News

Investiție masivă în modernizarea trenurilor CFR Călători. Vagoanele-restaurant vor reapărea în garniturile companiei

Guvernul a decis să lanseze un program amplu de modernizarea a locomotivelor și vagoanelor CFR, în acest scop fiind alocat circa un miliard de lei.
01.11.2022 | 16:38
Investitie masiva in modernizarea trenurilor CFR Calatori Vagoanelerestaurant vor reaparea in garniturile companiei
CFR Călători va moderniza o parte dintre vagoanele pe care le deține/ Foto: Inquam Photos - Ana-Maria Dumitru
ADVERTISEMENT

În următorii patru ani, materialul rulant din patrimoniul CFR Călători va trece printr-un amplu proces de modernizare, investiția fiind finanțată prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu 1,037 miliarde lei, echivalentul aproximativ a 200.000.000 de euro.

Program de modernizare la CFR Călători pe următorii patru ani

Programul se va desfășura pe patru dimensiuni, prima vizând modernizarea 55 de locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h și tractare de trenuri de până la 16 vagoane, în acest scop fiind alocată suma de 388.278.000 lei. În al doilea rând, 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră vor fi modernizate prin conversia lor de la diesel la electric și plug-in, proces ce va costa  58.830.000 lei.

ADVERTISEMENT

Cea mai mare parte a banilor, 448.873.000 lei, va merge către modernizarea a 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio. În fine, 141.192.000 lei vor fi utilizați pentru modernizarea a 30 de vagoane speciale, precum vagoane de dormit sau vagoane-restaurant. Acestea din urmă aproape că au dispărut complet din garniturile de trenuri ale CFR Călători, site-ul Club Feroviar estimând că numai trei asemenea vagoane se mai află în circulație.

Investiția în modernizare este justificată în nota de fundamentare aprobată de Guvern prin faptul că vârsta medie a materialului rulant este de 30 de ani, iar parcul de vagoane al CFR Călători însumează 2.280 de unități, dintre care doar 840 sunt active. Peste 220 de vagoane sunt mai vechi de 40 de ani.

ADVERTISEMENT

În ce privește locomotivele, CFR Călători folosește în momentul de față doar 440 dintre cele 1.080 pe care le deține. „Vârsta medie a parcului de locomotive inventariat se prezintă astfel: locomotive electrice 38 de ani, locomotive diesel 44 de ani, iar automotoare 49 de ani. Cele mai noi locomotive au fost livrate în perioada 2009—2011”, se precizează în documentul citat. Cea mai mare parte a materialului rulant a depășit sau este deja pe cale să depășească ciclul de utilizare astfel că nu mai îndeplinesc cerințele de calitate pentru un serviciu public.

Majoritatea banilor din PNRR merg către modernizarea liniilor

Programul de modernizare reprezintă doar aproximativ jumătate din banii pe care România îi va primi prin PNRR pentru materialul rulant feroviar, suma totală fiind de 416.000.000 de euro. PNRR mai prevede și achiziția de material rulant nou, fiind vorba de achiziția a 16 locomotive noi, de 20 de garnituri electrice a câte șase unități pentru parcus lung, precum și de șase garnituri care vor funcționa pe hidrogen, de 3+1 unități.

ADVERTISEMENT

Oricum, suma este mică în comparație cu fondurile care vor fi alocate pentru modernizarea și reînnoirea infrastructurii feroviare, fiind vorba în principal de reabilitatea liniilor de cale ferată din România. Astfel, pentru infrastructură țara noastră are la dispoziție nu mai puțin de 3,48 miliarde de euro.

Încă din luna februarie, Ministerul Transporturilor a anunțat modificarea regulamentului de clasificare a trenurilor în funcție de calitatea serviciilor pe care le oferă călătorilor. Astfel, vor fi reintroduse trenurile Intercity, care ar trebui să circule cu viteză mai mare, iar conexiunea la internet în aceste garnituri va fi asigurată tuturor călătorilor, indiferent de clasa la care și-au luat bilet. Aceste trenuri vor avea spații speciale pentru transportul bicicletelor și pentru bagajele voluminoase, toalete ecologice, servicii de alimentație publică, supraveghere video, sistem de blocare automată a ușilor de acces în timpul mersului ș.a.

ADVERTISEMENT

De asemenea, o parte din dotările care sunt acum opționale pentru trenurile InterRegio vor deveni obligatorii, în caz contrar urmând să fie declasificate la nivelul de trenuri Regio. Noile standarde de calitate vor fi aplicate atât CFR Călători, cât și companiilor private din domeniul transportului feroviar de călători.

 

ADVERTISEMENT