Soarta celui mai mare club sportiv finanțat de autoritățile locale din România, CSM București, va depinde în mare măsură de rezultatul alegerilor pentru primărie de peste câteva luni. În pixul edilului șef și votul consilierilor municipali va sta finanțarea, dar și voința politică privind strategia generală pentru următorii ani. FANATIK inițiază o serie de interviuri cu principalii candidați la fotoliul de primar al Bucureștiului în perioada 2020-2024, pentru a afla ce gândesc și ce plănuiesc aceștia cu Clubul Sportiv Municipal – grupare care, de la înființare, din 2007, și până în prezent a consumat peste 101 milioane de euro și a produs performanță de înalt nivel mai ales la echipa de handbal feminin.
Deschidem seria interviurilor cu Nicușor Dan, cel mai cunoscut activist din București, care se bucură – conform ultimelor sondaje – de sprijinul a 40% dintre votanții altor partide în afara PSD. Fie independent, fie susținut de USR, Nicușor Dan este, probabil, cel mai important adversar al actualului primar Gabriela Firea.
Interlocutorul FANATIK spune că, după ce va veni la Primărie, va schimba strategia pentru CSM București.
Iată, pe scurt, ce își propune Nicușor Dan pentru CSM București, dacă va deveni primar la alegerile locale din vară:
Noului management i se va cere:
Primarul general ar urma
Fanatik: Ce se va întâmpla cu CSM București, începând din vară, dacă veți câștiga alegerile și deveniți primarul Capitalei? Mai rămâne clubul? Se restructurează? În 2018, clubul a avut circa 73 de milioane de lei buget, iar anul trecut – puțin peste 50…
Nicușor Dan: Pe execuție trebuie să ne uităm, nu pe bugetul aprobat, care nu se respectă, practic, niciodată. Și cu atât mai puțin în ultimii ani.
În 2018 au fost vreo 73 de milioane, iar în 2019, 50 și…
– Unul. 51. În proiectul pe 2020 au prevăzute 52.
Corect, acestea sunt și informațiile mele. Dar înțeleg că există temeri destul de mari că nu se vor aloca acești bani.
– Așa cum la CSM, pe bugetul aprobat în 2019, erau venituri prevăzute de 70 de milioane, iar ei au avut venituri reale de 51, tot așa pe totalul bugetului local, al Primăriei, ei au avut venituri estimate de 7 miliarde și au încasat 4 miliarde.
Da, chiar 3,6 miliarde am văzut eu în acte. Cu circa 700 de milioane de lei mai puțin decât se încasase în 2018. Scăderea s-a reflectat și în banii trimiși către CSM în 2019. Dumneavoastră cât credeți că ar trebui să fie bugetul clubului?
– Vreau să fac o mențiune înainte: e total nerezonabil ca să aduci din sponsorizări doar un milion de lei pe an, din bugetul acesta, când tu ai o echipă de handbal feminin care a câștigat acum 4 ani, cred, Liga Campionilor. E o disproporție teribilă între cât produce clubul, cam 3 milioane de lei pe an, și cât e subvenția de la Primărie. Dacă vrei să duci banii către o echipă reprezentativă, cum e echipa de handbal feminin, trebuie să faci un management și un marketing foarte serios, astfel încât să reușești să aduci bani din televizări, din sponsorizări, așa cum fac și cluburile cu care se bate CSM în Liga Campionilor. A avea venitul ăsta garantat tot timpul de la Primărie și tu să nu te forțezi cu nimic și să vinzi doar bilete nu e deloc sănătos pentru un club.
Dumneavoastră credeți că se poate manageria și altfel un club în România? Am observat că toate cluburile departamentale sau finanțate de autoritățile locale e aceeași situație ca la CSM. Unii conducători mi s-au plâns că legea sponsorizării a fost modificată astfel încât să descurajeze finanțarea privată.
– Sincer să fiu, nu cunosc în detaliu prevederile legislative privind sponsorizarea în sport. Dar, dincolo de un beneficiu fiscal pe care l-ar avea un sponsor care finanțează sportul, tu, când ai o echipă care joacă în Liga Campionilor, și care este emblematică pentru mișcarea sportivă din România, poți să organizezi cu ea tot felul de evenimente, să vinzi materiale și sponsorizarea să fie un act pur comercial, din care sponsorul respectiv să obțină niște beneficii. Cred că, indiferent cum este legea sponsorizării, poți să faci asta în România! Dar mi-ați pus o întrebare legată de bugetul alocat CSM-ului și bugetul alocat sportului în general.
Da.
– Din păcate, în următorul an și jumătate, adică 2020-2021, pe tot ce înseamnă buget local al Municipiului București, o să fie o perioadă de austeritate, dacă vrem să fim responsabili. Pentru că s-au făcut cheltuieli care n-au fost acoperite de venituri. În opinia mea, pentru că nu avem acum toate datele exacte, deoarece sunt facturi întârziate, salarii neplătite care nu apar în nicio evidență contabilă a municipalității…
Și la CSM București vorbim de câteva salarii întârziere.
– Da. La nivel global, în bugetul Primăriei, după estimarea mea, suntem pe minus cu o sumă cuprinsă între un miliard și două miliarde de lei. În condițiile în care bugetul real e de 4 miliarde, asta înseamnă între un sfert și jumătate din buget pe care nu-l avem. Și atunci trebuie să echilibrăm, în timp, acest buget. Acum, filosofia mea generală este că o primărie trebuie să încurajeze sportul de masă în special în rândul tinerilor. Și aici avem mai multe componente. Una ține de infrastructură. Aici, una din preocupările importante este pentru bazele sportive care sunt abandonate, retrocedate și trebuie să vedem situația lor exactă. Știți mai bine decât mine că e o Lege a Sportului care interzice schimbarea destinației pentru bazele sportive cu excepția cazului când construiești una de aceeași mărime în proximitate. Lucru pe care niciunul dintre primarii de până acum nu l-a respectat.
Asta e o problemă de rezolvat.
– Asta e o chestiune. Deci, să facem o bază de date a bazelor sportive și să vedem cum putem să le redăm circuitului. Am trecut acum vreo două săptămâni pe lângă fostul stadion de rugby din cartierul 1 Mai și cred că el aparține acum de Ministerul Tineretului și Sportului, nu de Primăria Sectorului 1. Dar, indiferent de cine aparține, nu se poate ca el să nu fie folosit ca teren de sport în momentul ăsta, când suntem asaltați de betoane. O altă chestiune e cea privind infrastructura, care vizează micile terenuri de sport. Și aici, un efort financiar pe care Primăria ar trebui să-l facă ar fi pentru a deschide terenurile de sport ale școlilor către public. Adică oamenilor din cartier care să le poată folosi. Pentru asta ai nevoie de un salariu suplimentar pentru un paznic. E un efort pe care Primăria poate să-l facă. Și, la fel, acum vorbind cu mulți oameni, mulți părinți, aceștia au așteptarea și dorința, pentru copiii lor, să facă o activitate sportivă în afara acelor 1-2 ore de sport de la școală. Aici, din nou, primăria poate organiza lucrurile acestea. Să fie niște profesori de sport. Aici apare rolul CSM-ului. Să meargă și să îi implice pe copii în sport. Acum, legat de echipe din acestea simbolice, precum echipa de handbal feminin, în opinia mea sunt bune când reușesc să genereze un fenomen. Un fenomen de masă, să fie un exemplu pentru toate fetițele din cartier, care să-și dorească să fie Cristina Neagu. Din păcate, CSM nu a reușit asta.
De ce credeți că n-a reușit?
– N-a avut un marketing potrivit. N-a fost eficient.
N-au nici sală unde să joace în București.
– Da, mai joacă în Sală Polivalentă… Și aici, promisiunea de nouă Sală Polivalentă toată lumea a făcut-o. Sunt de acord cu ea. Cred că trebuie să fie printre priorități, dar, repet, nu în primul an și jumătate, adică până la sfârșitul lui 2021, pentru că, din păcate, va trebui să consolidăm bugetul. Nu vor fi bani…
“De la nivelul primarului general, e destul de ușor să faci lobby pentru a atrage sponsori la echipe ale Bucureștiului precum cea de rugby”
Nicușor Dan, candidat la primăria Municipiului București
Spuneți că plătiți după alții, practic.
– Da.
Din reorientarea asta către sportul de masă și trecerea în plan secund a sportului de performanță, ce să înțeleagă oamenii? Se vor desființa echipele de seniori la CSM? La rugby și la volei s-au desființat deja seniorii anul trecut, iar sursele mele spun că e vorba, anul acesta, să desființeze și juniorii la rugby.
– Trebuie făcută o analiză de la caz la caz. Trebuie văzut cât costă și sunt… Eu cred că, pentru echipe ale Bucureștiului, așa cum este echipa de rugby a CSM-ului, de la nivelul de primar general, e destul de ușor să faci lobby pentru a veni niște sponsori la echipa aceasta. Așa, intuitiv, repet, nu știu cifrele exacte, nu este așa de scump să ții o echipă în Campionatul Național. Deci, n-aș putea da un răspuns definitiv înainte să ne uităm pe date.
Înțeleg. Cei 10,8 milioane de euro pe care i-au avut anul trecut buget sunt destui?
– Cred că putem continua în acest ritm în 2020 și 2021 și sper ca, începând cu 2022, când vom ajusta și alte cheltuieli, pe alte segmente, să mărim bugetul pentru sport în general.
Ar urma să rămână actuala conducere, cu Gabriela Szabo președinte, sau vă gândiți la o schimbare a managementului și aici?
– În general, pe tot ce înseamnă departamente din Primărie și instituții din subordinea Primăriei, eu doresc – dar e o decizie pe care o ia Consiliul General, iar pentru asta ai nevoie de un acord al partidelor care vor forma majoritatea – un audit și financiar, și de personal, și de performanță. Așa, intuitiv, așa cum am spus și la început, Clubul Sportiv Municipal nu performează. Adică a avut un buget, are o echipă reprezentativă, dar n-a reușit să genereze un fenomen din asta.
Vă multumesc pentru amabilitate.
– Cu mare plăcere. O zi bună!
Primăria București a alimentat Clubul Sportiv Municipal, sistematic, cu sume uriașe. Anul trecut a fost vorba de aproape 50 de milioane de lei de la bugetul public, iar acum doi ani – de 70 de milioane. În total, în 12 ani, s-au investit 454 de milioane de lei din banii publici (101,9 milioane euro). Dintre aceștia, 247 de milioane de lei (53,5 milioane de euro) – din 2016 încoace, adică în mandatul Gabrielei Firea.
În general, ponderea banilor publici în bugetul total al CSM București a fost de peste 94% pe an.
Eficacitatea CSM București este una care a stârnit polemici, numeroși oameni obiectând că rezultatele au fost mult prea puține comparativ cu banii publici cheltuiți. În special bugetul alocat secției de handbal feminin – 4,6 milioane de euro acum doi ani – și salariile de acolo au provocat discuții. Cristina Neagu își renegociază chiar acum contractul, iar eventuala sa prelungire înseamnă o investiție majoră – poate chiar peste 15.000 de euro.
Toate acestea se pot schimba însă dacă noul primar va decide altfel.