News

Ion Țiriac și locuitorii din Otopeni, hărțuiți de stat. Lucrările la linia ferată spre aeroport continuă într-un dispreț total față de hotărârile Justiției

13.01.2020 | 12:25
Ion Țiriac și locuitorii din Otopeni, învinși de stat. Lucrările la linia ferată spre aeroport continuă într-un dispreț total față de hotărârile Justiției
ADVERTISEMENT

Controversata construire a căii ferate Gara de Nord – aeroportul „Henri Coandă” nu-i lasă pe locuitorii din Otopeni să doarmă liniștiți. Nici la propriu, nici la figurat…

Ion Țiriac și locuitorii din Otopeni, hărțuiți de stat. Lucrările la linia ferată spre aeroport continuă într-un dispreț total față de hotărârile Justiției

Și toate astea pentru că, deși Curtea de Apel București decidea pe 11 octombrie 2019 suspendarea lucrărilor, constructorul își vede bine-mersi de treabă și acum, într-un dispreț total față de hotărârea Justiției.

ADVERTISEMENT

Lucrările la calea ferată din Otopeni au început pe 9 septembrie, stârnind un adevărat val „seismic” de nemulțumiri în zona pe care o traversează prin Otopeni, din actuala linie București Nord – Urziceni, către terminalul T1 (Sosiri) al aeroportului „Henri Coandă”.

Linia de 2,95 kilometri se va „rupe” din magistrala feroviară București – Urziceni și va avea 3 zone: teresamentul la sol (600 m), porțiunea de urcare pe viaduct (930 m, pe un terasament înălțat progresiv, pe structură din pământ armat) şi viaductul propriu-zis (1.520 m pe cei 42 de piloni pe care va ajunge la aeroport).

ADVERTISEMENT

Mai exact va merge paralel cu strada Drumul Gării Odăi, pe lângă patinoarul „Ion Țiriac” (la 22 m), printre Airport Plaza și Vienna Easy Airport Bucharest (la distanțe între 13 și 16 m), va travesrsa DN1 pe un viaduct la o înălțime de 5,67 m în zona benzinăriei Mol de la intrarea spre aeroport și se va termina cu o gară în parcarea din fața terminalului „Sosiri” al aeroportului „Henri Coandă”.

Statul în acțiune: exproprieri la o zecime din „prețul pieții”, dezinteres total pentru proiectele private din zonă, sfidarea Justiției

Traseul „taie” 63 de proprietăți private, deținute atât de persoane fizice, cât  și de persoane juridice, o parte dintre acestea nefiind de acord cu exproprierea, mai ales că sumele oferite de stat sunt cam de 5 ori mai mici decât „prețul pieții”.

ADVERTISEMENT

Supărați sunt și locuitorii care vor privi cum trece trenul la câțiva metri de fereastra lor, chiar dacă nu le-au fost încălcate proprietățile.

Iar Ion Țiriac, după ce a investit 3,6 milioane de euro în singurul patinoar acoperit care mai există în sudul țării, singurul construit conform celor mai recente norme olimpice internaționale și în acord cu indicațiile Federației Internaționale de Hochei, își vede ruinate proiectele de dezvoltare a unei zone sportive și culturale cu terenuri și săli de sport și o mare universitate.

ADVERTISEMENT

„Nu mai fac universitatea pe care trebuia să o fac acolo. Mie mi se pare imposibil – și peste tot în lumea asta e la fel – ca linia de cale ferată să treacă la 6 metri şi jumătate de geamul hotelului sau de cel al blocului de birouri. Dar la noi totul e posibil” – Ion Țiriac

„La mine, la patinoar, linia de cale ferată e la 22 de metri… Am nevoie de un zid ceva, o protecţie. Pentru că dacă e o şansă de unu la un milion să mi se întâmple o nenorocire? Ca la Colectiv…” – Ion Țiriac

„Patinoarul trebuie protejat, să vină nişte ingineri şi să spună că trenul nu poate să cadă acolo nici dacă vine bomba. Că altfel eu îl dau cadou cui vrea. Nu am niciun fel de problemă să dau patinoarul” – Ion Țiriac

„Domnul Ludovic Orban zice că nu dărâmă patinoarul şi că face zidul. Să-l facă, mai întâi să văd că-l face… Altfel să-l ia cine vrea, să-l ia să-l mute!” – Ion Țiriac

Pe 11 octombrie 2019 Curtea de Apel București decidea suspendarea lucrărilor. Și ce dacă?!

Nemulțumirile au ajuns în instanță pe 25 septembrie 2019 și Curtea de Apel București decidea pe 11 octombrie 2019 suspendarea lucrărilor începute pe 9 septembrie, prin sentinta  nr.  572/11.10.2019. Cel puțin până la o decizie definitivă, „pârâții” Guvernul României, Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA având dreptul la recurs.

Numai că „Asocierea companiilor Arcada Company – ISPCF – DB Engineering & Consulting GMBH”, adică grupul de constructori, și-a văzut și își vede bine-mersi de treabă și acum, evident cu acordul autorităților statului, într-un dispreț total față de Justiție.

Muncitorii de pe șantier sunt mândri că „se vede cum avansează lucrarea zi de zi”

FANATIK a fost la Otopeni și a găsit un șantier în plină activitate, cu muncitori trudind la greu, du-te-vino de basculante cu materiale, foraje pentru montarea pilonilor de susținere ai viaductului, toată „bucătăria” unei construcții în plin avânt! După cum puteți vedea în clipul video de mai jos și în galeria foto.

Muncitorii de pe șantier au confirmat că lucrările nu s-au oprit niciun moment, erau chiar mândri că „se vede cum avansează lucrarea zi de zi”. „Tragem tare ca să fie totul gata până la meciurile alea din campionatul european”, ne-a spus „șeful” de pe imensul utilaj care săpa o groapă pentru unul dintre pilonii amplasați la câteva zeci de metri de patinoarul lui Ion Țiriac. Nume nu și-au dat că, Doamne ferește, „cine știe ce spun după aia șefii ăi mari”.

„Într-o săptămână ajung cu pilonii în dreptul patinoarului”

Pe directorul patinoarului, Mircea Apostol, l-am găsit blocat pe Drumul Gării Odăi de trei camioane imense care cărau pământul de pe fâșia de lângă stradă unde vor fi amplasați stâlpii viaductului.

„E o nenorocire cu șantierul ăsta… Să vedeți cum e șoseaua când plouă. Nu se mai vede asfaltul din noroi. Strada asta, Drumul Gării Odăi, nu mai este a Otopeniului, a fost expropriată și acum aparține Companiei Naționale de Căi Ferate CFR. Într-o săptămână ajung cu pilonii în dreptul patinoarului” – Mircea Apostol

„Pe principiul românesc «Las că merge și așa!», nu se respectă legea”

Realitatea continuării lucrărilor este confirmată și de locuitorii din zonă. A căror ultimă speranță este o decizie definitivă a Justiției cu privire la calvarul în care i-a aruncat construirea căii ferate, altfel necesare și utile, prin curțile lor.

  • „Chiar dacă lucrările sunt suspendate acum, oficial, juridic, nici nu știu cum să mai spun… pe principiul românesc «Las că merge și așa!», nu se respectă legea și sunt tot felul de camioane care aduc ciment, balastru, materiale de construcție și ce-or mai aduce… Se zguduie foarte tare drumul din fața casei și casa toată vibrează. Se forează la adâncime, se pun stâlpii pentru pod și este un zgomot infernal. Mai ales noaptea este un zgomot îngrozitor și nu ne putem odihni” – Elisabeta Marin, proprietara unei case de pe strada Drumul Gării Odăi
  • „Pentru terenul extravilan ne-au propus 9,31 lei pe metrul pătrat, iar pentru cel intravilan în jur de 100 de lei pe metrul pătrat în zonă în care terenul este în jur de 100 de euro metrul pătrat la vânzare” – Mariana Iancu, Otopeni
  • „Contestăm aspectul exproprierii înjumătățite, adică pe bucăți. Nu poți să expropriezi jumătate dintr-un teren, lași casa și pui o talpă de pod pe unde urmează să treacă un pod de mare viteză. În plus, legea prevede și o zonă de siguranță de 100 de metri” – avocat Adrian Cuculis, care reprezintă o parte dintre persoanele nemulțumite din Otopeni
  • 945.256,81 de lei este valoarea totală a despăgubirilor oferite de statul român pentru exproprierile din Otopeni, conform Legii nr. 255/2010
  • 5 dintre cei 42 de piloni ai viaductului sunt prevăzuți a fi „înfipți” în zona locuită din Otopeni, susțin reprezentanții CN CFR SA, „fără a fi afectate clădirile, iar lucrarea va fi realizată astfel încât să fie amortizate vibrațiile și zgomotul, fiind instalate panouri fonoabsorbante”
  • 8,53 m este distanța minimă dintre marginea viaductului și o clădire, mai exact o anexă a unei locuințe din zona traversată de linia ferată în Otopeni
ADVERTISEMENT