News

Iohannis a trimis la REEXAMINARE Legea educaţiei naţionale. Ce modificări cere la statutul departamentelor din facultăţi

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului, marţi, spre reexaminare, un articol din Legea educaţiei naţionale. Şeful statului cere modificarea unui articol din lege care, dacă ar fi...
22.12.2015 | 15:00
Iohannis a trimis la REEXAMINARE Legea educatiei nationale Ce modificari cere la statutul departamentelor din facultati
ADVERTISEMENT

Preşedintele Klaus Iohannis a trimis Parlamentului, marţi, spre reexaminare, un articol din Legea educaţiei naţionale. Şeful statului cere modificarea unui articol din lege care, dacă ar fi promulgat, departamentele din cadrul universităţilor ar dobândi “atribuţii echivalente cu cele ale facultăţilor în ceea ce priveşte gestionarea programelor de studii universitare, fără a fi însă obligate să parcurgă aceeaşi procedură de înfiinţare”.

Potrivit unui comunicat al Administraţiei Prezidenţiale, Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, în forma transmisă la promulgare, completează regimul juridic al departamentului stabilind că acesta este unitatea academică funcţională, ce asigură producerea, transmiterea şi valorificarea cunoaşterii în unul sau mai multe domenii de specialitate prin programe de studii şi de cercetare.

ADVERTISEMENT

Astfel, legea prevede că departamentul va putea funcţiona ca entitate distinctă cu sau fără buget de venituri şi cheltuieli, cu statut şi regulament propriu, aprobate prin hotărâre a Senatului universitar. Totodată, în cadrul departamentului se pot organiza şi gestiona programe de studii de licenţă, master sau doctorat în condiţiile de acreditare prevăzute de lege.

Acest nou statut juridic pe care departamentele îl dobândesc se impune a fi însă reanalizat din perspectiva consecinţelor pe care le generează în planul asigurării calităţii actului educaţional, a corelării cu dispoziţiile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, precum şi a efectelor pe care noua reglementare le-ar putea produce ca urmare a intrării sale în vigoare în cursul anului universitar 2015-2016.

ADVERTISEMENT

Art. 132 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 prevede că facultatea este unitatea funcţională ce elaborează şi gestionează programele de studii. Or, potrivit dispoziţiilor art.133 alin. (1) coroborate cu cele ale alin. (4) din legea transmisă la promulgare, departamentului i se conferă posibilitatea de a organiza şi gestiona programe de studii de licenţă, master sau doctorat în condiţiile de acreditare prevăzute de lege.

Altfel spus, prin efectul legii transmise la promulgare, departamentele dobândesc atribuţii echivalente cu cele ale facultăţilor în ceea ce priveşte gestionarea programelor de studii universitare, fără a fi însă obligate să parcurgă aceeaşi procedură de înfiinţare. În plus, consiliile facultăţilor ar putea fi excluse din procesul decizional de înfiinţare a unui program de studiu de licenţă, masterat sau doctorat, în cazul în care un astfel de program este iniţiat de către consiliul departamentului. O asemenea suprapunere de ordin funcţional şi structural este de natură să genereze confuzii şi inconsecvenţă la nivel decizional şi managerial, cu grave consecinţe asupra activităţii instituţiilor de învăţământ superior.

ADVERTISEMENT

Această suprapunere de atribuţii poate conduce şi la eludarea dispoziţiilor Legii educaţiei naţionale nr.1/2011 referitoare la mecanismele de verificare şi control aplicabile instituţiilor de învăţământ superior. În acest sens, considerăm că simpla trimitere în conţinutul normativ al art. 133 alin. (4) la condiţiile de acreditare prevăzute de lege nu numai că este insuficientă, dar poate lipsi de aplicabilitate capitole întregi din Legea nr.1/2011 în ceea ce priveşte mecanismele de asigurare a calităţii actului educaţional unui întreg ciclu de studii. Astfel, Secţiunea a 12-a din Capitolul III al Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, respectiv art.158-170, reglementează, distinct şi în detaliu, studiile universitare de doctorat, precum şi procedura de evaluare a şcolilor doctorale.

Potrivit acestor norme, programele de studii universitare de doctorat se organizează în şcoli doctorale acreditate sau autorizate provizoriu. Fiecare şcoală doctorală este evaluată individual, pentru fiecare domeniu în parte. Evaluarea se face pe baza performanţei şi a capacităţii instituţionale a instituţiei organizatoare de studii universitare de doctorat, din care face parte şcoala doctorală, iar sistemul de criterii şi metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educaţiei, pe baza propunerilor comune ale instituţiilor abilitate, fiecare şcoală doctorală fiind evaluată din 5 în 5 ani. Or, inexistenţa unor norme exprese în conţinutul legii transmise la promulgare poate conduce la concluzia că toate aceste prevederi privind asigurarea calităţii unui întreg ciclu de studii nu sunt, în mod obligatoriu, aplicabile şi departamentelor ca unităţi organizatoare de studii de doctorat.

ADVERTISEMENT

Dispoziţiile nou introduse la art. 133 alin. (3) teza a II-a din legea transmisă la promulgare instituie posibilitatea ca departamentul să funcţioneze ca entitate distinctă, cu buget propriu de venituri şi cheltuieli. Ca urmare a legiferării acestei posibilităţii şi în absenţa reglementării unor mecanisme explicite de verificare şi control a directorului de departament, considerăm că se creează premisele încălcării prevederilor art. 124 din Legea nr. 1/2011 referitoare la răspunderea publică a instituţiilor de învăţământ superior.

Legea pentru modificarea art. 133 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 atrage după sine modificări semnificative referitoare la cadrul normativ privind autorizarea, acreditarea şi asigurarea calităţii instituţiilor de învăţământ superior şi a structurilor acestora, precum şi a programelor de studii organizate la nivel naţional şi la nivelul universităţilor.

Din această perspectivă, apreciem că lipsa unui termen de la care ar urma să intre în vigoare aceste prevederi poate genera confuzie în sistemul de învăţământ şi poate permite, pe fondul unui vid de reglementare, derapaje importante în gestionarea resursei umane, financiare, a calităţii actului educaţional, precum şi a interesului educaţional al studenţilor. În acest context, apreciem că ar fi fost oportun ca legea să conţină ca reper începerea unui an universitar, se arată în motivarea cererii de reexaminare a legii.

Sursă: www.romaniatv.net

ADVERTISEMENT