire la România, alerte sau ideea de evoluție (electorală), conform sursei citate:
Grafic NewsVibe. Top emoji folosite pe Facebook în conversațiile despre sondaje, în ultima lună
Cele mai utilizate hashtag-uri în postările de pe Facebook sunt legate de alegerile din România, remarcându-se #alegeri, #alegeriprezidentiale, #PNL, #sondaj. Există și hashtag-uri care fac referire la instituții responsabile cu situația românilor din Diaspora: #departamentulpentruromaniidepretutindeni, #drpromania, #dprp. Se remarcă, secundar, și etichete referitoare la situația politică din SUA, precum #kamalaharris și #donaldtrump.
Grafic NewsVibe. Top hashtags folosite pe Facebook în conversațiile despre sondaje, în ultima lună
Ca de obicei, sursele locale au interes ridicat față de sondajele de opinie, aproximativ 25% din totalul mențiunilor. Analiza Informat vorbește despre o distribuție relativ uniformă a interesului în sursele locale, însă mai ales în județe precum Constanța, Cluj, Iași, Suceava sau Prahova.
Grafic NewsVibe. Surse locale relevante care au menționat ”sondaje”, în ultima lună
”Analiza interesului surselor online față de sondajele de opinie arată o intensificare a atenției pe măsură ce alegerile se apropie, cu un focus major pe contextul politic din România, dar și pe evenimentele internaționale”, mai arată sursa citată. *****Sinteză realizată cu ajutorul unui flux de monitorizare asigurat de NewsVibe Romania. Analiza, datele și imaginile prezentate au fost îmbunătățite cu ajutorul unor instrumente de Machine Learning și Artificial Intelligence.